uhuruguy Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg har behov for å importere tekstfiler i sql (oracle) - bruker sql+. noe a la insert into person (person-id, person-navn, person-postnummer) values (a,b,c) from c:\tekstfil.txt Noen som har noen gode forslag til hvordan dette kan gjøres? Lenke til kommentar
___ Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg har behov for å importere tekstfiler i sql (oracle) - bruker sql+. noe a la insert into person (person-id, person-navn, person-postnummer) values (a,b,c) from c:\tekstfil.txt Noen som har noen gode forslag til hvordan dette kan gjøres? 5458388[/snapback] Du kan bruke SQL*Loader, som er en bulk-loader som følger med Oracle. Denne kan ta forskjellige filformater som utgangspunkt. Du må definere kontroll-filer som beskriver hvordan filformatet du bruker ser ut. En nærmere beskrivelse av SQL*Loader finner du her: http://www.orafaq.com/faqloadr.htm Selv har jeg ikke brukt dette på mange år. Jeg bruker vanligvis å ta utgangspunkt i en semikolonseparert tekstfil, og modifisere denne slik at jeg får en bråte med INSERT-statements. Med en editor som f.eks. UltraEdit er dette fort gjort. Deretter starter jeg sqlplus, logger inn i skjemaet jeg skal laste inn dataene i, og kjører importen slik: @innfil.sql Husk at eksempelet over krever at du står i katalogen filen ligger i, før du starter sqlplus. Og selvfølgelig må tabellen du importerer til, finnes. Det kan være en fordel å slå på logging til tekstfil, før du gjør dette, slik at du kan se om alt gikk riktig for seg. Gjør følgende når du står i sqlplus: set termout off spool import.log @innfil.sql spool off Nå skal du ha fått en fil med navn et 'import.log' i gjeldende katalog. Denne inneholder all output fra sqlplus under kjøring av importen. Let etter ORA-feilmeldinger. Wernie Lenke til kommentar
Inc Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Har mysql med phpmyadmin. Får ikke til å importere .txt\cvs filer med phpmyadmin. Får kun denne opp #1064 - Something is wrong in your syntax n�r 'Navn' p� linje 1 . Har dokument i excel og notepad som skal i databasen?? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Bump, det er jeg flink på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå