Gå til innhold

Lesestoff for nybegynner innen dslr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestillt Konica Minolta Dynax 5D, og i den forbindelse har jeg bruk for lesestoff.

Jeg har lånt Thomas Nykrog Digital fotografering og bildebehandling på biblioteket.

Denne var god. Er det noen som har forslag til andre nybegynnerbøker, som kan være aktuelle.

Følgende emner er aktuelle lyssetting, kompososjon, intillinger av iso, blender, lukketider, enkel redigering i photoshop elements etc. Alt som en nybegynner MÅ vite. Alternativet er selvsagt å spørre her :whistle:

Edit: Bøker på engelsk, norsk, dansk og svensk er aktuelle.

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at dere har kommet med mange svært gode og nyttige lenker, og jeg kommer helt sikkert til å benytte meg av disse.

Men jeg er primært interesert i bøker jeg kan sitte i sofaen og bla i. Jeg bruker stregt tatt for mye tid på pc-en allerede.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg kan anbefale boka "Better Guide to digital photography" av Jim Motke. Er på lettlest engelsk og gir en meget god innføring i digital fotografi, står mye om grunnleggende prinsipper. Mange fine fargebilder. Bestill den fra amazon i England, jeg fikk min etter 4 dager. Fått meget god kritikk av leserne.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg driver og laster den ned nå.

Og jeg får håpe den er bra.

6999966[/snapback]

Jeg har kjøpt papirutgaven av boka.

For en relativt fersking på dette som meg er den i hvert fall glimrende.

Får en god innføring i alle mulige innstillinger på kameraet forklart med bildeeksempler.

Mange gode tips til kamerainnstillinger for forskjellige typer foto-settinger.

Generelle tips til bildekomposisjon.

Eget kapittel for de som måtte være så heldige å ha trådløs blitz.

Anbefales. :)

Lenke til kommentar

Dersom ikke engelsk er helt gresk for deg, så vil jeg anbefale boka "Understanding Exposures" av Bryan Peterson. Den dumpa ned i postkassa mi i dag. Har gledet meg lenge til denne og det virker som den skal innfri forhåpningene. Den er ikke direkte rettet mot absolutt nybegynnere, men er veldig fin bok å vokse på. Den har mange bildeeksempler og forfatteren forklarer veldig godt om forskjellige prinsipper om eksponering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...