anderfo Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 jeg tar mye bilder av idrett (folk i bevegelse) og er derfor interessert i et kamera som både bruker kort tid på å ta bilder, og som får tydelige bilder av objekter/personer i fart.. i prisklasse ca 4000 kr, med 2-3megapixler og bra batterikapasitet, hvilket kamera egner seg? regner med at kameraer med mulighet for å ta mange bilder i serie vil egne seg, men det var ikke så lett å finne ut hvilke som har mulighet for dette. jeg har sett litt på finepix f401, coolpix 2500, ixus v2/330 og har lest anbefalingene (men fant ingen test av f401). trenger gjerne noen råd! anders <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: anderfo på 2002-09-11 21:55 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: anderfo på 2002-09-11 22:15 ] Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Hm, tough one. Minolta Dimage F100 har et nytt autofokussystem som skal egne seg bra til motiver i bevegelse. Ellers burde speilrefleks være det rette for deg, men det blir jo en annen prisklasse. MLW Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Det du trenger et et kamera som har: Optikk: - Lyssterk optikk, også på tele, for å kunne gi tilstrekkelig lys for korte lukkertider. Eksponering: - Innstilling for lukkertidsprioritet - Ev. manuell instilling av blender/lukkertid - Ev. instilling for motivtype (Action, Portrait etc). Fokus: Du trenger en presis autofokus for å ta skarpe bilder med teleinstilling og kort lukkertid, dvs med stor blenderåpning (som betyr liten dybdeskarphet). Det tar altfor lang tid å ta et actionbilde dersom du skal la kamera fokusere først når bilde tas. Du trenger en/flere av følgende: - Kamera med pre-fokusering (de fleste har dette, du fokuserer på forhånd på den avstand motivet befinner seg når du skal ta bildet). Se da på tiden kamera bruker på å ta bildet ETTER at fokus er korrekt justert, slik at motivet fortsatt er i bildet. Dette kan være irriterende lenge, også for vanlige kompaktkamera med APS/135-film.... Se tester som viser dette for de enkelte kamera. - Kamera med manuell fokus (ellers som over) - Kamera med servofokus/kontinuerlig fokus, som lar deg følge motivet i søkeren, og kontinuerlig korrigerer fokus. Lenke til kommentar
KristianS Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Dersom 2.1M pixels er nok, vil eg anbefale Olympus C-2100UZ. Eg har det sjølv og er godt fornøgd. Dette er eit kamera med nokre år på markedet, men har gode egenskaper. -Tar seriebilder, 2.7 bilder i sekundet. -Eget sportsprogram med kort lukkertid. -Pga 8MB bufferminne, slipper du å vente på at kameraet lagrer første bilde før du kan ta neste. -Bildestabilisering ala videokamera, ein suveren funksjon. -10 ganger optisk zoom (tilsv. 38-380mm med 35mm film), + digital zoom. -Eg tar bilder fra båt med full zoom - sylskarpe bilder. Test på http://www.digit.no eller http://www.dpreview.com . Pris: ca 6500.- nye. (15000,- for 2 år sidan) Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 12. september 2002 Forfatter Del Skrevet 12. september 2002 olympus-kameraet så jo bra ut, men det var nok litt for dyrt for meg (og fantes ikke i prisguiden; utgått?) vil Olympus C-720UZ være et bra kjøp? det har jo også relativt bra zoom, og 3mpx, men kommer ikke helt bra ut i alle testene...hmm.. Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 selv om jeg vanligvis snakker varmt om Minolta kameraer så må jeg her komme med en advarsel: Minolta F100 vil ikke duge! Jeg har testet AF systemet i dette kameraet og det holder såvidt til å tracke en person som går, det vil aldri duge til å ta bilder av folk i større hastigheter! -flff Lenke til kommentar
KristianS Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Quote: Den 2002-09-12 17:07, skrev anderfo:olympus-kameraet så jo bra ut, men det var nok litt for dyrt for meg (og fantes ikke i prisguiden; utgått?)vil Olympus C-720UZ være et bra kjøp? det har jo også relativt bra zoom, og 3mpx, men kommer ikke helt bra ut i alle testene...hmm.. Du har nok rett. Eg finn ikkje kameraet lenger på nokon web butikkar, så det er nok utgått frå produkt sortimanget til Olympus. På bruktmarkedet har eg sett kameraet for salg til 4000,-. I følge den spec-en du ønsker, trur eg det nesten er umulig å få tak i noko nytt i den prisklassa, og eg trur du kunne vere hjelpt med dette kameraet. Ein fordel dette kameraet har framfor 720 er at linsa ikkje kjem ut av kamerahuset. all mekanikk er kapsla inne, så smuss, sandkorn, vatn etc. klarer du ikkje å dra inn i kameraet slik som ei linse "som veks" vil gjere. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå