Gå til innhold

Inn med Linux i skolene.

Anbefalte innlegg

1. Elevene trenger ikke å være kjent med filsystemet. Elevene får ei hjemmemappe som de forholder seg til.

2. Det finnes ingen fag i grunnskolen som heter IT. Elevene skal bruke datamaskinene som VERKTØY, ikke lære seg å skrive scripts, sette opp databaser og brukermiljø.

3. Det er ingen dyr og lang prosess å sette opp f.eks. Skolelinux på en skole. Det er ikke en-to-tre, men det er heller ingen DYR og LANG prosess. Og de aller fleste lærerne skal forhold seg til datamaskinene som verktøy akkurat som elevene.

Men vil ikke linux i skolen handle om hvordan å bruke linux? Det skal jo være et system rundt dette med linux og vise at det finnes alternativer, er ikke det hva som vil oppnås med denne kampanjen? Om målet er å åpne Open Office og trykke "save" ser jeg ærlig talt ikke hva dette handler om, å vise elever alternativer, eller spare penger.

Jeg påstår heller ikke at det skal bli programmerere av elevene som bruker Linux, men at de lærer seg litt om hva det handler om å bruke systemet, basic terminalkommandoer, litt historie osv.

Å omvelte et helt skolesystem til å omhandle Linux vil koste penger, ikke at det ikke kan gjøres billig, men som oftest vil staten og godt norsk byrokrati sørge for at mye blir brukt for å sysselsette mest mulig folk i en slik prosess.

Pedagogiske programmer finnes i hauger til Linux. Forsåvidt, hvor mye brukt er pedagogiske programmer i skolen?

PC-programmer som følger med lærebøker og ikke minst pedagogiske spill for de minste blir brukt i norsk undervisning. De aller fleste programmene for Windows, ene og alene. En WINE-løsning hadde kanskje latt seg gjøre her, men må ha blitt testet på forhånd.

Det ingen grunn til at OSS må utvikles på frivillig basis. Staten kan og bør gå inn med kapital i f.eks. Skolelinux (Og det gjør de vel også?). OpenOffice er blitt oversatt til norsk med offentlige midler.

Mange OpenSource programmer blir tildelt mange statelige midler hvert år ja. Open Office ser jeg heller ikke noe imot at kan erstatte Windows Office på samtlige PCer i det norske skolesystem, men det er vel noe i avtalen med microsoft som tilsier at det er alt eller ingenting når det kommer til akurat det.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at mange skoler ikke har linux er fordi de har inngått latterlige avtaler med microsoft. Mange kommuner har gjort det samme. De betaler på dyre lisenser til monopol produktet til micro$oft og kna ikke bruke annet enn windows på de lisensierte datamaskinene. Det er regelbrudd på lisens avtalen, stod det i liten skrift....oida..EID!

Det er en liten grunn til at mange kommuner regelrett har driti på leggen og ikke kan gå over til et gratis alternativ.... vi har jo også det at mange må "lære" seg å bruke linux......men det er jaggu ikke vanskelig for en som kun trykker grafisk uansett.

Lenke til kommentar
Men vil ikke linux i skolen handle om hvordan å bruke linux? Det skal jo være et system rundt dette med linux og vise at det finnes alternativer, er ikke det hva som vil oppnås med denne kampanjen? Om målet er å åpne Open Office og trykke "save" ser jeg ærlig talt ikke hva dette handler om, å vise elever alternativer, eller spare penger.

Jeg påstår heller ikke at det skal bli programmerere av elevene som bruker Linux, men at de lærer seg litt om hva det handler om å bruke systemet, basic terminalkommandoer, litt historie osv.

Å omvelte et helt skolesystem til å omhandle Linux vil koste penger, ikke at det ikke kan gjøres billig, men som oftest vil staten og godt norsk byrokrati sørge for at mye blir brukt for å sysselsette mest mulig folk i en slik prosess.

5502503[/snapback]

Det er ikke data undervisning i grunnskolen utover "slik surfer dere etter info; slik skriver dere oppgaver; slik printer dere ut" og kanskje "slik flikker dere på bilder". Det er noe IT-undervisning på videregående, men det er meget grunnleggende.

Skolelinux projektet hander først og fremst om:

- økonomisk gevinst. Det er estimert en økonomisk innsparing på opptil 60% ved å bruke Skolelinux med tynnklienter, fremfor en vanlig Windows-løsning.

- gjenbruk av eldre datautstyr

- stabilitet og pålitelighet, ingen virus

- uavhengighet av leverandør

Opplærling på GNU/Linux hadde vært fint, men dette er snakk om grunnskolen og kanskje videregående, og der trengs ikke datamaskiner for IT-undervisning, snarere for skolearbeid.

Selvom elevene ikke lærer spesifikt å bruke GNU/Linux betyr ikke det at en innføring av GNU/Linux i skolen er poengløs.

Penger, penger.

Lenke til kommentar
Jeg er helt klart for Linux i skolene. Jeg er ikke erfaren med Linux, men det er likevel langt bedre og ikke minst billigere(gratis) i forhold til windows.

5504001[/snapback]

Det eneste dere maser om er hvor mye penger en kan spare i selve innkjpet av OS'et. Jeg beskylder dere for ikke å vite bedre, men det finnes andre faser enn bare innkjøp og innstallasjon. For det første så ligger sannsynligvis den største kostnaden som regel i drift og support. I tillegg er det viktig å vite at en kan få profesjonell hjelp fra produsent eller leverandør ved feil. Dere tror det sikkert ikke, men MS tar faktisk sine kunder, iallefall bedriftskunder, veldig seriøst hvis de trenger hjelp eller det har oppstått problemer. Vil faktisk påstå at mangelen på tilgjengelighet av ekstern kompetanse er noe av det som veier mest i Windows/Linux valget.

Lenke til kommentar
Det eneste dere maser om er hvor mye penger en kan spare i selve innkjpet av OS'et. Jeg beskylder dere for ikke å vite bedre, men det finnes andre faser enn bare innkjøp og innstallasjon. For det første så ligger sannsynligvis den største kostnaden som regel i drift og support. I tillegg er det viktig å vite at en kan få profesjonell hjelp fra produsent eller leverandør ved feil. Dere tror det sikkert ikke, men MS tar faktisk sine kunder, iallefall bedriftskunder, veldig seriøst hvis de trenger hjelp eller det har oppstått problemer. Vil faktisk påstå at mangelen på tilgjengelighet av ekstern kompetanse er noe av det som veier mest i Windows/Linux valget.

5505094[/snapback]

En av de største grunnene jeg ønsker å se mer av Linux (og andre OS'er) er økt konkurranse.

Uansett, tror ikke du kommer langt med at Linux er dyrere enn Windows her.

Lenke til kommentar

5505094[/snapback]

For det første: Om du tror et Windowsmiljø er helt supportfritt, så må du legge ned crackpipa di, for det er det ikke. Om du tror Windows gir bort support gratis, så anbefaler jeg deg å prøve å ringe Microsofts supporttelefon, den er alt annet enn gratis.

For det andre: Om det er ønskelig med supportkontrakter på operativsystemet så er dette tilgjengelig via enten mindre aktører lokalt, eller via store firmaer som RedHat eller Novell.

Ps: Før den standard "RedHat koster også penger" kommer, så vil jeg at du skal være klar over at det du betaler for da, er support. For eksempel koster SLES og openxchange til sammen bortimot 7000,-, og det er da support du betaler for.

Eksempelvis Win2k3server og Microsoft exchange koster til sammen nesten 20k, ca 13k mer.(Priser tatt fra Lintech og Komplett), og såvidt jeg vet så er det ikke support i Microsoftpakkene, eller tar jeg feil nå?

Lenke til kommentar
JonJ, du må gjerne tro på eventyrene som dine profeter har lurt deg til å tro, men så lenge det nesten ikke finnes et eneste GUI eller applikasjon til Linux (med unntak av Firefox) som har et snev av usability så vil Linux være altfor dyrt å bruke.

5505562[/snapback]

Unnskyld:

HAHAHHA

Lenke til kommentar

Det vil jo seff være snakk om en innkjøringsperiode da, kaffenils. Off, det er sånne som deg jeg blir så dritt lei av å høre om.

Og det vil jo være aktuelt å opprette et sentralt supportorgan fra staten der admins kan henvende seg hvis de står helt fast kanskje? Og så kan man bruke pengene (en brøkdel riktignok) på support istedet for lisenshelvete.

Dessuten vil oppsettene være stort sett de samme på hver skole (ihvertfall hvert oppsett på skolene). Er jo tom slik idag på windows. En grunn til at skoler ikke tar imot gode maskiner som bedrifter gir vekk er at de ikke vil ha stor spredning i maskinvaren fra maskin til maskin.

Nå skal jeg tilogmed quote meg selv igjen, for det vet jeg trynemjoel liker :D :

Hva med å se på positive langtidseffekter istedet for å stille seg i hylekort med MS flagg pga. noen kortsiktige utgifter ved førstegangs implementering?  Dette går jo seg til etterhvert, og man slipper ihvertfall å være avhengig av å ha et voksende dren i statskassa for å sitte fastspent på Microsofts økonomiske hinderløype der man er dømt til å tryne hardere og hardere.

Lenke til kommentar
JonJ, du må gjerne tro på eventyrene som dine profeter har lurt deg til å tro, men så lenge det nesten ikke finnes et eneste GUI eller applikasjon til Linux (med unntak av Firefox) som har et snev av usability så vil Linux være altfor dyrt å bruke.

5505562[/snapback]

Ikke for å være kverrulant, men:

Gimp, Open Office, Gaim, som nevt Firefox og X-Chat

er vel stort sett det jeg bruker av programmer og GUI er fint på alle og alt funker enkelt og greit.

Bruker Gnome med Clear Looks theme.

Lenke til kommentar

Jaaadaaa, kaffenils, du har helt rett. Jeg har bare aldri turt å si det:

Firefox er det eneste programmet som finnes til GNU/Linux som har brukelig GUI.

Jeg klarer bare ikke å bruke hverken Gnome, KDE, Xfce, IceWM, Black/Flux/OpenBox eller FVWM. Alle GNU/Linux GUI er FULLSTENDIG ubrukelige.

Redigere tekstfiler går ikke ann; Kedit, Kate, gedit, Nedit, pico, Vi, EMACS kan ikke brukes til å skrive en enkel huskeliste engang.

Og skal vi opp på større dokumenter blir det i hvert fall ille. Hverken Abiword, Kword eller OOo Writer bruker mindre enn to timer å starte og når de først starter kan de ikke brukes til dritt.

Argh! Det er så mange elendige dritt programmer til GNU/Linux altså. Jeg kan bare ikke fatte hvordan jeg kan bruke GNU/Linux hver eneste dag uten egentlig engang å tenke over at jeg gjøre det. Det er jo INGENTING SOM FUNGERER!!1!1!111

BTW I was being sarcastic

Lenke til kommentar
Jaaadaaa, kaffenils, du har helt rett. Jeg har bare aldri turt å si det:

Firefox er det eneste programmet som finnes til GNU/Linux som har brukelig GUI.

Jeg klarer bare ikke å bruke hverken Gnome, KDE, Xfce, IceWM, Black/Flux/OpenBox eller FVWM. Alle GNU/Linux GUI er FULLSTENDIG ubrukelige.

Redigere tekstfiler går ikke ann; Kedit, Kate, gedit, Nedit, pico, Vi, EMACS kan ikke brukes til å skrive en enkel huskeliste engang.

Og skal vi opp på større dokumenter blir det i hvert fall ille. Hverken Abiword, Kword eller OOo Writer bruker mindre enn to timer å starte og når de først starter kan de ikke brukes til dritt.

Argh! Det er så mange elendige dritt programmer til GNU/Linux altså. Jeg kan bare ikke fatte hvordan jeg kan bruke GNU/Linux hver eneste dag uten egentlig engang å tenke over at jeg gjøre det. Det er jo INGENTING SOM FUNGERER!!1!1!111

BTW I was being sarcastic

5505710[/snapback]

Endelig en som har skjønt det!

Lenke til kommentar

5505562[/snapback]

Hehe. Den her skulle jeg ha rammet inn, men jeg blir vel mer seende på det eneste programmet som duger i GNU/Linux - Firefox :innocent:

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

5505562[/snapback]

Må faktisk si at jeg finner mange GUI i Linux til å være bedre enn i Windows. Ikke så overlesset med fancy detaljer. Særlig KDE har mye bra (selv om jeg primært bruker GNOME). KDE kontrollsenter står ikke noe tilbake for Kontrollpanel i Windows, OpenOffice er for meg like logisk som Office, Konqueror fungerer glimrende som filbehandler, K3b er like grei å bruke som Nero med annet, til å brenne CD-er og DVD-er (bare drag'n drop).

Så her er du på jordet.

Nå har jeg ikke så stor erfaring i å sette opp desktop på Linux, med har satt opp nettsteder både på Windows 2003 server, samt på Linux. I snitt bruker jeg halvparten så lang tid på å sette opp et nettsted med Linux og Apache, kontra Windows og IIS. Og da snakker vi om relativt komplekse CMS systemer. Håndteringen av tillatelser i Windows er blant annet håpløs. Da jeg startet med dette, hadde jeg ingen kompetanse på Linux, men hadde brukt Windows i svært mange år (og var regnet som avansert bruker).

Installasjon av Linux-distroer, blant annet SkoleLinux pakka er i dag faktisk svært raskt å gjøre. Det samme gjelder brukeradministrasjon.

Jeg kan også påpeke at jeg for et halvt år siden skulle velge serverplattform i eget firma. Selv med opplæringskostnader og eget arbeid, kom bruk av Linux-distribusjon (Fedora Core) langt under Windows Server i pris.

Lenke til kommentar
Må faktisk si at jeg finner mange GUI i Linux til å være bedre enn i Windows. Ikke så overlesset med fancy detaljer.

