Codename_Paragon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Det er riktig at det er vanskelig å legge til en disk til et eksisterende RAID5 array, det er ikke det jeg foreslår. Istedet foreslår jeg å bruke et volume management system som bygger oppå diskene du har. Når du da trenger mer plass, kjøper du f.eks. 4 disker til, setter dem inn i RAID5, og legger disse til under vm-systemet, som da gjør at filsystemet ditt brått blir større. Sjekk de systemene som er tilgjengelige for Linux: - Enterprise Volume Management System - LVM2 Resource Page Lenke til kommentar
H@@kon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) takk for link, trenger litt tid for å få lest igjennom. Men i tillegg til dette så ser du for deg en ytterligere backup? Endret 23. januar 2006 av H@@kon Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Ja, backup kommer i tillegg. I ditt tilfelle der det meste er statisk, har inkrementell backup begrenset verdi, så full backup av blokker virker mest fornuftig. Lenke til kommentar
H@@kon Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Sjekk de systemene som er tilgjengelige for Linux: - Enterprise Volume Management System - LVM2 Resource Page 5487139[/snapback] Finnes noe lignende for Windows? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Tja, jeg vet ikke helt, men Google gravde opp en link til Veritas http://www.veritas.com/us/products/volumemanagerwin/ Jeg kjenner ikke produktet av omtale, men vet Veritas også leverer lignende produkter til Linux. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Jeg fant akkurat et relevant dokument som er grei og kortfattet, så jeg bumper denne. Root on LVM on software RAID micro howto er for Debian (Sarge), men mye der kan nok benyttes i andre versjoner av Linux. Fortell gjerne om erfaringene dine med oppsettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå