Gå til innhold

RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar (oppdatert 06.09.2011)

endrebjo

Anbefalte innlegg

Du bør gå for en med samme eller lavere CL for å ikke tape ytelse. Bruker du CPUZ på laptopen så står det hvilken CL din ram har. Det heter Cas Latency, du ser det i innlegget over ditt, og der står det at den er 40 rett under den røde firkanten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thor. skrev (11 minutter siden):

Du bør gå for en med samme eller lavere CL for å ikke tape ytelse. Bruker du CPUZ på laptopen så står det hvilken CL din ram har. Det heter Cas Latency, du ser det i innlegget over ditt, og der står det at den er 40 rett under den røde firkanten.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
1 hour ago, Oknok said:

Edit

Ser at min nyeste desktop PC har 22 CL på RAM

og

min 10 år gamle laptop har 11 CL på sin RAM.

Dette er litt sært for RAM, men det er godt mulig din 22CL ram er bedre. Det er fordi CL er ikke hele bildet. Kombinasjonen av frekvens (MHz) og CAS-latency avgjør den faktiske forsinkelsen (latency) i nanosekunder. Høy MHz og lav CL gir best ram.

En høyere frekvens kan kompensere for en høyere CL, så selv om du har RAM med høyere MHz og CL, kan den samlede forsinkelsen være lavere eller sammenlignbar med RAM med lavere MHz og lavere CL.

Produsenter bruker ofte høy MHz og høye CL-er for å markedsføre RAM som ser raskere ut, selv om den reelle ytelsen ikke nødvendigvis er bedre.

Formelen for "ram latency" er:
image.png.7ea5888bad58ca2296e0446805f5c055.png

Der datarate er rammens hastighet/oppgitt MHz.
Lavere tall er bedre i denne formelen.

Her er 3 eksempler. Nr 1 og 2 er DDR5, nr 3 er DDR4

6400 MHz CL32=10 nanoseund
6000 MHz CL30=10 ns
3200 MHz CL16=10 ns
Online kalkulator her: https://www.omnicalculator.com/other/ram-latency eller her: https://notkyon.moe/ram-latency2.htm

Hvordan dette påvirker ytelsen i spill kan du se her:

• Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Oknok skrev (6 timer siden):

Hva er akseptabel CL?

Hva er godt og hva er dårlig?

Edit

Ser at min nyeste desktop PC har 22 CL på RAM

og

min 10 år gamle laptop har 11 CL på sin RAM.

Eksempel:

1600Mhz CL 11

3200Mhz CL 22

Disse to har lik latency, men den med høyest frekvens har likevel høyere ytelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 27.9.2024 den 10:10 PM):

Laptopen min bruker DDR4 3200Mhz. Jeg har én brikke, og det er plass til en til.

Jeg ser på brikker på Komplett. Jeg ser det er en verdi "CAS / CL" som er forskjellig blant alternativene. Noen har CL16, noen har CL20 og noen har CL22. Jeg aner ikke hva som er tilfelle for den brikken som sitter i maskinen.

Er det viktig at de to brikkene har samme "CL"?

RAM produsenter har sider der du kan sjekke hvilke brikker som passer. Vær oppmerksom på at det finnes brikker som kjører 3200 CL22 på 1.2v.

HWinfo kan lese ut info om minnet i maskinen.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer det til å funke om jeg blander to ulike CL? Det er ikke så viktig om jeg får litt ytelsestap. Maskinen skal ikke brukes til spill eller noe sånt, men jeg merker at jeg trenger å ha litt for mange applikasjoner og nettleserfaner aktive samtidig i løpet av arbeidsdagen. 

Skal prøve å finne ut av dette med CL, men om jeg finner en rimeligere brikke med en annen CL.. Går det "greit"? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, :utakt said:

Kommer det til å funke om jeg blander to ulike CL? Det er ikke så viktig om jeg får litt ytelsestap. Maskinen skal ikke brukes til spill eller noe sånt, men jeg merker at jeg trenger å ha litt for mange applikasjoner og nettleserfaner aktive samtidig i løpet av arbeidsdagen. 

Skal prøve å finne ut av dette med CL, men om jeg finner en rimeligere brikke med en annen CL.. Går det "greit"? 

Null problem. Eneste som skjer er at begge brikkene oppfører seg som den tregeste. Ikke praktisk målbart i kontorbruk. Går du fra 1 til 2 brikker går du i netto pluss for da kjører rammen i dual-channel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Thor. skrev (20 minutter siden):

Null problem. Eneste som skjer er at begge brikkene oppfører seg som den tregeste. Ikke praktisk målbart i kontorbruk. Går du fra 1 til 2 brikker går du i netto pluss for da kjører rammen i dual-channel.

Flott. Takk! 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (22 timer siden):

For sikkerhets skyld bør du kjøpe minne som er på lista over kompatibelt minne for din laptop. Kjøper du frå den lista skal du ikkje ha noen problemer. Du finner slike lister på hjemmesiden til produsenten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
kremt skrev (15 minutter siden):

Jeg vurderer å kjøpe ekstra ram til en laptop. Kan jeg bare sette inn en ny brikke, eller må jeg ha 2 like? Den som står i er en Samsung Pc3l-12800s-11-13-f3 so-dimm 8 gb. 

Så lenge det passer skal det ikke være noe problem. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Jeg vurderer å kjøpe ekstra ram til en laptop. Kan jeg bare sette inn en ny brikke, eller må jeg ha 2 like? Den som står i er en Samsung Pc3l-12800s-11-13-f3 so-dimm 8 gb. 

Det er generelt tryggere å kjøpe et sett med 2 brikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...