Gå til innhold

Inn med Linux i skolene.

Anbefalte innlegg

Moren min bruker desverre win2k :( Er ikke noe stolt av å være i samme loknett som hun. Må vel få ut fingen snart og oppgradere den stakkars undertrykte maskinen. Problemet er bare at jeg er lat.

5532342[/snapback]

Windows 2000 er vel de snilleste av Windows versjonene da, så det er ikke HELT ille hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva som kjøres av OS er jo helt likegyldig. Bare du får kjørt de programmene man trenger.

Noe som mange av dere ikke har forstått er at en pc er et verktøy for brukeren. Ikke noe mer, ikke noe mindre.

Hvis du har 3-4 programmer som skal kjøres for å gjøre den jobben du er satt til, er det eneste kravet til OS'et at det takler de programmene.

Tror mange av dere har helt feil syn på hvordan et datasystem skal være oppbygd. Dere setter OS på toppen og jobber dere ut i fra det, med og finne programmer som tilfredsstiller behovet for brukeren.

1. Kartlegge behovet til brukeren. (Behov)

2. Finne riktig verktøy som gjør jobben lettvin og smertefri.(Program)

3. Finne ut hva som skal til for å bruke det verktøyet som er valgt.(OS)

4. Hardware som tilfredsstiller bruken av systemet.

Itillegg koster linux penger, i et datasystem er det MYE mer en bare lisenskostnader som spiller inn. La oss si at du skal ha Linux inn i 10 skoler, av de 10 skolene er det kanskje bare 1 skole som klarer og sette opp og drifte dette selv. Da snakker du masse kostnader av innleiing av svinedyre linux konsulenter og dyr opplæring av driftsansvarlig. På toppen av dette igjen kommer dyr opplæring av brukeren av systemet.

Jeg er verken for eller i mot linux, jeg er verken for eller i mot windows.

Jeg er for det systemet som utfyller mine behov.

5532527[/snapback]

Når det gjelder behov så er det vel det de fleste som har vært borti Linux mener bør være bra nok for skolen.

Når det gjelder penger til migrering, drifting, osv. er det mange uenigheter om hvor store kostnader vi snakker om og hva man vil tjene på sikt. Derimot er det vel ikke lisenskostnader på Skolelinux? Det er det derimot om du skal bruke f.eks Linspire.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Hva som kjøres av OS er jo helt likegyldig. Bare du får kjørt de programmene man trenger.

Noe som mange av dere ikke har forstått er at en pc er et verktøy for brukeren. Ikke noe mer, ikke noe mindre.

Hvis du har 3-4 programmer som skal kjøres for å gjøre den jobben du er satt til, er det eneste kravet til OS'et at det takler de programmene.

Tror mange av dere har helt feil syn på hvordan et datasystem skal være oppbygd. Dere setter OS på toppen og jobber dere ut i fra det, med og finne programmer som tilfredsstiller behovet for brukeren.

Itillegg koster linux penger, i et datasystem er det MYE mer en bare lisenskostnader som spiller inn. La oss si at du skal ha Linux inn i 10 skoler, av de 10 skolene er det kanskje bare 1 skole som klarer og sette opp og drifte dette selv. Da snakker du masse kostnader av innleiing av svinedyre linux konsulenter og dyr opplæring av driftsansvarlig. På toppen av dette igjen kommer dyr opplæring av brukeren av systemet.

5532527[/snapback]

Okai. Hva trenger en skole? Tekstbehandlingsprogram - Openoffice/abiword/koffice

Regneark - Openoffice/gnumeric/koffice

Program for å lære barn å stave mm - kdeedu

Hm. Ser ut som vi har dekket ganske bra der. Koster Linux penger? Koster noen varianter av GNU/Linux penger? Ja.

Har Skolelinux kanskje et prosjekt på tvers av skolene, slik at man trenger færre admins per skole? Ja.

Koster Skolelinux penger? Nei.

