Gå til innhold

Trenger MYE hjelp til OC av intel pentium CPU!

Anbefalte innlegg

Har holdt på å overklokke CPU'en min lenge nå, men kommer ikke over 217 FSB

Hvis jeg øker mer, saver og starter maskina igjen blir skjermen bare helt svart og ingenting mer skjer.

(fra Everest står det 219 FSB, men det er 217 den står på i BIOS)

Data spesifikasjoner:

CPU - Intel Pentium 4 640, 3500 MHz (16 x 219)

hovedkort - MSI 945P Series (MS-7176) (3 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN)

BIOS type - Award (07/06/05)

Skjermkort - RADEON X800GT Secondary (256 Mb)

RAM - DIMM1: GeIL CL4-4-4DDR2 667 1 Gb DDR2-667 DDR2 SDRAM (4.0-4-4-12 @ 333 MHz) (3.0-4-4-10 @ 266 MHz)

ZPU Z info:

11fl1.png23pg.png

33cy.png41kn.png

Hva må jeg gjøre for at jeg ska greie å klokke CPU'en mer?

Hadde blitt sinnsykt glad om noen kunne ha hjulpet meg skikkelig med dette hær...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du mener multiplieren så går der nok ikke... Intel har multiplier-lås på sine CPU'er....

5461257[/snapback]

Riktig, det går nok ikke, men det kan hende at det finnes en divider som du kan sette. DVS hvis du setter den til 5:4 så blir RAM'et klokket ned igjen til 4/5 av CPU'en.

Husk å ta på AGP/PCI lock, hvis du ikke har det.

Lenke til kommentar

Hmm... okey, skal prøve.

De fleste BIOS har muligheten for å sette på en divider mellom CPU og RAM. Dette re for at man skal kunne kjøre PC>3200 sammen med CPU'er som har 200FSB.

Disse divederne styrer forholdet mellom CPU og RAM'et. Hvis du kjører med en FSB 220, og du tar på divider 5:4, vil CPU'en din bli på 16x220=3520Mhz. Mens minnet ditt ville kjørt med en effektiv frekvens på (220/5*4)x2=352Mhz.

Er ikke spesielt god til å forklare, men hvis du ikke skjønte det heller, så kan du jo se på hvor du datt av lasset, så kan jeg se hva jeg kan gjøre ^^

Dvs. At hvis du kjører med FSB 220 kommer du til å overklokke CPU'en din til 3520Mhz, mens siden du trenger divider 5:4 for at minnet skal henge med, blir det underklokket til 352Mhz.

Det er ikke alltid det lønner seg å kjøre minnet og CPU asynkront, dette må du nesten bare føle på litt.

Lenke til kommentar

Som det har blitt sagt tidligere så kan det hende at volten din er litt lav. JEg ville først anbefalt deg å sette den litt opp hvis du har ganske lave temperaturer før du prøver deg på divideren.

Divideren ligge på forskjellig sted i forskjellige BIOS'er, let litt fram

Lenke til kommentar

Ut fra bildene du har postet (bra bilder, akkurat hva vi trenger), så kjører minnet ditt under den maksimale hastigheten det skal klare..

Så det du trenger å gjøre er å sette opp V-core(prosessor volt), denne kan settes til ca 1.43v så kan vi se hvor langt vi kommer... :D

Minne volt kan også settes til 1.9 eller 2.0v(Dette vil øke stabiliteten når minnehastigheten øker.)

Har du forrresten lest gjennom nybegynner guiden på overklokking.no? Den alene fikk meg til å begynne "galskapen" :love:

Dette er del 1 av 5 annbefaler deg å lese gjennom alle 5 delene mye å lære der..

http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15352

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...