Gå til innhold

Spm ang temp på celeron D

Kim64

Anbefalte innlegg

Hei har seg sånn at jeg bygde en data til dama mi her om dagen, når jeg skulle sette den på og legge inn xp så skrudde den seg av, stussa på dette og gikk over alt igjen, skrudde på og gikk i bios for og se litt der, da så jeg tempen på cpu: 84 grader.

jeg skrudde av datan raskt.

Tok av kjøleren og satt på nytt kjølepasta og prøvde igjen, nå gikk den til 53 grader på toppen i bios.

Tenkte det går, og la inn xp.

mens dama satt på nettet lastet jeg ned aida32 for og holde øye med tempen, lå på 47 grader da, og tenkte at det var i orden.

senere på kvelden var den plutselig 67 grader, hu hadde sitti på internett og msn.

Er det skadelig at tempen er så høy?

isåfall hva kan jeg gjøre for og fikse det?

Håper på kloke svar, Mvh Kim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stock-kjølerne som følger med de prosessorene er utrolig dårlige, har bygd 4-5 pcer for folk og brukt stock og alle ligger på minst 45 grader idle..

Har anbefalt de samme ting som som jeg nå anbefaler deg = Bytt kjøler..

Gamle maskinen min som dama fikk kjøpte jeg en billig kjøler til og idle gikk glatt ned ihvertfall 10 grader...

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

jeg vet ikke hva jeg skal tro...

men hvor mye koster en cpu kjøler som virker bra da? er socket 775

får litt dårlig samvittighet nå, hu nølte skikkelig med og kjøpe men jeg pressa hu litt, så hu brukte alle penga sine på denne datan :cry:

får eventuelt betale kjøler jeg da...

Lenke til kommentar
jeg vet ikke hva jeg skal tro...

men hvor mye koster en cpu kjøler som virker bra da? er socket 775

får litt dårlig samvittighet nå, hu nølte skikkelig med og kjøpe men jeg pressa hu litt, så hu brukte alle penga sine på denne datan :cry:

får eventuelt betale kjøler jeg da...

5462062[/snapback]

100-300 kr kanskje :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har en sterk mistanke at "montøren" ... til tross for 2 forsøk.. ikke har greid å montere kjøler helt forskriftsmessig.. :)

"Patentet" med hull/klips er *elendig* etter min ringe mening..

Er man litt hardhendt(/klønete) skader man ett..eller flere klips.. og da har ikke kjøler god nok kontakt/ikke i plan mot HS på CPU.

Original-kjøler til S775.. Celeron D og P4'ene er mer enn bra nok for en uklokket CPU..

Idle/Load bør da ligge på 45 - 65 grader (load er da spill i timsvis/prime'ing i timesvis).

Selv kan jeg anbefale AC freezer 4 Pro til kr. 275.. bruker denne på min Celeron D [email protected].. Idle/load... 32/47.. :thumbup:

PS.

Celeron D skal gå *betraktelig* kjølingere enn sine storesøken P4-S775.. (har testet noen av disse så jeg burde vite det)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Vil også anbefale å stille Vcore spenningen manuelt i BIOS. Står den på auto vil temp også bli høyere når den bruker max styrke. Din CPU bruker mellom 1.25 og 1.400V på auto og selv om det ikke virker som noe stor forskjell på de strømstyrkene så utgjør det faktisk en del på gradestokken, selvfølgelig med en god kjøler som anbefalt av andre her.

Og ett par vifter i kabinettet for sirkulasjon er absolutt å anbefale.

Still Vcore spenningen til det laveste du finner i listen, men ikke under 1.25V da.

Legger med en link til specs for din CPU:

INTEL

Har selv måtte gjøre dette på min pentiumD får å holde tempen nede.

Så jeg har en temp rundt 40-42 grader ved normal belastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...