Gå til innhold

Nytt 6600GT underklokket som default?

hogmann

Anbefalte innlegg

Nedgraderte skjermkortet fra et X800GTO til dette Gigabyte 6600GT vifteløst av støyhensyn. Dette skal visstnok være en "turboversjon" som kjører på 500/1120MHz. Det viser seg imidlertid at kortet kun kjører på 300/1120MHZ, bruker både Everest og medfølgende Vtuner2 fra Gigabyte til å se dette. Med nevnte Vtuner2 kan man enable noe som heter "Smart clocking" eller noe sånt, og da setttes GPU-hastigheten opp til 500MHZ, men når programmet lukkes, er vi nede på 300MHz med en gang.

Det rare her, er at denne økningen fra 300 til 500MHz overhodet ikke slår inn på 3dmark05, hvor jeg kun scorer rett over 3000 poeng. I følge Gigabyte, skal man kunne nå rundt 3800 med et moderat kraftig system. Har forøvrig S939 med 1GB ram.

Noen som vet hva dette kan komme av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nedgraderte skjermkortet fra et X800GTO til dette Gigabyte 6600GT vifteløst av støyhensyn. Dette skal visstnok være en "turboversjon" som kjører på 500/1120MHz. Det viser seg imidlertid at kortet kun kjører på 300/1120MHZ, bruker både Everest og medfølgende Vtuner2 fra Gigabyte til å se dette. Med nevnte Vtuner2 kan man enable noe som heter "Smart clocking" eller noe sånt, og da setttes GPU-hastigheten opp til 500MHZ, men når programmet lukkes, er vi nede på 300MHz med en gang.

Det rare her, er at denne økningen fra 300 til 500MHz overhodet ikke slår inn på 3dmark05, hvor jeg kun scorer rett over 3000 poeng. I følge Gigabyte, skal man kunne nå rundt 3800 med et moderat kraftig system. Har forøvrig S939 med 1GB ram.

Noen som vet hva dette kan komme av?

5457132[/snapback]

Det kan høres ut som om du snakker om 2D og 3D modus, noe som betyr at kortet ditt under 3D operasjoner automatisk øker til 500 Mhz, derfor får du heller ingen økning under 3Dmark05, ettersom kortet allerede testes under 500Mhz der.

Forstår du?

Lenke til kommentar

Ja skjønner hva du mener, men er det vanlig at kjernen klokker seg opp og ned etter belastning da? Trodde den lå jevnt hele tiden... Hvis det du sier stemmer, har du da noen forklaring på den beskjedne scoren i 3dmark? Har lest meg til at denne versjonen av 6600GT skal score litt over normalen.

Lenke til kommentar
Ja skjønner hva du mener, men er det vanlig at kjernen klokker seg opp og ned etter belastning da? Trodde den lå jevnt hele tiden... Hvis det du sier stemmer, har du da noen forklaring på den beskjedne scoren i 3dmark? Har lest meg til at denne versjonen av 6600GT skal score litt over normalen.

5457311[/snapback]

Det stemmer at den har forskjellig hastighet i 2d og 3d ja...

tror jeg scorer ca 3900 med mitt 6600GT klokket til 550/1100

med min X2 4200+ (2550mhz) og 1 GB ram. så tror ikke din score er så gal.

søk på forceware coolbits på google

da finner du en windows tweak som gir deg overklokkings muligheter inne i skjerm egenskapene. Hvis du går på avansert og velger skjermkortet. Der mener jeg og huske at man kan velge mellom 2d og 3d modus. når man klokker

Lenke til kommentar

Ok, noen som har Everest installert? På valget "Overclock" under Maskinnavn, står GPU-hastigheten oppgitt til 300MHz. Når jeg fyrer nevnte Vtuner2, øker denne til 500MHz også i Everest. Er det dette dere mener med 2D/3D?

Er egentlig ikke ute etter å overklokke noe særlig, bare forsikre meg om at kortet kjører på riktig hastighet.

Og Dappy, det er jo litt forskjell på 3000 og 3900 poeng, selv om du kjører 50MHz mer på GPU og har litt raskere prosessor :)

Lenke til kommentar
Ok, noen som har Everest installert? På valget "Overclock" under Maskinnavn, står GPU-hastigheten oppgitt til 300MHz. Når jeg fyrer nevnte Vtuner2, øker denne til 500MHz også i Everest. Er det dette dere mener med 2D/3D?

Er egentlig ikke ute etter å overklokke noe særlig, bare forsikre meg om at kortet kjører på riktig hastighet.

Og Dappy, det er jo litt forskjell på 3000 og 3900 poeng, selv om du kjører 50MHz mer på GPU og har litt raskere prosessor :)

5457446[/snapback]

Ja det er sant at 900 poeng er endel. men da er det maksimalt tweaket for 3dmark og bare det.. (hadde en intern konkuranse med en kompis om mest poeng) ja det stemmer det du sier om everest.. sjekka det her og. står 300 på mitt kort og når jeg er i win og ikke kjører noe 3d. men når jeg klokker spretter det opp mens jeg holderpå. så ja er ganske sikker på at det stemmer.

skal klokke ned 3d delen til 300 jeg

poster score etterpå på 300/1100

Lenke til kommentar

Takk for at du tok deg bryet.

Vi får vel konkludere med at alt er som det skal da og sender samtidig kritiske blikk mot Gigabyte som hevder kortet scorer 3800 i 3dmark05 på default hastighet med et S478 system med 512MB ram. Dette stod nemlig opplyst på esken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...