Gå til innhold

Inn med Linux i skolene.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dvs helt vanlig internet surfing etter informasjon, trodde det var noe avanserte greier som ikke IE fiksa så bra :p

Kan jo spørre om det er muligheter for å installere FireFox på PC'ene, har ikke kræsja en gang siden jeg installerte Ubuntu 5.10. Med mindre dere bruker de små server/terminal-PC'ene er jo Linux Live-CD'er en mulighethvis man ønsker å bruke Linux.

Lenke til kommentar
Jøss, har trollet (kaffenils...) gått og lagt seg?

Er jeg et troll fordi jeg har andre meninger enn dere?? Verre saueflokk en dere nerder skal en lete lenge etter... patetisk :thumbdown:

5520873[/snapback]

Koselig å ha deg tilbake kaffenils :p

Bra et det er noen Windows tilhegere her også, synd at de fleste innleggene dine kun er for å provosere. Nå er ikke tilfellet at alle her ønsker å kvitte seg med Windows i skolen, men ha Linux som et alternativ til Windows... så jeg skjønner ikke hva problemet ditt er.

Og MS brukere er vel den største saueflokken :hmm:

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Jøss, har trollet (kaffenils...) gått og lagt seg?

Er jeg et troll fordi jeg har andre meninger enn dere??

Nei, men fordi du snakker om noe du ikke har peiling på, og argumenterer som om du skulle ha gitt linux en fair sjanse før du flasha kaffegruten mellom tennene dine.

Du har mye å svare for.- Start nå.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk trappet ned besøkene mine på HW.no.

Nerd-kreden min starta å bli farlig stor i IRL vennekretsen min etter jeg kjøpte de to SGI-maskinene.

Men det er vel noen som vanker her jevnlig som ikke umiddelbart kan kalles nerd? f.eks. folk som bare henger på Bil og motor, og Lyd & Bilde etc.

---

Væh! Det over var OT.

Um, GNU/Linux inn i skoleverket!

Gi saueflokkene Live-CD'er.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Men det er vel noen som vanker her jevnlig som ikke umiddelbart kan kalles nerd? f.eks. folk som bare henger på Bil og motor, og Lyd & Bilde etc.

---

Um, GNU/Linux inn i skoleverket!

Gi saueflokkene Live-CD'er.

5521866[/snapback]

Bil og motor = bilnerd

Lyd & Bilde = musikk og filmnerd

nerd = en som kan og intresserer seg veldig mye om et tema

Lenke til kommentar
Nerd, as a stereotypical or archetypal designation, refers to somebody who is perceived to be of normal to above-average intelligence and whose interests (often in science and mathematics) are not shared by mainstream society. Most people's interests are about sports, music, fashion, food, or weather, but nerds have interests that are more encyclopedic and are in the fields of science and technology.

Sjøl foretrekker jeg vel egentlig å definere meg sjøl som geek og hacker :)

Lenke til kommentar

Det blir jo mer og mer tydelig etterhvert som dagene går og svarene uteblir at kaffenils ikke er annet enn et manifest på MS-gubbeveldet i offentlig sektor bestående av folk som frykter de må lære seg noe nytt, så de kritiserer på tomt grunnlag. Patetisk!

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Ifølge LXF er det 80-100 skoler som prøver ut Skolelinux bare i Norge, så da burde jo ikke elever på andre skoler ha noe problem med det heller. Strengt tatt lærer jo det gjennomsnittslige barn fort å venne seg til mye rart, så at internet explorer ikonet er byttet ut med en rev rundt en klode osv hadde neppe skapt så mye frustrasjon som kaffenils skal ha det til. De fleste maskinene man finner på ungdomskoler idag burde strengt tatt ikke blitt brukt til annet enn tynnklienter uansett.

Lenke til kommentar

Moren min var veldig imot linux på sin pc inntill for noen uker siden (hun har aldri prøvd det noe særlig, men faren min ble utsatt for en veeeldig treig og ikke-ferdig-oppsatt boks jeg hadde stående en gang - på tross av at jeg advarte ham...).

Men så gikk laptoppen hennes i stykker, med det resultat at jeg plutselig ikke hadde laptop... Og når det var snakk om å få ordna en ubrukt maskin (som har 17 passord og diskkrypttering => reinstallasjon er eneste reelle alternativet), var det noen (ikke jeg) som sa at "da blir det sikkert Linux hvis Kyrre skal ordne det" - og responsen var "samme for meg hva som er under". Virker ikke som om hun synes det var noe problem i alle fall.

Lenke til kommentar

Hva som kjøres av OS er jo helt likegyldig. Bare du får kjørt de programmene man trenger.

Noe som mange av dere ikke har forstått er at en pc er et verktøy for brukeren. Ikke noe mer, ikke noe mindre.

Hvis du har 3-4 programmer som skal kjøres for å gjøre den jobben du er satt til, er det eneste kravet til OS'et at det takler de programmene.

Tror mange av dere har helt feil syn på hvordan et datasystem skal være oppbygd. Dere setter OS på toppen og jobber dere ut i fra det, med og finne programmer som tilfredsstiller behovet for brukeren.

1. Kartlegge behovet til brukeren. (Behov)

2. Finne riktig verktøy som gjør jobben lettvin og smertefri.(Program)

3. Finne ut hva som skal til for å bruke det verktøyet som er valgt.(OS)

4. Hardware som tilfredsstiller bruken av systemet.

Itillegg koster linux penger, i et datasystem er det MYE mer en bare lisenskostnader som spiller inn. La oss si at du skal ha Linux inn i 10 skoler, av de 10 skolene er det kanskje bare 1 skole som klarer og sette opp og drifte dette selv. Da snakker du masse kostnader av innleiing av svinedyre linux konsulenter og dyr opplæring av driftsansvarlig. På toppen av dette igjen kommer dyr opplæring av brukeren av systemet.

Jeg er verken for eller i mot linux, jeg er verken for eller i mot windows.

Jeg er for det systemet som utfyller mine behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...