Gå til innhold

WXGA+ kontra WUXGA

Anbefalte innlegg

17" Wide Screen WXGA+(1440x900) Vs

17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife™

prisforskjellen er [trekk fra 1 050,00 kr]

Vil jeg merke særlig forksjell, bortsett fra at den ene har høyere oppløsning?

Er det noe "lagg" forskjell på de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17" Wide Screen WXGA+(1440x900) Vs

17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife™

prisforskjellen er [trekk fra 1 050,00 kr] 

Vil jeg merke særlig forksjell, bortsett fra at den ene har høyere oppløsning?

Er det noe "lagg" forskjell på de?

5460574[/snapback]

Den store forskjellen er vel oppløsningen samt WUXGA er en blank kontra matt skjerm.

Jeg har en Dell 9300 med den "beste skjermen" men syntes oppløsningen blir i det minste laget.

Har også en Acer Aspire 1641 med 15,4 skjerm 1280X800 og liker faktisk den oppløsnigen mye bedre, men dette er selvsagt en smaksak...

Lenke til kommentar

Den siste skjermen støtter full hdtv oppløsning og vil da også få et skarpere og bedre bilde. De fleste filmer osv blir vell innspillt (de nye hd filmene) i 1280*760 og 1920*1080, derfor vil WXGA+ måtte skalere ned til 1280, noe som igjen fører til at bildet blir igjen uskarpt, dette fordi lcd paneler ikke er gode i "ikke native oppløsning" (oppløsning som er mindre en maks). Lagg er oppgitt i MS, du får nok ikke slike skejrmer under 8ms (dette er godt og vil funke flott), tror de skejrmene er 16ms og det vil nok lugge litt. Kommer også litt ann på hvilken 16ms det er snakk om.

Lenke til kommentar
Takker, da går jeg nok for den som tar HD TV :)

5464060[/snapback]

jeg har den dell skjermen med lavest oppløsning (wxga+), og er meget fornøyd med det meste. vel, litt stor og bred kanskje....

uansett, jeg lastet ned endel hdtv klipp, noe fra microsoft tror jeg det var, og et klipp på usenet fra en tennisfinale i US open med bl.a maria sjarapova. (dette var mest for å vise til broren min som er -ulykkelig- forelsket i sjarapova). jeg vil si at skarpheten er frapperende også med denne skjermen! man kan telle hårstrå og studere kviser og lignende i stor detalj. kanskje det mest slående - som min bror også bemerket- var at ansiktene til de tusenvis av tilskuere var så tydelige selv om de bare var i bakgrunnen. jeg gjetter på at det med at oppløsningen stemmer pixel for pixel er mindre viktig når vi taler om bevegelige bilder.

(broren min forelsket seg forøvrig i en av tilskuerne, kanskje nærbildene av sjarapova ble for mye av det gode)

Lenke til kommentar
Den siste skjermen støtter full hdtv oppløsning og vil da også få et skarpere og bedre bilde. De fleste filmer osv blir vell innspillt (de nye hd filmene) i 1280*760 og 1920*1080, derfor vil WXGA+ måtte skalere ned til 1280, noe som igjen fører til at bildet blir igjen uskarpt, dette fordi lcd paneler ikke er gode i "ikke native oppløsning"

5463636[/snapback]

Jeg må ha det inn med teskje.

Altså hvis jeg vil se en dvd-film på en bærbar pc, vil filmen ha bedre bilde på en 1280*760 WXGA-skjerm enn på en 1680x1050 WSXGA+ -skjerm?

Og hva med forskjellen på 1280x800 og 1280*760? Vil dette ha noe å si for DVD-filmer?

Lenke til kommentar
Den siste skjermen støtter full hdtv oppløsning og vil da også få et skarpere og bedre bilde. De fleste filmer osv blir vell innspillt (de nye hd filmene) i 1280*760 og 1920*1080, derfor vil WXGA+ måtte skalere ned til 1280, noe som igjen fører til at bildet blir igjen uskarpt, dette fordi lcd paneler ikke er gode i "ikke native oppløsning"

5463636[/snapback]

Jeg må ha det inn med teskje.

Altså hvis jeg vil se en dvd-film på en bærbar pc, vil filmen ha bedre bilde på en 1280*760 WXGA-skjerm enn på en 1680x1050 WSXGA+ -skjerm?

Og hva med forskjellen på 1280x800 og 1280*760? Vil dette ha noe å si for DVD-filmer?

5469508[/snapback]

Forskjellen på vertikal har ikke noe å si, siden dette strekkes ikke ut. Når den vertikale oppløsningen blir mindre/større vil det bare blir større svarte linjer over og under filmen. Da trenger ikke skjermen skalere ned oppløsningen siden den bare tar i bruk mindre av skjermflaten. Siden jeg ikke har sett i 1280 oppløsning mot en lcd skjerm med f.eks 1680 oppløsning i HDTV, så kan jeg ikke uttale meg 100%

sikkert. Men i alle programmer og 3Dapplikasjoner så merker en ganske god forskjell. (dette kommer ann på kvaliteten til skjermen, noen skjermer er bedre enn anre til å vise "ikke optimale" oppløsninger). F.eks 1024 i oppløsningen på min 1280 skjerm blir uskarpt og dårlige enn om jeg hadde hatt en skjerm med maks 1024.

Så jeg ville da også tro du ville få best filmkvalitet med 1280*800 enn 1680*720 (hvis du har 720P signaler) dette gjeler i stor grad spill osv.. også.

Men hvis du har signaler i 1920*1080I så vil du nok få best kvalitet på 1680 skjermen, siden da skaleres ikke filmen ned like mye som 1280 skjermen.

:thumbup:

Men som sagt så kan jeg ikke si dette helt trygt. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...