kakemonster7 Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Noen som kan hjelpe meg litt med disse spørsmålene: Hvorfor trenger kroppen proteiner? Hva er proteiner bygd opp av? Endret 24. januar 2006 av azzman Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 biologilæreren min på vgs sa minst en gang i timen. proteiner, er kroppens byggesteiner.(si det som protæiner, så husker du det som en regle ) Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 "Hva er proteiner bygd opp av?" Aminosyrer hvis jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Aminosyrer hvis jeg ikke tar feil. 5460740[/snapback] riktig Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Det finnes 20 forskjellige aminosyrer, alle proteiner er bygd opp av disse... men det betyr ikke at de har samme egenskaper. Noen proteiner tar kroppen opp raskere enn andre, derfor vil de dyreste "designerproteine" som man kjøper som kosttilskudd alltid ha en kombinasjon av raske og trege proteiner. Du trenger proteiner i hovedsak til vedlikehold og bygging av muskler. Et kosthold der man spiser ubearbeidet kjøtt (biff i steden for kjøttdeig) har ved flere anledninger blitt anbefalt. Kjøtt, egg og melk inneholder en del proteiner. Jo dyrere kjøttet er jo mer proteiner inneholder det som regel (indrefilet av svin har f.eks. 20%). Men siden det blir dyrt å få i seg de anbefalte mengdene med proteiner så blir det heller til at folk kjøper kosttilskudd siden dette faktisk blir billigere enn å gomle biff, kylling og tunfisk. Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Noen proteiner tar kroppen opp raskere enn andre, derfor vil de dyreste "designerproteine" som man kjøper som kosttilskudd alltid ha en kombinasjon av raske og trege proteiner. 5468607[/snapback] Tja.. Du får proteinpulver med blanding av kasein - og myseprotein, ja. Eksempel på dette er 90+, som inneholdet 33% kasein, og 65% myse. Men det er vanligere med ren blanding av enten kasein, eller myse. 100% Whey, som kommer i flere versjoner, er myseprotein. Gjennom kosten får du svært lite myseprotein, så dette er det vanligste proteintilskuddet. Kasein er melkeprotein, så dette får du mer av gjennom kosten din. Ettersom myseprotein er veldig rask opptaglig for kroppen, egner dette seg fint rett etter trening, sammen med raske karbohydrater. Kasein bruker kroppen lengre tid på å ta opp, så dette kan være bra å ta med en gang du våkner, og før du legger deg. Det finnes over 100 aminosyrer btw. Men kroppen bruker kun ~20 av dem. Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Takker for alle svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå