Gå til innhold

Overklokke X2 3800+, hva bør instillingene være?

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg ny PC med bl.a. MSI K8N og en X2 3800+ og tenkte å overklokke den en smule...jeg har aldri gjort det før, men prøvde litt på måfå. I BIOS kan jeg velge mellom noen alternativer for å øke prestasjonen men jeg får ikke vite hva som blir endret. Anyway, jeg prøvde meg litt frem med å øke FSB fra 200 til 220, men PCen slo seg av etter å ha gått ut av BIOS, alt bel hvertfall svart. Så prøvde jeg med 210, men den kom ikke lenger enn til der windows loader. Er det noe jeg gjør feil? Er det andre instillinger jeg må endre på. Ser at jeg også kan øke volten på CPUen, har dette noe å si.

Uansett, skulle likt å overklokke den så den ble tilsvarende 2,2 Gh, gjerne 2,4 slik jeg ser det fleste andre klokker den til....

Takknemlig for svar og tips

Endret av Kapteinen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp fått meg ny PC med bl.a. MSI K8N og en X2 3800+ og tenkte å overklokke den en smule...jeg har aldri gjort det før, men prøvde litt på måfå. I BIOS kan jeg velge mellom noen alternativer for å øke prestasjonen men jeg får ikke vite hva som blir endret. Anyway, jeg prøvde meg litt frem med å øke FSB fra 200 til 220, men PCen slo seg av etter å ha gått ut av BIOS, alt bel hvertfall svart. Så prøvde jeg med 210, men den kom ikke lenger enn til der windows loader. Er det noe jeg gjør feil? Er det andre instillinger jeg må endre på. Ser at jeg også kan øke volten på CPUen, har dette noe å si.

Uansett, skulle likt å overklokke den så den ble tilsvarende 2,2 Gh, gjerne 2,4 slik jeg ser det fleste andre klokker den til....

Takknemlig for svar og tips

5456909[/snapback]

Hvis du aldri har overklokket ville jeg anbefale deg å ta en titt på denne tråden; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=143800 det kan muligens være til hjelp. Og grunnen til at du ikke kan sette over 200 er muligens at du må sette ned ramen din og at hyper transport multiplier står på 5x og du må ha den på 4x. Les i linken så skjønner du nok mer.

Denne forklarer littegranne også; http://overklokking.no/guides/index.html (nybegynnerguiden del x)

Endret av Larsen0210
Lenke til kommentar

Konge! Jeg fikk den opp til 2,3 smertefritt, men PC`en greide ikke 2,4. Er det da jeg bør øke V`en eller må jeg sette HT`enda mer ned? Kanskje jeg bør ta det litt rolig i svingene siden jeg har vanlig viftekjøling....

Endret av Kapteinen
Lenke til kommentar

Kjør Prime 95 en stund og hold øye med temperaturen. Jeg synes ikke den bør være noe særlig over 50, mens andre mener at under 60 er ok. Hvis prosessoren blir for varm bør du ikke øke vcore mer, men heller redusere, ellers kan levetiden bli ganske mye redusert. Jo varmere den blir, jo kortere blir levetiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...