Så, ikke bare har vi programmene vi trenger, vi har også et prosjekt på gang som kan gjøre det overflødig med en admin per skole. Noen store skoler vil kanskje beholde en it-ansvarlig, men endel mindre skoler vil ikke trenge det, og vil også spare _mye_ penger på Microsoft-lisenser.

Du har endel mer eller mindre halvsannheter der, og det er som oftest de som er for "den enkleste løsningen" som er for Microsoft-programvare, gjerne fordi de innehar liten eller ingen kunnskap om alternativene. Som du viser et flott eksempel på, når du sier at "Linux" ikke er gratis.

Lenke til kommentar

5532527[/snapback]

Jepp, et hvert datasystem bør dømmes utifra den jobben det skal gjøre. Det er et vektøy.

Tror de fleste som har posta her vet det. Problemet er bare at de som har kontrollen over IT'en i skolene ikke er villige til å se på alternative datasystemer som kanskje er innsparende fordi de på noen måter setter OSet øverst.

5532527[/snapback]

Så enkelt er det og likevell har MS en meget stor andel.

Er det fordi MS er billigere og/eller bedre for skoler, eller er det fordi sysadminene ikke tenker på brukerenes behov og skolens budsjett, men heller sine behov og ønsker?

I tillegg koster linux penger, i et datasystem er det MYE mer en bare lisenskostnader som spiller inn. La oss si at du skal ha Linux inn i 10 skoler, av de 10 skolene er det kanskje bare 1 skole som klarer og sette opp og drifte dette selv. Da snakker du masse kostnader av innleiing av svinedyre linux konsulenter og dyr opplæring av driftsansvarlig. På toppen av dette igjen kommer dyr opplæring av brukeren av systemet.

5532527[/snapback]

Dette som så fansy kalles TCO eller hva?

Vet ikke med alle andre, men jeg uttaler meg alltid om totalkostnadene og ikke bare lisensutgifter. Dertil er det også ikke så vanlig at GNU/Linux teknikere koster mer. Det er generelt flere GNU/Linux teknikere enn det er GNU/Linux stillinger så for å få jobb kan prisen bli presset ned. Virker som om *NIX og Windows teknikkere drar inn ca likt.

Men det "opplæring av bruker" argumentet ditt henger litt på halv tolv. Hvis en har gått gjennom dine 4 punkter riktig skal brukere trenge minimum av opplærling, som en følge av korrekt gjennomføring av punkt 1 og 2.

5532527[/snapback]

Fint :)

Men desverre er ikke alle slik. Jeg streber etter den holdningen, den er grunnen til at jeg ikke har kuppa win2K og winXP maskinene til foreldrene mine. Selvom jeg hater å måtte hjelpe dem med OS som jeg føler står tilbake for det jeg bruker, funker det for foreldrene mine.

Du er fornuftig kengdal, og skriver godt.

Synd ikke alle er det.

Lenke til kommentar
Okai. Hva trenger en skole? Tekstbehandlingsprogram - Openoffice/abiword/koffice

Hm. Ser ut som vi har dekket ganske bra der. Koster Linux penger? Koster noen varianter av GNU/Linux penger? Ja.

Har Skolelinux kanskje et prosjekt på tvers av skolene, slik at man trenger færre admins per skole? Ja.

Så, ikke bare har vi programmene vi trenger, vi har også et prosjekt på gang som kan gjøre det overflødig med en admin per skole. Noen store skoler vil kanskje beholde en it-ansvarlig, men endel mindre skoler vil ikke trenge det, og vil også spare _mye_ penger på Microsoft-lisenser.

Du har endel mer eller mindre halvsannheter der, og det er som oftest de som er for "den enkleste løsningen" som er for Microsoft-programvare, gjerne fordi de innehar liten eller ingen kunnskap om alternativene. Som du viser et flott eksempel på, når du sier at "Linux" ikke er gratis.

5533692[/snapback]

Du har en del poeng JonJ, men som vanlig er du hakket for krass i tonen på innleggene dine etter min mening.

Nei, Skolelinux koster ikke penger.

Men prosessen ved å migrere koster penger. De tilfellene hvor skolen senere trenger en sysadmin (hvis de ikke opprettholder en selv) koster penger. Support (hvis skolen har inngått avtale om det) koster penger.

JA, skoler som går over til GNU/Linux løsninger kommer til å spare penger.

Men du kan ikke skjære alle skoler med en kam. Dessuten er det offentlige en papirmølle uten sidestykke. Kommuner, fylker og statlige instanser inngår fellesavtaler fordi de da får kvantumsrabatt, se den nye avtalen med MS. Selvom skolene kanskje syns et IT-samarbeid seg imellom ville hvert bra, er det ikke opp til dem å bestemme hva de skal kjøre, selv når abolutt alle innenfor en skolekrets er enige om GNU/Linux.

Og selvfølgelig vil folk velge den enkleste løsningen! Er du sysadmin for en skole går du ikke til dine sjefer og sier: "Jeg vil bruke dette systemet fordi det er det vanskligste jeg fant."

kengdal har noen halvsannheter, men det har du og.

Linux koster ikke penger.

GNU/Linux koster ikke penger.

GNU/linux som datasystem på en skole koster penger.

Lenke til kommentar

Hei folkens, har vært borteværende en stund :) ser at noen andre har tatt på seg jobben for windows-argumenter nå, så jeg får vel komme med noen forslag til linux-løsninger nå :)

Hver skole trenger ikke å sette opp PCene selv, Nettverksinstallasjon og flashing av harddrive kan komme fra et eget team som har gjort klar programpakker og oppsett for database for skolen, og kostnader for velikehold er jo i dag også i selve systemet, og i windows så er det jo i stor grad behov for det :p IT-ansvarlige skal også ha erfaring fra alle operativsystemer, som nevnt tidligere.

Brukerkontoer har jo også ved default SSH-tilgang, slik at elever som har ønske for det kan logge seg inn på sin hjemmemappe og ha oversikt over skolearbeid. Med for eksempel WinSCP. Men det er opp til Sysadmin om de vil beholde denne funksjonen.

Kommuner, fylker og statlige instanser inngår fellesavtaler fordi de da får kvantumsrabatt

Hva er vel en bedre rabatt enn Gratis :)

Lenke til kommentar
Jepp, et hvert datasystem bør dømmes utifra den jobben det skal gjøre. Det er et verktøy.

Tror de fleste som har posta her vet det. Problemet er bare at de som har kontrollen over IT'en i skolene ikke er villige til å se på alternative datasystemer som kanskje er innsparende fordi de på noen måter setter OSet øverst.

Jepp og dette er meget synd. Det er vell ikke noe hemlighet at mange IT-ansvarlige er litt "sære" på mange måter. Og dette kommer klarest fram ved valg av OS.

Særlig noen av disse "gamle gubbene", jo eldre de blir jo mer ensporet blir de også.;)

Så enkelt er det og likevell har MS en meget stor andel.

Er det fordi MS er billigere og/eller bedre for skoler, eller er det fordi sysadminene ikke tenker på brukerenes behov og skolens budsjett, men heller sine behov og ønsker?

Jeg tor begrunnelsen er at MS er veldig gode på og reklamere for seg. Og under IT-bølgen fra begynelsen av 90-tallet når alle skulle innføre IT ble det kjøpt inn 20-30 pc'er til f.eks skolene. Og AV-ansvarlig på skolen ble plutselig IT-ansvarlig. Og da var det MS det gikk i. Og det er som regel det systemet du lærer deg og blir opplært i som følger de videre. Og som jeg skrev litt tidligere, jo eldre jo vanskligere blir det å få de til å prøve noe nytt.

Dette som så fansy kalles TCO eller hva?

Vet ikke med alle andre, men jeg uttaler meg alltid om totalkostnadene og ikke bare lisensutgifter. Dertil er det også ikke så vanlig at GNU/Linux teknikere koster mer. Det er generelt flere GNU/Linux teknikere enn det er GNU/Linux stillinger så for å få jobb kan prisen bli presset ned. Virker som om *NIX og Windows teknikkere drar inn ca likt.

Men det "opplæring av bruker" argumentet ditt henger litt på halv tolv. Hvis en har gått gjennom dine 4 punkter riktig skal brukere trenge minimum av opplæring, som en følge av korrekt gjennomføring av punkt 1 og 2.

Ja prisen på teknikkere er vell ganske lik ja, men litt av poenget mitt var at de IT-ansvarlige som er der nå, kan MS. Så da trenger du ikke MS teknikkere til det nåværende systemet;)

Enig at "opplæring av bruker" i en skole blir litt vag. Men når jeg skrev dette innlegget generaliserte jeg et datasystem. Jeg hadde ikke skolene i tankene hele tiden.

Jeg synes det er bra at skolelinux kommer mer og mer. Det er bra med valgalternativer og dette kommer brukeren tilgode. Vi får håpe at skolelinux har noen gode år fremover, noe som kan vere med til å presse prisen på OS og programvare generelt.

Lenke til kommentar

5533692[/snapback]

Det virker som ikke du klarer og se ting i det storebildet. Du kommer her og nærmest antyder at jeg har "liten eller ingen kunnskap om alternativene". Fordi jeg skriver at Linux ikke er gratis. Jeg trodde jeg ikke trengte å forklare det med teskje. Når jeg skriver at Linux koster penger, så må du se litt lenger en og laste ned nyeste skolelinux versjonen og brenne det på en cd. Sånn som olefiver så fint forklarte, kommer migrering og flere andre kostnader oppå dette her. TCO (total cost of ownership). Derfor sier jeg at linux koster penger.

Lenke til kommentar
Moren min bruker desverre win2k :( Er ikke noe stolt av å være i samme loknett som hun. Må vel få ut fingen snart og oppgradere den stakkars undertrykte maskinen. Problemet er bare at jeg er lat.

5532342[/snapback]

Duh! Slutt å klag! Den gamle maskina kjørte WinME!

Uansett, var ikke så veldig mye man så av OS'et (bortsett fra når det bluescreena med ca. 1-2 mnd.'s mellomrom, og jeg måtte forklare at "sorry, sånn er windows, nei, jeg har ikke peiling på hva de hex-verdiene betyr, trekk ut batteriet.") - det eneste os'et "stod for" var å kjøre firefox (pluss OO.o/Acrobat) - til alles fryd og gammen.

Lenke til kommentar

Et poeng er kanskje at de færreste skoler har en IT-ansvarlig som gjør stort mer enn å restarte serveren når ting låser seg. Som oftest er det den læreren som "kan mest" som får delegert IT-ansvarlig oppgava til seg. I veldig stor grad er det kommunenes IT-avdeling som står for driftingen av skolesystemene. På store skoler og på videregående skoler har man egne IT-ansvarlige, med varierende kvaliteter. Så IT-ansvarlig argumentet faller litt til jorden da det i dag er få IT-ansvarlige i skolen.

Lenke til kommentar
Et poeng er kanskje at de færreste skoler har en IT-ansvarlig som gjør stort mer enn å restarte serveren når ting låser seg. Som oftest er det den læreren som "kan mest" som får delegert IT-ansvarlig oppgava til seg. I veldig stor grad er det kommunenes IT-avdeling som står for driftingen av skolesystemene. På store skoler og på videregående skoler har man egne IT-ansvarlige, med varierende kvaliteter. Så IT-ansvarlig argumentet faller litt til jorden da det i dag er få IT-ansvarlige i skolen.

5537739[/snapback]

Akkurat sånn er det på skolen våres.. Den læreren som selv tror at han kan best er IT-ansvarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...