JustBob Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 hei, jeg har et økende problem med viftestøy på min amilio pro v2040. datan er vel en mnd gammel. da jeg fikk den var viften temmelig rolig, men kjører stadig mer og mer og oftere. hva kan det komme av? det finnes programmer for å stille inn viften? hvilke er i så fall anbefalt for pentium m? det er temmelig lite sosialt å komme på lesesalen med noe som høres ut som en skurtresker... Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Dette er det beste programmet for Pentium M http://www.pbus-167.com/chc.htm Bruker du dette, og udervolter (les div poster om udervolting) så garanterer jeg at maskinen blir mye roligere. At viften har økt i fart på en mnd er ikke normalt, hvis du ikke har innstalert noen programmer som ligger i underkant å krever power da?? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 1. Det kan komme av at du har en del programmer som kjører i bakgrunnen og bruker mye av cpu. 2. Det kan ha kommet en del dritt og støv inn som blokkerer for utblåsningen. Lenke til kommentar
JustBob Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Fine greier takk! brukte NHC og undervoltet og underclocket maskinen. det hjalp! fant ut at viften begynner å kjøre på 49C, den ligger nå på 34 (stiger imidlertid litt etterhvert, men det er kanskje normalt?). Saken er at jeg (tror) ikke jeg har noen spesielle programmer som kjører i bakgrunnen, ingen spill heller. har 42 kjørende prosesser, men tror det var noe lignende da jeg installerte winxp og. om det ikke er noe spam da, hmm må finne ut har ikke turt å se inni laptopen enda, er det komplisert å nå frem til viften for å se? win er nå greit men problemet er linux (suse) ganske ironisk...haha, da jeg installerte det fikk viften blod på tann, den kjørte mer under win etterpå og, men under linux kjører viften plagsomt mye. hva i all verden kan det komme av? så underclocking/volting fungerer ikke uavhengig av operatissystemet er det så og forstå? høres litt merkelig ut det med undervoltingen. det må jo imidlertid nevnes at under linux har jeg 103 kjørende prosesser i bakgrunnen og der har jeg ikke installert en flis enda! setter virkelig pris på litt hjelp her! takk! Lenke til kommentar
eekeroth Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Fine greier takk! brukte NHC og undervoltet og underclocket maskinen. det hjalp! fant ut at viften begynner å kjøre på 49C, den ligger nå på 34 (stiger imidlertid litt etterhvert, men det er kanskje normalt?). Saken er at jeg (tror) ikke jeg har noen spesielle programmer som kjører i bakgrunnen, ingen spill heller. har 42 kjørende prosesser, men tror det var noe lignende da jeg installerte winxp og. om det ikke er noe spam da, hmm må finne ut har ikke turt å se inni laptopen enda, er det komplisert å nå frem til viften for å se? win er nå greit men problemet er linux (suse) ganske ironisk...haha, da jeg installerte det fikk viften blod på tann, den kjørte mer under win etterpå og, men under linux kjører viften plagsomt mye. hva i all verden kan det komme av? så underclocking/volting fungerer ikke uavhengig av operatissystemet er det så og forstå? høres litt merkelig ut det med undervoltingen. det må jo imidlertid nevnes at under linux har jeg 103 kjørende prosesser i bakgrunnen og der har jeg ikke installert en flis enda! setter virkelig pris på litt hjelp her! takk! 5470965[/snapback] Linux: ikke det at jeg vet om det hjelper på viften å begrense antall prosesser, men uansett ville jeg gjøre et forsøk for å frigjøre litt minne. Etter hva jeg kan huske så er det normalt med ca 40 prosesser. Gå igjennom service lista å slå av alt du ikke trenger. Kan tenke meg at du f.eks. kjører apache, bruker du maskinen som web server? (osv.) Når det gjelder strømsparing på linux (som igjen har med viftene å gjøre) så mener jeg at prosessen heter apm eller noe slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå