mandela Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Hva med sony R1? Stor bildebrikke, lite støy, bra vidvinkel, relativt lyssterkt objektiv (bl. 2.8-4.8). Sikkert et godt kamera dette, men mitt førsteinntrykk er at den faller mellom to stoler for min del. Kamera er stort og tungt, tyngre enn intro-dslr med lett og lite objektiv. Så stor zoomen trenger jeg ikke i det hele tatt (ville foretrekt fast brennvidde, bruke kroppen til å få bildet jeg ønsker å ta). I tillegg er kameraet tregt i forhold til intro-dslr, men også i fohold til f.eks. canon g6. Sist mangler det videofunksjonen som jeg anser som en gulrot ved ikke-slr kameraer. PMnormal, det er en type bilder som interesserer meg spesielt og det er av typen James Nachtwey tar. Mennesker, kroppsspråk og handling i situasjoner. Endret 20. januar 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Hva med sony R1? Stor bildebrikke, lite støy, bra vidvinkel, relativt lyssterkt objektiv (bl. 2.8-4.8). Sikkert et godt kamera dette, men mitt førsteinntrykk er at den faller mellom to stoler for min del. Kamera er stort og tungt, tyngre enn intro-dslr med lett og lite objektiv. Så stor zoomen trenger jeg ikke i det hele tatt (ville foretrekt fast brennvidde, bruke kroppen til å få bildet jeg ønsker å ta). I tillegg er kameraet tregt i forhold til intro-dslr, men også i fohold til f.eks. canon g6. Sist mangler det videofunksjonen som jeg anser som en gulrot ved ikke-slr kameraer. PMnormal, det er en type bilder som interesserer meg spesielt og det er av typen James Nachtwey tar. Mennesker, kroppsspråk og handling i situasjoner. 5469036[/snapback] Skulle vært interessant å hørt dine erfaringer etter noen dager med f.eks D50 og en AFD-Nikkor 24mm/2.8 (eller noe enda mer lyssterkt). Tror iallfall jeg kan love deg at det er utstyr som ikke stiller seg i veien. Lenke til kommentar
Irish Coffee Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 "PMnormal, det er en type bilder som interesserer meg spesielt og det er av typen James Nachtwey tar. Mennesker, kroppsspråk og handling i situasjoner." Modellmakt, har du eksempler (link)? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) http://www.jamesnachtwey.com/ anbefaller også å sjekke http://www.viiphoto.com/ (OT: spesielt under China's Economic Boom... og lese teksten under bildene) Endret 20. januar 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Bildene til James Nachtwey er råflotte. Kommer til å vende tilbake til den siden for inspirsjon før jeg reiser til Afrika igjen. De bildene jeg kikket på er ikke preget av stor interesse for bokeh. Det betyr at disse bildene godt kan tas med semikompakt. Det eneste er at hurtigheten kan hemme deg. Kikket ikke på utstyret hans, men regner med at en så klassisk fotograf bruker fastoptikk. Han går sjelden tett på enkeltpersoner, så det er nok videre enn 50mm på APS-C. En 24mm 1,8 vil være et alternativ, men billigst blir det med en Canon 28/2,8. Hvis dine aspirasjoner går i den retningen, er du seriøs nok til å satse på dslr. Slike bilder blir ofte kule hvis du bruker litt høy iso (800), og arbeider litt hurtig. Ikke-proffe modeller fordrer at ting skjer litt intuitivt og raskt. Gleder meg til å se utviklingen i din ferd mot nytt kamera. Virker egentlig som om du ender opp med dslr. Lån din brors kamera noen dager, og gi oss tilbakemelding. Synd du har tatt ned juletreet (du har vel det?), for da kunne du tatt juletre-testen din på ny Endret 20. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Nachtwey kan også jobbe heldigitalt, men bruker visst helst film + scanning og etterarbeiding (se f.eks denne sida fra Apple.) Iflg denne sida brukte han (2002-3?) Canon, av typene EOS-1 Ds og EOS-1 Vs/Ns. Stort sett går det i vidvinkel, så det er nok ikke minst Canons vidvinkelzoomer som er i bruk. Mange av disse bildene er mer eller mindre umulige å få til med vanlige kompaktkameraer, både pga vidvinkelen og særs nøye kontroll på fokuspunkt og skarphetsfelt. For Nachtwey ville nok ganske sikkert den enorme skarphetsdybden med vidvinkel og kompaktkamera ofte bli et problem. Vil tippe at det er optikk i rekkevidden 17-40 el 20-70mm som han ofte bruker (alltid FF) Ved reportasjeskyting med vidvinkel er FF-søkerbildet en enorm fordel, spesielt når en går sånn innpå som Nachtwey gjør. Jeg vil si det sånn at han utnytter vidvinkelens innhold enormt, men styrer nøye unna vidvinkelens effekter. Derfor ser det ofte ut som om han skyter med trangere vinkel enn han faktisk gjør. Det at han heller skjærer litt mye enn litt lite bidrar også til dette. Lenke til kommentar
modin Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Modellmakt ser du er interesert i bilder som dokumenterer krig og grusomheter, da er vel Robert Capa blant de mest kjente. Han døde når han tråkket på en landmine for å ta bilde av et minefelt. Som venstreradikal kjenner du garantert til Che Guevara bildet hans. Endret 20. januar 2006 av modin Lenke til kommentar
mandela Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 (endret) Nå er jeg verken venstre eller høyre-radikal, men jeg interesserer meg for bilder som er av den dokumentariske typen (slett ikke begrenset til krig). PMnormal, juletreet er borte . Kamera til låns må jeg vente litt på, men jeg har ikke dårlig tid og kan i mellomtiden pløye gjennom noe av "grunnleggende fotografering og digitalt mørkerom" litteraturen Endret 20. januar 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 ...Som venstreradikal kjenner du garantert til Che Guevara bildet hans. 5472527[/snapback] Beklager, Modin, men det er ikke helt korrekt. Fint du bringer det opp likevel. Robert Capa traff aldri Che Guevara. Han var den første vestlige som døde i de indokinesiske krigene, før Che avsluttet legestudiene i Argentina for å loffe rundt på motorsykkel. Definitivt lenge før han ble minister på Cuba. Det bildet du omtaler er tatt av kubanske Alberto Corda i 1960. Sønnen til Corda bor i Oslo nå. Stakkars Capa tok natten da han (som du skrev) tråkket på en landmine i 1954. Hans mest kjente bilde er fra stormingen av Normandy, D-dagen 1944. Dette er OT flisespikking, men disse heltene innen fotografi bør man ofte minnes på. Lenke til kommentar
modin Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 (endret) Beklager, Modin, men det er ikke helt korrekt. Fint du bringer det opp likevel.Robert Capa traff aldri Che Guevara. Han var den første vestlige som døde i de indokinesiske krigene, før Che avsluttet legestudiene i Argentina for å loffe rundt på motorsykkel. Definitivt lenge før han ble minister på Cuba. Det bildet du omtaler er tatt av kubanske Alberto Corda i 1960. Sønnen til Corda bor i Oslo nå. Stakkars Capa tok natten da han (som du skrev) tråkket på en landmine i 1954. Hans mest kjente bilde er fra stormingen av Normandy, D-dagen 1944. Dette er OT flisespikking, men disse heltene innen fotografi bør man ofte minnes på. 5472639[/snapback] Takk, jeg har tydligvis blandet de to navnene. Jeg googlet det også bare for å sjekke at det stemt når jeg skrev innlegget, og fant bildet med Capa's navn under, så det er tydligvis noen andre der ute på nettet som har gjort den samme samenblandingen. Husker foresten jeg så en tv-dokumentar om Capa. Var foresten denne Corda noen kjent fotograf eller bare en heldigris som fikk tatt et blinkskudd? Endret 21. januar 2006 av modin Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Han var ganske kjent, ja. Pressefotgraf når han tok bildet (det var visst flere intelektuelle kjendiser som Sartre på samme rull film). Ble Castros personlige fotograf, og var vel også kjent som kunst/motefotograf. Brukte som de fleste favorittene mine målsøker med 50mm. Du finner sikkert flere bilder av han på nettet. Sønnen organiserte en utstilling med hans bilder i Oslo etter hans død for få år siden. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) vel, nå har jeg tittet i spare-reven (eks. sparegrisen ) og kan bruke rundt 6000 på kamera, pengene brenner ikke akkurat, så jeg lurer på om jeg skal vente til PMA 2006 og se hva som skjer på kamerafronten Regner med at prisene på f.eks. D50 ikke går opp om en måned Endret 28. januar 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Vet ikke helt, men det virker ikke som om prisene kommer til å gå særlig mye mer på D50 før næmere skifte av modell. Du har jo et par andre alternativer i samme klasse, og ønsker du å kjøpe noe som ikke blir byttet ut på en stund, så blir det nok E500. KM 5D blir jo heller ikke byttet ut, den forsvinner snart. Skal man altid vente til nyheten fra messer og slikt, blir man sittende på gjerdet til det gror mose på en. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 Om det blir byttet ut av produsenten snart eller ikke er meg likegyldig. (å holde løpende oppgradering hører min fortid til og det gjaldt kun for stasjonær pc ). Jeg er fortsatt i tvil om det blir kompakt med manuelle muligheter eller dslr, derfor lurer jeg på å avvente til PMA for å se om canon kommer med en oppdatering av G serien sin f.eks. Nikon var gode på kompakte med manuelle muligheter tidlig innen digital foto, men har i de senere årene tapt seg veldig. Håper de (og flere) kommer med noen alternativer til Canon i dette "segmentet". F.eks. Powershot A serien har jo ingen reelle konkurrenter Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Sant nok, men jeg begynner å få følelsen av at du velger dslr. Tror du kommer til å gruble mindre over det valget i etterkant, slik du fremstiller dine fotografiske idealer. Vi får se når du har ristet Eos'en ut av hendene på broderen Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 ajajaj, jeg valgte feil PMnormal, hadde min pshot a75 sendt til verksted og i forvirret tilstand (skulle på tur) kjøpte jeg pshot a610. Har den siste uka fått lånt et 350d med kitlinsa og det er som natt og dag i forhold til a610, helt utrolig hvor stor forskjell det blir på bildene (skarphet, dynamikk, støy (350d er så godt som støyfri på ISO400 på de bildene jeg har tatt) i tillegg til hastigheten på selve kameraet og den optiske søkeren som gir ekstra stabilitet når man skal ta bildet, dog har jeg hatt litt problemer med å lese av info i søkeren, er det "normalt"?). Talentløst kjøp av meg, jaja. Da er det bare å begynne å spare. Kokt havregryn i et halv år Lenke til kommentar
kak Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Nå er du nok solgt ja, modellmakt! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Du har i alle fall kamera igjen, så du har ingen unnskyldning til å ikke delta i Bildekritikken. Siden du ikke har barn, kan du slutte å spise helt til du får råd til dSLR. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Det jeg synes er bedre med dslr enn kompakt er følgende: Jeg kan velge objektiv som passer til det jeg skal ta bilde av. Kameraet tar bildet i det jeg trykker, ikke et sekund etterpå. Jeg kan ta mange bilder i rask serie Jeg kan gjøre mange flere manuelle instillinger Tommy Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 kan jeg benytte meg av angreretten på a610 tro? det er kjøpt 07.02 og har ikke rørt noe i esken bortsett fra å ta ut kameraet og tatt noen "testbilder" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå