arquebus Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg har et merkelig problem med å få en laptop til å fungere mot det trådløse nettverkek når jeg skrur på WPA. Scenario: Trådløs router: D-link DI-624 Laptop: HP Pavilion med innebygget Broadcom 802.11b/g wlan, kjører XP home. Jeg starter fra scratch med resatt router. Konfigurerer denne fra en stasjonær maskin tilkoblet LAN utgang på router, setter opp forbindelse ut i verden, setter opp DHCP server og setter opp trådløst nett uten noen form for kryptering eller sikring. Laptopen kobler til uten problemer og får sin IP adresse. Signalstyrken er utmerket. Jeg vil gjerne sikre nettverket og skrur på WPA, velger PSK, skriver inn passord, skifter SSID navn og skrur av SSID broadcast. Setter opp laptopen med den samme konfigurasjonen på wlan kortet. Laptopen klarer ikke å koble seg opp, dvs. den connecter seg til routeren (det kan jeg se i routerens logg), men får ikke sin IP adresse. Jeg sjekker innstillingene fra den stasjonære maskinen som også har et trådløst kort som normalt ikke er i bruk. Det fungerer helt ok, den får forbindelse til trådløst nettverk og får sin IP adresse. Nå kommer det merkelige. Laptopen har også et vanlig nettverkskort innebygd. Jeg kobler det til en LAN utgang på routeren og aktiviserer. Det fungerer OK. Med den forbindelsen oppe prøver jeg å ta "Repair" på den trådløse forbindelsen på laptopen. Da fungerer den fint, kobler seg opp og får IP adresse. Nå har altså laptopen to aktive nettverkspunkter med hver sin IP adresse. Alt fungerer OK. Så deaktiverer jeg nettverkskortet og napper ut kabelen. Jeg kan da fortsette å kjøre over den trådløse forbindelsen. Alt fungerer OK helt til neste reboot eller til DHCP leasen går ut og skal fornyes. Da får ikke det trådløse kortet IP adresse. Dersom jeg konfigurerer den trådløse forbindelsen med en manuell IP adresse innenfor DHCP rangen på routeren fungerer det fint. Kobler jeg til nettverkskabelen igjen og aktiviserer denne vil også trådløst la seg aktivisere med IP adresse fra DHCP uten problemer. Hva kan dette komme av? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå