kaaasen Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Heisann! Det har seg slik at vi bestilte en ny Dell for ikke så lenge siden, som skal brukes som kontormaskin nede. Det sto allerede en maskin nede, så selve nettverkskonfigureringen burde ikke by på store problemer. Det jeg gjorde var (selvsagt) å kopiere innstillingene, slik at jeg fikk eksakt like ip-adresser o.l. De to maskinene oppe er det ikke gjort noen ting på, så den saken burde være grei. Nå har det seg imidlertid slik at dette ikke fungerte. Grunnen vet jeg ikke, og det er derfor jeg spør her. Hvis vi kaller maskinene oppe maskin 1 og maskin 2, og den nede maskin 3, er problemet slik; Maskin 1 (den jeg sitter på) finner maskin 2 og 3 på nettverket. Maskin 2 (den andre maskinen oppe) finner maskin 1 og 3. Maskin 3 (den nye) finner kun maskin 2. Jeg har selvsagt satt de opp i samme IP-range (10.0.0.x - har NGT forresten). Maskin 1 og 2 kommuniserer som før, uten noen problemer, "lag" og slikt. Maskin 3 derimot, er det umulig å komme inn på. Jeg poster et screenshot så dere kan se feilmeldingen selv. Når jeg sitter på maskin 1 og 2, ser jeg maskin 3 - men jeg får altså ikke kommet inn på den. (Ja, jeg har delt mapper og slikt på den også.) Den nye maskinen låser seg også hver gang jeg prøver å skifte IP, ta en ipconfig, eller bare komme inn på nettverket. Til alt annet fungerer den utmerket :S Håper virkelig på hjelp. Takk på forhånd! edit: glemte å legge ved screenshot >< Endret 18. januar 2006 av Complexion Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) du Kan selvsagt ikke ha Eksakt like ip adresser... då krasjer hele driten.. men ?? viss du har NGT? hvorfor ikke bare koble alle PCene sammen på en Switch og la routeren (modemet) dele ut automatisk? still inn alle pcene på ta i mot ipadresse automatisk så bør du sjekke om du har tilgang til den andre pcen... du kan enten opne Gjeste kontoen eller du kan bruke samme bruker og passord på alle 3 pcene. Endret 18. januar 2006 av DArkwIng Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) du Kan selvsagt ikke ha Eksakt like ip adresser... då krasjer hele driten.. men ?? viss du har NGT? hvorfor ikke bare koble alle PCene sammen på en Switch og la routeren (modemet) dele ut automatisk? still inn alle pcene på ta i mot ipadresse automatisk så bør du sjekke om du har tilgang til den andre pcen... du kan enten opne Gjeste kontoen eller du kan bruke samme bruker og passord på alle 3 pcene. 5459065[/snapback] Nei, jeg har ikke _eksakt_ samme IP. Hvis jeg sa det, så var jo det litt klønete formulert av meg. Bruker dette; 10.0.0.1 = Router/Switch (selvsagt) 10.0.0.2 = Maskin 3 10.0.0.3 = Maskin 2 10.0.0.4 = Maskin 1 Grunnen til at jeg bruker disse faste IP'ene er fordi jeg har åpnet en haug med porter for disse tre, men aller flest til 10.0.0.4. Derfor ønsker jeg også at IP'ene er faste edit: Har aktivert gjestekontoen på maskinen nede nå, men det utgjorde ingen forskjell Endret 18. januar 2006 av Complexion Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) kan du gi oss litt mer info? nettmasken gateway osv får du pinget adressene? viss du får pinget adressene så er det ikke problem med selve nettverket, men med bruker tilgangen på hver enkelt pc, og eller firewall instillinger (XP sin innebygde f.eks) Endret 18. januar 2006 av DArkwIng Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Joda, selvsagt kan jeg det IP: 10.0.0.2 - 4 Subnet: 255.255.255.0 Gateway: 10.0.0.1 Dette er vel ikke helt nødvendig, men jeg legger med disse to også; Primary DNS: 217.13.4.24 Secondary DNS: 217.13.7.140 Fra denne maskinen (1) får jeg pinget 2, men ikke 3. Nede får jeg vel så vidt jeg vet, ikke pinget en eneste maskin eller nettside (tester alltid med www.vg.no), selv om internett fungerer utmerket der :S edit: Norton Systemworks eller hva det heter er installert på maskinen nede. Skal sjekke etter firewallinnstillingene nå. Endret 18. januar 2006 av Complexion Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Først av alt: Du kan ikek ha helt like IP-adresser satt fast på 3 forskjellige maskiner. F.eks. om alle tre har ip 10.0.0.2 så vil bare en maskin på nettverken fungere om gangen. Jeg regner med du bare forklarte litt dårlig og at dette ikke er tilfellet... Den feilmeldingen du får der får du som regel dersom det ikke ligger noen public shares på maskinen du prøver å gå inn på, og det ikke ligger noen private shares der som du har tilgang på. Det du trenger å gjøre er å f.eks. dele en mappe eller harddisk (ta av sharing, apply, og så på igjen hvis den allerede står på shared). Sett så opp din bruker med tilgang, eller la den ligger åpen for alle evt. om du ikke har sikkerhetshennsyn å tenke på. Da skal du nok komme inn på maskinen. Den feilmeldingen indikerer forsovidt at alle 3 maskinene er på nettverket. Du ville ikke fått den meldingen dersom maskinen ikke kunne kontakte maskinen i det hele tatt. Står allt sammen koblet inn på samme (trådløse) ruter forresten, eller er det flere rutere koblet sammen i nettverket? EDIT: Sidne du har firewall på maskinen nede er det også sterkt annbefalt at du midlertidig disabler denne mens du feilsøker. I veldig mange tilfeller blokkerer slike firewall pakker tilgang til maskinens public shares. -Stigma Endret 18. januar 2006 av Stigma Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2006 Det blir litt rotete hvis jeg editer den forrige posten enda en gang, så jeg lager heller en ny en. Jeg har funnet problemet. Problemet var at Norton Internet Security krever at jeg skriver inn hver enkelt IP, eller en IP-range på nettverket som skal få tillatelse til å snoke litt rundt. Det jeg da gjorde var å gi tillatelse i en gitt range, og nå fungerer det utmerket. Nå er det bare problemet med at maskinen henger seg sinnsykt mye til å være kun 1 dag gammel, men det skal vel ikke taes her på forumet Takk for all hjelp:) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Flott du fannt ut av det =) Vi hjelper sikkert gjerne med heng-problemene også, men da bør du seff bruker en annen katogri enn nettverk. Lykke til =) -Stigma Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2006 Flott du fannt ut av det =) Vi hjelper sikkert gjerne med heng-problemene også, men da bør du seff bruker en annen katogri enn nettverk. Lykke til =) -Stigma 5459240[/snapback] Ja, du har vel rett. For å ta det veldig kjapt: Maskinen henger seg når jeg prøver å sette fast IP, når den ikke finner frem på nettverket og slike ting. Det jeg mener med at den henger seg er at alt blir borte, og bare bakgrunnsbildet vises. Verktøylinjen kommer ikke tilbake før jeg restarter maskinen, men hvis jeg trykker CTRL+ALT+DEL og velger 'Ny Oppgave' -> iexplore, da funker Internet Explorer utmerket. Det jeg har gjort med maskinen etter at jeg satte den opp; Fjernet masse Sonix-drit som var forhåndsinstallert Oppdatert Windows via Windows Update. Det eneste jeg kan tenke meg som en løsning, må være å laste ned alt av oppdateringer jeg finner der, og håpe at problemet løser seg. Det er i hvertfall slapt av Dell å sende ut en maskin som ikke fungerer skikkelig engang. PS! Har en Dell + Dell bærbar fra før, og de fungerer utmerket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå