uranus Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Hei! Jeg vil først og fremst si at jeg vet at mange ikke liker flash, og det forstår jeg helt. Men det er enkelte ting jeg skulle gjerne brukt flash til, og starter denne tråden for at folk kan først vise en flash sak, så spørre om hvordan du lager noe lignende. Etter å ha lest flere steder om flash, forstår jeg fortsatt ikke hvordan jeg lager effekter som dette: http://gfx.dagbladet.no/an/52/4010/fms_uif....no%2Futdanning Da mener jeg å få teksten til å fly inn og ut, få bilder til og komme der og da osv, en litt stilig reklame banner. Selv trenger jeg å lage noe sånt for noen programmer vi skal ha. Lurer også på den "typewriter" effekten, at bilder flyr inn og ut osv osv. OG tidligere har jeg prøvd å lage flash, men filene ble så utrolig store, og den var mindre enn den på Dagbladet. Hvordan lager man rimelig store flash saker som ikke bruker veldig mye plass? Håper tråden kan hjelpe meg samtidig som den hjelper andre Endret 18. januar 2006 av uranus Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Her er det nok brukt keyframes for effekter. Da skriver man f.eks en tekst. Gjør den om til et graphic-element. Så lager man keyframe nr 2 som skal være "sluttframen". I denne framen kan du ha dratt teksten ut av bildet og satt ned alphaen slik at den blir gjennomsiktig. Lag noen frames mellomrom mellom keyframe 1 og 2 og lag en tween. Da vil flash "regne" seg ut hva som skal skje i mellom de to framene. Så er det bare å sette en frame i slutten med stop(); slik at ikke den ikke loopes. Se på www.flashkit.com for masse eksempler du kan lære av. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2006 Hmm, jeg har sett der før, skal se igjen. Men hva med det at mine flash greier alltid bruker så mye plass enda det er kun bilder? Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Det har jeg ikke opplevd selv, er du sikker på at du har bildene i den størrelsen de skal brukes og i 72 dpi? Hvis du bare bruker flash til å resize så er det klart at filene blir ganske store, for flash forminsker ikke størrelsen på filen når den skalerer bilder. Lenke til kommentar
gladsild Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Det har jeg ikke opplevd selv, er du sikker på at du har bildene i den størrelsen de skal brukes og i 72 dpi? Hvis du bare bruker flash til å resize så er det klart at filene blir ganske store, for flash forminsker ikke størrelsen på filen når den skalerer bilder. 5460637[/snapback] det er nettopp bildene som gjør filene store. har du en swf fil med kun tekst og elementer fra flash så vil filen være lite men så fort man får inn bilder blir filen større. lønner seg å ha en preloader! Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 lønner seg også å dele siden opp i forskjellige deler (nesten som gode (eh nei) gamle iframe.) Ha et tomt movie clip på hovedscenen og last inn eksterne swfer og bruk gjerne et preloader script som står å går mens den laster inn den eksterne swfen. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2006 Hmm, men mine ligger på minst 100kb bare med tekst :/ Men jeg skal prøve på nytt.. Preloader aner jeg ikke åssen jeg får til, og jeg har lest tutorials på det. Lenke til kommentar
gladsild Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 http://www.smartwebby.com/Flash/Flash_simple_preloader.asp den her er veldig enkel. jepp det lønner seg å ha forskjellige movieclips. blir mer orden på alt for det blir veldig mye layere etterhvert. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2006 Hvordan funker movieclips da? Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Du lager en helt ny .fla fil i samme størrelse som boksen eller hva du vil laste inn disse movieclipene i. Så publisher du den eksterne med navn f.eks bilder.swf. Så har du en actionscript kode på en knapp som sier at når denne knappen blir trykket på så skal flash hente inn bilder.swf og så spesifiserer du hvilket movieclip på hovedscenen den skal lastes inn i. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 18. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Ah. Men en ting.. Jeg prøver å lage en tekst som kommer mot deg. Jeg lager en keyframe med teksten, så lager jeg en ny keyframe ca. 15 frames lenger frem og gjør den større. Men når jeg ser filmen, blir det to frames med en liten tekst og en stor. Hva gjør jeg feil? Sorry, jeg glemte å lage motion tween hehe. Endret 18. januar 2006 av uranus Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Knappen egenskap: on (release) { loadMovieNum("finnish-1.swf", 0); } Lenke til kommentar