Din subjektive mening er lite interessant. Dessuten er det ikke fancy detaljer jeg snakker om, da har du misforstått grundig. Det jeg snakker om er intuitive grensesnitt for vanlige brukere, og det mangler de fleste programmer til Linux (open source generelt). Det tar tid og penger å lage et skikkelig brukergrensesnitt. Det er ikke nok at et program har de funskjonene som trengs når brukergrensesnittet ikke er brukervennlig. At dere idealister og fanatikere klarer å finne ut hvordan man gjør ting er av liten interesse.

Jeg synes denne kommentaren jeg fant på nettet en plass er ganske treffende:

(fritt oversatt)

"De fleste pc-brukere er mer opptatt av friheten til å SLIPPE å velge, en friheten til å velge".

Lenke til kommentar
Din subjektive mening er lite interessant.

Din også

Dessuten er det ikke fancy detaljer jeg snakker om, da har du misforstått grundig. Det jeg snakker om er intuitive grensesnitt for vanlige brukere, og det mangler de fleste programmer til Linux (open source generelt). Det tar tid og penger å lage et skikkelig brukergrensesnitt. Det er ikke nok at et program har de funskjonene som trengs når brukergrensesnittet ikke er brukervennlig. At dere idealister og fanatikere klarer å finne ut hvordan man gjør ting er av liten interesse.

Jeg synes denne kommentaren jeg fant på nettet en plass er ganske treffende:

(fritt oversatt)

"De fleste pc-brukere er mer opptatt av friheten til å SLIPPE å velge, en friheten til å velge".

5506171[/snapback]

Jeg ser ikke helt problemet. Gnome har sitt brukergrensesnitt klart merket, med Applications og så sine undermenyer, og jeg tror det tar en gjennomsnittlig Windowsbruker nøyaktig to sekunder å forstå hvordan KDEs menysystem er laget. For brukere som ikke har benyttet en datamaskin før, så er det som med alt annet, det må forklares. Mine foreldre bruker SUSE hjemme, med stor suksess så langt, sender mail med kmail, og browser med firefox. Selvsagt finnes det anekdoter som forteller det motsatte, og det er egentlig ikke et veldig bra argument, men det er fullt mulig å benytte en pc med GNU/Linux på til ganske mange ting, og skolearbeid er ett av dem.

Lenke til kommentar

5506171[/snapback]

Right back at ya.

Skal du dømme hva som er og ikke er intuitive grensesnitt for vanlige brukere?

Jeg for min del syns de GUIene og programmene jeg bruker daglig er pokker så intuitive.

Det tar tid, og kun tid, å lage et skikkelig brukergrensesnitt for GNU/Linux programmer. Du kan hjelpe til hvis du vil, alle er velkomne, selv idealister og fanatikere som ikke ser lengre enn sin egen MS-sertifiserte nese.

Lenke til kommentar

5506171[/snapback]

Right back at ya.

Skal du dømme hva som er og ikke er intuitive grensesnitt for vanlige brukere?

Jeg for min del syns de GUIene og programmene jeg bruker daglig er pokker så intuitive.

Det tar tid, og kun tid, å lage et skikkelig brukergrensesnitt for GNU/Linux programmer. Du kan hjelpe til hvis du vil, alle er velkomne, selv idealister og fanatikere som ikke ser lengre enn sin egen MS-sertifiserte nese.

5506305[/snapback]

Jeg dømmer ikke, det gjør brukerene selv. PS! Hvis du ikke har fått det med deg enda så er det vel ingen som kaster mer stein en dere Linux-religiøse.

Hvorfor skal jeg gidde å hjelpe til uten å få betalt? Jeg skal faktisk leve av noe jeg også. Skal ikke du?

Poenget mitt er at det tar mye tid og ressurser å lage skikkelige programmer som i tillagg til å ha funksjonaliteten på plass, også har et godt brukergrensesnitt for vanlige folk. DU er ikke en vanlig pc-bruker, du er en hobbyist/tekniker som liker å bruke tid på å rote og grave i config filer. Derfor synes du at GUI'ene er greie.

De fleste suksessrike programmer har egen GUI-"kunstnere" som bestemmer hvordan layout skal være- Programmereren er kun den som lager det. Dette er hovedproblemet med de fleste open source prosjekter, de mangler "kunstneren".

Lenke til kommentar

Jeg ser at "oss" Linux-religiøse er de som kaster mest stein. Merkelig nok er det ikke "oss" som dømmer ALLE programmer og GUIer (untatt Firefox) til Linux nord og ned.

Men jeg bør vel bare gi opp med en gang og rette meg etter fordommene fra resten av verden:

You're full of shit.

Åh, det var godt. Nå kan jeg endelig gå tilbake til min gamle hobby med å kaste stein på barnehageunger som ikke bruker Linux. Peace out.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...