hemo Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Er det nokon som kan setja opp eit forslag til NAS for heimebruk? Med fleire PCar i eit LAN, tenker eg å samla +/- 1 TB med lagerplass i ein eigen boks, men kva... Boksen vil i periodar måtte lesa og skriva data frå ulike maskiner på ein gong, men enorm yteevne er ikkje eit krav... Er det lurt å satsa på ein rimeleg PC og SATA-RAID? PS! Det er upraktisk å ta backup av 1 TB, så ein bør kanskje gå for ei RAID-løysing som har redundans? (her kjente eg at eg trakka litt utpå glattisen) Lenke til kommentar
hemo Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Om eg dytter fira 250 GB SATA-disker i eit kabinett, så kjem eg på litt over 3000,- i harddisk (som er heilt overkommeleg): https://prisguiden.no/product.php?product_id=4424 Om du skulle gjer dette, ville du kjøpt eigen RAID-kontroller (SATA), eller brukt det som fins på dagens nye hovudkort? Bør eg kanskje ha OS på ein liten IDE-disk for seg sjølv, for å unngå tap av data ved formatering/reinstallasjon av OS? Lenke til kommentar
Bootsy Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Siden du ikke stiller de store kravene til ytelse klarer du deg nok med å bruke kontrolleren på hovedkortet. Og siden den skal aksesseres over nettverket kan jo det sette en begrensing på hastigheten. Husk at RAID ikke er en erstatning for backup. Ser det er flere som tidligere har anbefalt å kjøre Linux og bruke software RAID 5 på slike løsninger. Jeg ville nok hatt en egen disk å kjøre OS på. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Med veldig begrensa Linux-kunnskap, trur eg at eg skal ha Windows på ein separat OS-disk. Windows 2003 kan kanskje laga RAID 5, og dette RAIDet kan kanskje ein Linux ta over, om eg skulle koma på å erstatta Windowsen ein dag? For å få RAID 5 med 1 TB, må eg vel ha 5 x 250 GB. Fins det hovedkort (type: rimeleg) med masse SATA-portar? ..evt. dytta inn ein 2-kanal eller 4-kanal SATA-kontroller i tillegg til det som står på HK? ..for dedikert RAID 5-kontroller koster jo fort sine tusenlappar! Lenke til kommentar
H@@kon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Dårlig med svar her, og jeg lurer på det samme :-) Siden RAID ikke er en backup-løsning, hva anbefales som backup når man har 1 TB med data liggende...? Endret 23. januar 2006 av H@@kon Lenke til kommentar
prarne Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Jeg lurer også Noen som har erfaring med noe lignende? Lenke til kommentar
adnan Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Jeg har masse erfaring med backup, jobber for et firma som driver med dette. Kan ikke si navnet siden det helt sikkert blir tatt som reklame. Men backup løsninger kan ofte bli veldig dyre, hvis man skal ha dem til tape/disk Sitter nå og setter opp et 8TB backup system for en kunde. Han skal ha dette først på disk/raid så over til tape på et større bibliotek. Finnes nok ikke så veldig bilige løsninger for 1TB backup trur jeg. Lenke til kommentar
H@@kon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Hvis man glemmer pris da, hva er optimalt? (eller, hvilke muligheter har man?) Backup begynner å bli svært viktig, har nå digitalisert det meste av foto (gamle bilder), musikk, hjemmevideoer etc. Backup har foreløpig vært å kjøre alt dobbelt, bruker eksterne HD hvor jeg kopierer alt over. Dette gjøres en gang i blandt, tidkrevende. Kunne tenke meg en automatisert prosess. Lenke til kommentar