uranus Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Ah. Men morfing da? (beklager, jeg husker ikke hvordan staves korrekt), hvordan gjør jeg det? Si jeg har en tekst, og den skal bli om til en annen tekst med annen farge f.eks. Leste en tutorial på det, men skjønte den ikke så godt :/ Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Jeg har aldri brutk det, men tror du må bruke shape-tween i stedet for motion-tween. Endret 20. januar 2006 av Garreth Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Ah. Men morfing da? (beklager, jeg husker ikke hvordan staves korrekt), hvordan gjør jeg det? Si jeg har en tekst, og den skal bli om til en annen tekst med annen farge f.eks. Leste en tutorial på det, men skjønte den ikke så godt :/ 5468248[/snapback] Vis meg den tutorial da.!! Jeg har nesten glemt åssen man gjorde det. Men kan jo lage 2 layer slik at den ene forsvinner mens den andre kommer opp.!! Eller du kan "morphe" mellom 2 tekst. (Timeline 20 frames) Det du gjør er og legge ut teksten, så break dem ned (Ctrl + B) Velg da frame 20 og skriv inn en annen tekst, break dem ned. Velg framekey 1 og sett til Shape tween + Blend til Angular. Gjør det samme med keyframe 20.!! Voila.. Endret 20. januar 2006 av funkweb Lenke til kommentar
uranus Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Ah, takk for hjelpen. Jeg stiller nytt spørsmål i denne tråden hver gang det er noe innen flash jeg ikke får til etter å ha prøvd tutorials osv. Har en ny en her: Si at jeg lager en intro på en måte da.. At teksten flyr inn.. Når den har flydd inn, skal et eller annet loope uten at teksten flyr inn på nytt.. Hvordan gjøres det? Å loope en element uten å få andre elementer til å loope. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Linken i din første post er forresten ødelagt. Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Da er vi tilbake til det med flere movieclips. Det fins sikker 40 forskjellige måter å gjøre dette på, så du må nesten bare finne den metoden som du liker best. Hvis jeg skal gjøre noe sånnt så lager jeg først introen i et eget dokument. Så på "hovedsiden" laster jeg inn den intro.swf-en i et tomt movieclip. Så komme det litt an på om du vil at bare deler av introen skal loopes eller om du vil ha et nytt movieclip som skal begynne etterpå. Skal du ha det første, så kopierer du bare "begynnelsen" av loopen og legger den etter slutten av introen. Så når "begynnelsen" som du har i slutten kommer til en lik frame (som i begynnelsen av loopen) så legger du bare inn en "gotoAndPlay("sammeframe");". Da vil alltid loopen hoppe tilbake til en lik frame og loopen vil være "perfekt". Skal du ha et nytt movieclip så lager du bare en action som henter inn det nye movieclipet i siste framen på introen. Er litt vanskelig å forklare dette med kun tekst, så jeg ville sett litt på www.actionscript.org og www.flashkit.com for å lettere se hvordan folk gjør det. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Si at jeg lager en intro på en måte da.. At teksten flyr inn.. Når den har flydd inn, skal et eller annet loope uten at teksten flyr inn på nytt.. Hvordan gjøres det? Å loope en element uten å få andre elementer til å loope. 5469902[/snapback] Nå blir jeg forvirret.. Du kan ikke mene at hvis f.eks du lager en flash fil som varer 40 sekunder og når den tar slutt og skal spille på nytt da skal ikke teksten komme som den gjorde i starten av.. blir rar av å tenke slik. Men men, jeg tror du mener underveis i "filmen" så er det seff. mulig. Du kan starte eller stoppe en Movie underveis i filmen ved å bruke actionscript. Edit: Du kan legge en actionscript på slutten hvor den fortelle at den skal starte fra der liksom (Ikke begynnelsen). Så er det også mulig Endret 20. januar 2006 av funkweb Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Greia med flash er at det finnes så ekstremt mange måter å gjøre ting på, og de aller fleste eg ganske ulogiske, men lærer du deg actionscript kan du gjøre alt som du bruker keyframes og tweens til, slik at du har 100% kontroll over alt. Da blir alt styrt av en actionscript fil som tar seg av alt, men det er ganske avanserte greier, så det beste er å starte i det små. Flash MX og Flash 8 har en ganske bra kodehjelper slik at scriptingen blir litt lettere. Flash MX 2004 har ikke det, og da blir det fort ganske stress. Endret 20. januar 2006 av Garreth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå