Gå til innhold

Halvgammelt ABIT-hovedkort - finner ikke SATA disk

Zupermartin

Anbefalte innlegg

I forrige uke kjøpte jeg meg harddisken som var på tilbud hos komplett.no, en Samsung SpinPoint

Jeg har ettABIT AT7-MAX2 hovedkort som jeg forøvrig har hatt null problemer med siden jeg kjøpte det for noen år siden, helt til nå. Av en eller annen grunn, klarer ikke Windows å registrere at jeg har installert harddisken, men den vises i Power on self test i startopp samt. i BIOS. Jeg har ingen andre SATA disker installert på hovedkortet, kun IDE. Jeg har prøvd alle jumpersettingene på harddisken, men jeg går ut fra at jeg må bruke den som er anbefalt for de som ikke har hovedkort som støtter SATA300 ( ? ). Jeg har egentlig ikke så veldig mye erfaring med SATA-disker, siden jeg alltid har brukt IDE, så jeg aner igrunn ikke hva jeg ska gjøre for å få dette til å virke. Jeg har sett etter noe som kan ligne på SATA drivere også, men uten hell.

Alle svar mottas med takk og kanskje en virituell klem :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du finner altså ikke disken under diskbehandling?

Høyreklikk min datamaskin/behandle/Lagringsplass/Diskbehandling

Bare nevner det siden ny disk må formateres derfra før den dukker opp under min datamaskin, i tilfelle du ikke er klar over det.

Ellers kjenner jeg desverre ikke til Abit bios, men på mine første hk med sata var det noen biosinnstillinger som måtte settes rett før det fungerte. Så du kan jo også sjekke at sata er satt til å kjøre som vanlig disker, og ikke noe raid eller annet.

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke jeg til dette hovedkortet, men på de MSI- maskinene vi har her på jobben, (to år gamle) klarer ikke kontrolleren å bruke begge IDE- kanalene samtidig med SATA. Altså- enten den ene IDE- kanal +SATA, eller to IDE- kanaler. Vi har vel 10 makne maskiner, og alle oppfører seg på denne måten. Aner ikke om det er ditt problem, men tenkte jeg bare skulle nevne det.

Det er en egen innstilling litt godt gjemt i BIOS som regulerer dette.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...