adnan Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Hvis man glemmer pris da, hva er optimalt? (eller, hvilke muligheter har man?)Backup begynner å bli svært viktig, har nå digitalisert det meste av foto (gamle bilder), musikk, hjemmevideoer etc. Backup har foreløpig vært å kjøre alt dobbelt, bruker eksterne HD hvor jeg kopierer alt over. Dette gjøres en gang i blandt, tidkrevende. Kunne tenke meg en automatisert prosess. 5484638[/snapback] Hvis du glemmer prisen så har du en mulighet her : Adic Scalar 100 + 18 tape slots + 1 tape I/O Port + 1 x LTO1 (110/200GB) drive - ca. 35,000kr +mva og programvare Og sefølgelig 18 taper. Men da har du 1.8TB backup native/ 3.6TB compresed data... Alt kan kjøres automatisert via et backup prog. Eller så er en annen mulighet og kjøpe et disk system og et fiber chanel kort. Da kan du ha opp til 8TB 500GBx16disker. Prisen på dette sitter jeg ikke med her. Endret 23. januar 2006 av adnan Lenke til kommentar
H@@kon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 nja...var noe dyrt ja :-) Lenke til kommentar
adnan Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) nja...var noe dyrt ja :-) 5484690[/snapback] Sefølgelig, nå har jeg sjekket litt på lager her. Og jeg ser vi har en god del bilige ting som tar backup opp til 1-2TB. Da blir backupen på tape som er en enormt sikker måte og bevare data på. Kan du sende meg en PM med mailen din så skal jeg sende deg noen forslag. Prisen på disse er ganske mye lavere. Hvordan er med med plassen? Endret 23. januar 2006 av adnan Lenke til kommentar
H@@kon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Ikke noe problem med plassen (hvis du tenker på fysisk plass i rommet). Ja, har tenkt på tapeløsninger. Fint om du kunne sende meg noe forslag, mail er sendt. Lenke til kommentar
adnan Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Ikke noe problem med plassen (hvis du tenker på fysisk plass i rommet). Ja, har tenkt på tapeløsninger. Fint om du kunne sende meg noe forslag, mail er sendt. 5484745[/snapback] Setter opp noe valg til deg, trur du kan få det ganske bilig fra oss. Nevner forsatt ikke firma.. Er det noe problem for deg og bytte taper fks. pr. 560GB? Da dette kan også bli ganske bilig løsning. Lenke til kommentar
H@@kon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Nei, det bør vel gå greit. Hvis man kjører flere harddisker i RAID og i tillegg kjører tapebackup så må jeg vel være "safe". Da er det vel strengt tatt ikke nødvendig (pga RAIDEN) å kjøre backup like ofte som om man ikke hadde RAID? Endret 23. januar 2006 av H@@kon Lenke til kommentar
adnan Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Nei, det bør vel gå greit. Hvis man kjører flere harddisker i RAID og i tillegg kjører tapebackup så må jeg vel være "safe". Da er det vel strengt tatt ikke nødvendig (pga RAIDEN) å kjære backup like ofte som om man ikke hadde RAID? 5484778[/snapback] Sefølgelig tar du ned tiden pr backup om du har raid. Som du sier så er det ikke ofte du trenger og ta backup på tape og det burde ikke være noe problem med bytting av tape nei. Lenke til kommentar
adnan Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Har sendt deg en mail med noen tilbud nå, hvis du sjekker disse og sier ifra hva du synes? Siden dette er tape jeg tilbyr så har dualtid muligheten får og bytte ut en tape og sette inn en annen, med nas så blir det sånn at når du blir tom så må du kjøpe en ny disk som kan være ganske dyrt i lengden. Endret 23. januar 2006 av adnan Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Det er endel Linux-dokumenter som kan være nyttige å lese, spesielt om du vil unngå havari. Har du lest dem allerede? Jeg tenker spesielt på HOWTO: Multi Disk System Tuning som bl.a. anbefaler å ikke kjøpe alle disker i et RAID-oppsett fra samme serie, siden når den første disken ryker er det sannsynlig at neste ryker kort etter, og da er redundansen i RAID5 en saga blott. I tillegg er det endel RAID-HGOWTOer som er nyttige. Dersom det hovedsakelig er fotografier du vil lagre, er det kanskje enklest å svi av et par CDer hver gang du når 700MB, det burde gå dersom bildene er statiske etter at de er lagt inn. OBS: En backup er ikke ferdig sikret før du har 2 kopier, hvorav den ene er lagret fysisk et helt annet sted enn ved serveren. Ikke ta noen snarveier her: dine data er langt mer verdt enn mediene de er lagret på. Levetiden på CD som medium er omdiskutert, ta flere backuper ut i tid. Fortell gjerne mer om behovene: hva du skal lagre, hvor lenge, hvor stor båndbredde som kreves osv. her er det mange muligheter for tilpasninger til behov. Lenke til kommentar
H@@kon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Jeg har ca 200 GB med musikk, 200 GB med filmopptak (ikke hollywoodfilmer, men privatopptak). Dette er arkiv som vokser raskt, spesielt filmdelen. Jeg ønsker ikke å komprimere filmopptakene, de lagres i rå-format. I tillegg har jeg maaaaaassse bilder, men det er begrenset hva det tar av plass. Har brukt mye tid på å få scannet inn gamle negativer etc .. Nå ser jeg for meg å ha en PC som har EN oppgave, lagring. Hvor jeg kan kjøpe en ny HD og putte i rack så snart jeg nærmer meg "tom" for lagringsplass. Da har jeg forstått det slik at RAID ikke er så lurt. Til nå så backup fungert ved at jeg kjøpt eksterne harddisker som jeg kopierer alt over til. Har to eksterne på 250 GB hver. Men det jeg egentlig ønsker meg er noe som tar backup av denne PC'en. Tape er en mulighet. Jeg regner med at behovet er minst 1 TB. Hvis man leser på forumet her så er det daglig "hjelp, jeg har mistet 130 gb"-topics. Livredd for det samme selv. :-) EDIT: Båndbredde: Selve backup-løsningen er det ikke nødvendig at det er noe båndbredde, men nettverket inn til PC bør båndbredde være stor. Tidshorisont: lagring for evigheten. EDIT2: Å brenne bilder på CD/DVD'er er jeg skeptisk til pga lagringstida og kvaliteten på platene generelt. Endret 23. januar 2006 av H@@kon Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 Om jeg forstår deg korrekt, så er praktisk talt alle data filer som lastes inn en gang, og deretter forblir statiske. Ville derfor tro at backup for hver lagringsbolk (om du bruker CD, DVD, tape eller lignende) ville fungere. RAID skulle likevel fungere, litt usikker på hvorfor du mener det ikke skulle være så lurt. Siden jeg ikke bruker det selv, er jeg interessert i å vite mer om det. Selv ville jeg tro at en form for volume management oppå RAID5 burde fungere, da er det bare å legge til nye grupper på disker i RAID5 etterhvert som du får behov for mer. Det krever litt arbeide, men til gjengjeld vil det bli enklere å legge til stadig nye enheter, og ikke minst migrere data ut fra gamle disker etterhvert som de er modne for utskiftning (jeg synes også det er mange som mister diskene sine her, og i RAID0 blir det fort store mengder). For ekstra båndbredde kan du fylle serveren med flere nettverkskort. Jeg undersøkte på nettet om påliteligheten til hjemmebrente CD/DVDer, det kan tyde på at det er endel ting der å passe på, bl.a. er +/-R mer pålitelig enn +/-RW. Lenke til kommentar
H@@kon Skrevet 23. januar 2006 Del Skrevet 23. januar 2006 (endret) Jeg kan heller ikke mye om RAID, derfor spørsmålene her. Har lest de fleste postene om det her på Hardware, og mener (uten at jeg klarer å finne posten) at det ble stadfestet at det var veldig problematisk å legge til ytterligere disker dersom man først hadde f.eks 4 stk disker i RAID 5, og fant ut senere at man ville legge til 2 til. Det meste er statisk lagring, men likevel kan det forekomme en del endringer som f.eks tagging av musikk og bilder. F.eks har musikk som er lagt inn med IDv1 blitt endret i etterkant med ytterligere tagging når IDv2 ble standard. Bilder er det mindre endringer, men det kan skje endringer også der (innlegging av bildetekst). CD/DVD fungerer som en reserveløsning, synes ikke det er uten videre optimalt. Jeg "gidder" ikke å kjøpe mer datautstyr nå før jeg får en langsiktig plan på hvordan jeg vil ha det :-). Og det virker genialt å ha en egen filserver hvor man bare kjører inn nye harddisker etterhvert som man trenger det. Men så var det det med backup da... edit: skriveleifer Endret 23. januar 2006 av H@@kon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå