Gå til innhold

Bruksfradrag sak. Hvor mye kan de forvente å ta?


Anbefalte innlegg

Sitter enda med p910i saken, men skriver dette som eget emne pga den litt sære vinklingen til forhandler og advokat.

 

Slik jeg har forstått dem begge så kreves det bruksfradrag, men advokaten min har ikke rettet motkrav om renter.

Uansett ser jeg for meg følgende som muligheter

 

1. De krever fradrag for et halvt år.

 

Problemet mitt med det:

- jeg eide den fra oktober til november før den forsvant til sutten av desember på verksted om kom tilbake som ny

 

2. de krever bruksfradrag for min periode

 

Problemet her:

- verksted i 2 mnder

- de avslo å få den helt ny (bokstavelig talt ny salgspakke) fra meg

 

 

hva syns dere, skal de egentlig en gang ha krav på noe særlig i bruksfradrag på en så mangelfull telefon, hvor de selv kastet bort tiden og ikke løste problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

 

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

 

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen. "

 

Altså har selger rett til å gi deg mindre igjen enn det du betalte for telefonen, for det tidsrommet du har BRUKT varen, og for den nytte du har hatt av den. Da har du rett til å kreve rente fra den dagen du betalte den personen du kjøpte telefonen penger.

 

Om ikke jeg er helt på tur. Dette er ikke den delen av loven jeg er best i. Men ja, selger kan kreve å slå av på prisen, men da kan du kreve renter. Detaljene derimot blir vanskelige.

Lenke til kommentar

tja, igjen.

 

Skal han kreve fradrag fra dag en (altså 3 mnder hvor jeg ikke hadde den og 2 mnder hvor den var på service. Altså 1-2 mnder)

 

Skal han kreve fradrag fra dagen jeg fikk den? altså 1 mnd, fordi den ble omlevert og den var inne va 2 mnder på service.

 

Skal han kreve fradrag for den mnden jeg har hatt den siden den ble omlevert? 1 mnd, hvor den ikke har fungert skikkelig, og hvorpå de ikke har gjort noe med saken.

Lenke til kommentar

forhandler har per dags dato gjort følgende:

 

- avvist reklamasjon på 5 forskjellige absurde årsaker

 

grunner var:

- manglet utstyr (som jeg tilbød 1000 kr (2x kostpris å skaffe) i komp.)

- slitt

- 3 mnder gammel

- falt i pris

- kjøpt av en annen

- de hadde ikke solgt den

 

 

De har ikke besvart noen e-poster fra meg what so ever. bare når jeg truet med forbrukerrådet og tidsfrister svarte de, men løfter om tilbakelevering osv ble aldri holdt.

 

De ville ikke ta imot den helt nye telefonen når de fikk tilbud på det.

 

Forhandler har ikke besvart 2 forespørsler fra forbrukerrådet, og er særdeles vanskelig ovenfor advokaten min.

 

Så nei; jeg er ikke vrien. Jeg har tilbudt så mye og gitt så mange sjanser til dem de siste mndene at jeg blir gal.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at de skal ta noe for den ene måneden du har brukt telefonen. Hvis de også krever brukefradrag for tidligere eiers bruk så stiller vel du kanskje sterkere uansett.

 

Det man må huske på er at hvis de krever bruksfradrag så har du krav på renter fra kjøpstidspunktet, så da får du i tilfelle to muligheter der:

 

1. Du kan kreve renter fra da du kjøpte telefonen brukt.

 

2. Du kan kreve renter fra da forrige eier kjøpte telefonen, hvis de mener at det er hele perioden som må telle.

 

Bruksfradraget regnes vel ut slik:

 

Varens forventede levetid målt i en objektiv målestokk delt på pris, da finner man det pr år.

 

Men uansett i de saker det har vært bruksfradrag som jeg har sett hos FTU har det gjerne dreiet seg om 2- 3 års bruk.

 

Dessuten er et annet moment som taler mot bruksfradrag at de har mulighet til å åf en heltny mobil fra SE.

 

Til sist vil jeg nevne at den måten de har behandlet deg på i grunn strider med alt som heter redeligheti kontraktsforhold. Sier det ene og sier det andre.

 

Så kjør saken for FTU og kjør et namsutlegg mot de. Hvis du ikke er redd for å tape pengene er det mer morsomt å starte konkurs mot de :love:

 

"Hvorfor tvangsinndrive når det er så mye mer morsomt å true de med konkurs.." :tease:

Lenke til kommentar

Til sist vil jeg nevne at den måten de har behandlet deg på i grunn strider med alt som heter redeligheti kontraktsforhold. Sier det ene og sier det andre.

 

Så kjør saken for FTU og kjør et namsutlegg mot de. Hvis du ikke er redd for å tape pengene er det mer morsomt å starte konkurs mot de  :love:

 

"Hvorfor tvangsinndrive når det er så mye mer morsomt å true de med konkurs.."  :tease:

5463409[/snapback]

 

Først og fremst: Jeg er helt enig i at du som kunde er blitt behandlet dårlig i denne saken. La det ikke være tvil om det!

 

Men jeg må jo også si at det er litt drøyt å foreslå å kjøre saken for FTU og namsmannen bare for å "ta dem". Det finnes alltid to sider av en sak og jeg er ganske sikker på at saken kan løses uten advokater, FTU, namsmann og evt Kongen... :p

 

Vanlig praksis hos oss er at hvis kunden vil heve kjøpet og har krav på det så får han/hun igjen det beløpet som står på kvitteringen. Enkelt og greit, ikke noe tull med verditap, prisnedgang, eller renter.

 

Så mitt råd til andre som leser dette forumet er: Prøv først å være saklig, rolig, hyggelig osv og ha forståelse for at forhandleren må få litt tid til å behandle saken. Ikke kom og krev heving av kjøp en lørdag kveld når du vet at det kun er ekstrahjelper på jobb som vanligvis ikke har myndighet til å ta slike avgjørelser.

Man kommer lengst med en hyggelig oppførsel!

 

-snubbel

 

PS: Jeg antyder ikke at trådstarter ikke er hyggelig, han er helt sikkert en veldig trivelig person. Synes likevel det er påfallende at han så ofte får problemer med mobiltelefonene sine og at sakene alltid går så langt som de gjør :hmm: I tillegg synes jeg oppfordringer om å "ta" forhandleren er meningsløse, jeg har mye mer tro på å løse saken så enkelt som mulig. Selvfølgelig er det forhandlere som er helt håpløse og må bli satt på plass, poengtér gjerne dette i innleggene så ikke uerfarne lesere blir lurt til å tro at alle reklamasjonssaker er like vanskelige som denne!! :thumbup:

Lenke til kommentar

 

-snubbel

 

PS: Jeg antyder ikke at trådstarter ikke er hyggelig, han er helt sikkert en veldig trivelig person. Synes likevel det er påfallende at han så ofte får problemer med mobiltelefonene sine og at sakene alltid går så langt som de gjør  :hmm: I tillegg synes jeg oppfordringer om å "ta" forhandleren er meningsløse, jeg har mye mer tro på å løse saken så enkelt som mulig. Selvfølgelig er det forhandlere som er helt håpløse og må bli satt på plass, poengtér gjerne dette i innleggene så ikke uerfarne lesere blir lurt til å tro at alle reklamasjonssaker er like vanskelige som denne!!  :thumbup:

 

i denne saken så har saken vært kjørt med daglig leder for butikken. det er han som har behandlet saken, og han som har gjort seg særdeles vrang.

Kan selvfølgelig legge til at kontra en viss mobildata butikk og telebutikk avdeling i oslo, så er denne saken hinsides hva jeg noen gang har opplevd.

 

Grunnen til at denne saken drøyer er fordi butikken trenerer saken til det uutholdelige. at jeg ofte får feil skyldes at nye mobiler så fulle av feil at halve hadde vært nok.

De fleste reklamasjonssakene mine er ferdig innen en uke. Denne er som nevnt ovenfor noe av det verre jeg og foreldrene mine har sett siden loven tredde i kraft.

 

det med advokat skyldes at jeg har vunnet en konkurranse hvor jeg får gratis advokat bistand i en sak. jeg var en av 10 som vant i den konkurransen.

 

men jeg kan også poengtere at her jeg bor så er selgerene etter min oppfatning litt for lite kundeorienterte, og derfor blir det mye krangel.

 

så der har du forklaringen.

 

PS! du er ikke første som har reagert på min heller høye feilprosent på mobiler hehe

Lenke til kommentar
Først og fremst: Jeg er helt enig i at du som kunde er blitt behandlet dårlig i denne saken. La det ikke være tvil om det!

 

Men jeg må jo også si at det er litt drøyt å foreslå å kjøre saken for FTU og namsmannen bare for å "ta dem". Det finnes alltid to sider av en sak og jeg er ganske sikker på at saken kan løses uten advokater, FTU, namsmann og evt Kongen...  :p

 

Vanlig praksis hos oss er at hvis kunden vil heve kjøpet og har krav på det så får han/hun igjen det beløpet som står på kvitteringen. Enkelt og greit, ikke noe tull med verditap, prisnedgang, eller renter.

 

Så mitt råd til andre som leser dette forumet er: Prøv først å være saklig, rolig, hyggelig osv og ha forståelse for at forhandleren må få litt tid til å behandle saken. Ikke kom og krev heving av kjøp en lørdag kveld når du vet at det kun er ekstrahjelper på jobb som vanligvis ikke har myndighet til å ta slike avgjørelser.

Man kommer lengst med en hyggelig oppførsel!

 

-snubbel

 

PS: Jeg antyder ikke at trådstarter ikke er hyggelig, han er helt sikkert en veldig trivelig person. Synes likevel det er påfallende at han så ofte får problemer med mobiltelefonene sine og at sakene alltid går så langt som de gjør  :hmm: I tillegg synes jeg oppfordringer om å "ta" forhandleren er meningsløse, jeg har mye mer tro på å løse saken så enkelt som mulig. Selvfølgelig er det forhandlere som er helt håpløse og må bli satt på plass, poengtér gjerne dette i innleggene så ikke uerfarne lesere blir lurt til å tro at alle reklamasjonssaker er like vanskelige som denne!!  :thumbup:

5463445[/snapback]

 

Helt enig i det du skrive snubbel og tro meg jeg har aldri gjort noe slikt privat. Holdt på å sende en sak om min forrige bærbare til Forbrukertvistutvalget for megling med gadd ikke pga. at jeg måtte ha den i mine studier. (Hadde problemer med Expert). Man kommer lengst med sakligheter.

 

Men grunnen til at jeg nevnte FTU er at saken kommer nok opp dit siden forhandler aller rede ikke har svart på to skriftlige henvendelser fra Forbrukerrådet. Så hvis de ikke vil forhandle der eller man ikke blir enige så blir nok saken sendt videre til FTU ja. Hvis man vil ha pengene da kan man sende saken til namsmannen hvis de ikke gjør opp for seg når dommen blir rettskraftig og betalingsdatoen har forfalt.

 

Dessuten så tror jeg slike ting hjelper mot de useriøse aktørene. Har selv overhørt en Telebutikk selger som hevdet overfor kunde at hun heller burde kjøpe ny telefon fordi den bare var litt over ett år gammel. Men de fleste er heldigvis seriøse.

Lenke til kommentar
Ikke kom og krev heving av kjøp en lørdag kveld når du vet at det kun er ekstrahjelper på jobb som vanligvis ikke har myndighet til å ta slike avgjørelser.

 

 

5463445[/snapback]

 

 

Kunden oppsøker forhandleren når kunden har fritid, ikke når det passer forhandleren.

 

Forsåvidt så er det vel få områder innenfor elektronikksalg som er så kompliserte som mobilfeltet, med rettigheter, muligheter for å kjøpe ny telefon +++++ .... så kjedene bør vel sette sine beste folk i mobil/teleavdelingen, og la de "mindre" smarte selge vaskemaskiner. No offence :-)

Lenke til kommentar

Kunden oppsøker forhandleren når kunden har fritid, ikke når det passer forhandleren.

 

Forsåvidt så er det vel få områder innenfor elektronikksalg som er så kompliserte som mobilfeltet, med rettigheter, muligheter for å kjøpe ny telefon +++++ .... så kjedene bør vel sette sine beste folk i mobil/teleavdelingen, og la de "mindre" smarte selge vaskemaskiner. No offence :-)

5473321[/snapback]

 

Her tar du grundig feil. Ekstrahjelpene har ofte langt bedre teknisk kompetanse enn daglig leder, men har ikke myndighet til å gjennomføre heving av kjøp.

 

Tror ikke jeg gidder å ta denne diskusjonen videre da du tydeligvis ikke har særlig kjennskap til hvordan butikker av denne sorten (dessverre) drives i dag.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...