Gå til innhold

Håndballbilder - Kritikk og forslag til forbedring

haakonts

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tar en del bilder for håndballaget til datteren min, takknemlig for litt tilbakemelding og kritikk.

Eksempel:

post-50633-1137544000_thumb.jpg

URL til sist utlagte:

http://www.bsk93.org/albums/index.cfm?id=387924

De er tatt med Nikon D70, ISO1600, lukkertid fra 1/100 - 1/800s, blender fra f1.8-f2.8

Linser som er brukt er 85mm f1.4, 50mm f1.4 og Sigma 70-200mm f2.8.

Synes jeg sliter ganske mye med å få skarpe nok bilder.

Problemet er jo at det er "bekmørtna" inne i de fleste idrettshaller, så selv med ISO1600 er det vanskelig å få akseptable lukkertider. 50 og 85mm linsene har ikke AF-S (altså motor i linsene) så vanskeligheten med de er både ekstremt liten dybdeskarphet når man åpner helt opp (f1.4) og utilstrekkelig autofokushastighet ved raskt bevegelige motiv (som her).

Alle bildene er RAW og kraftig postprossesert i Photoshop/NeatImage.

Takknemlig for all kritikk og tilbakemeldinger.

Håkon

Endret av haakonts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke gi meg ut på fototeknikk, hvordan bildet kunne vært bedre med hva slags innstillinger og utstyr, siden jeg har for lite greie på det. Men ser man bort fra det fototekniske sånn sett, så har du jo fått til et veldig stemningsfullt bilde. Her kan man lese både innsatsvilje og spenthet i ansiktsutrykkene til spillerne. Veldig bra! :)

Lenke til kommentar

Etter en kjapp titt på noen av bildene i galleriet du linket til, ser jeg at noen av bildene er fokus på veggen i bakgrunnen, og de andre som kan virke litt "uskarpe", er rett og slett bevegelsesuskarphet. Det vil si at du må bruke raskere lukkertid for å få bukt med dette. Men dette gir også litt liv i bildene! ;)

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
Skal ikke gi meg ut på fototeknikk, hvordan bildet kunne vært bedre med hva slags innstillinger og utstyr, siden jeg har for lite greie på det. Men ser man bort fra det fototekniske sånn sett, så har du jo fått til et veldig stemningsfullt bilde. Her kan man lese både innsatsvilje og spenthet i ansiktsutrykkene til spillerne. Veldig bra! :)

5457180[/snapback]

Takk skal du ha!

Håkon

Lenke til kommentar
Etter en kjapp titt på noen av bildene i galleriet du linket til, ser jeg at noen av bildene er fokus på veggen i bakgrunnen, og de andre som kan virke litt "uskarpe", er rett og slett bevegelsesuskarphet. Det vil si at du må bruke raskere lukkertid for å få bukt med dette. Men dette gir også litt liv i bildene! ;)

5457891[/snapback]

Det er helt i tråd med hva jeg selv synes. Problemet er å få autofokusen til å henge med. Håndball er en ganske så rask sport, så ting skjer før kameraet rekker å fokusere. Jeg kjører med AF-C (det vil si kontinuerlig fokus), men det ser rett og slett ikke ut til at D70en klarer å henge med. Var inne på Canon-forumet på dpreview.com og så at en med 20D klagde over det samme så jeg er nok i godt selskap.

Har nå bestilt en D200 så får vi se :)

Håkon

Lenke til kommentar

Det beste er kanskje å faktisk bruke manuell fokus, da kan du stille deg inn på fokus i omtrent det området de fleste angrepene og skuddene blir tatt. Og heller fyre løs med bilder, eller bruke AF-C, AF-S vil du nok aldri kunne ta et skarpt bilde med siden bilde vil være ut av fokus i det kamera har klart å fokusere på bildet. Velg også spot-fokus (singel area) og kanskje da det minste området i søkeren, da kan du bli veldig presis med hvor fokusen skal være. Dynamisk og "closest subjekt" fokus kan fort finne ut å sette det som dekker søkeren mest i fokus, og da ender du fort opp me en bra fokusert vegg. Noen som jo ikke er hva du ønsker :)

Lukkertid på 1/800s syntes jeg hørtes veldig hurtig ut. Da ender du fort opp med helt stillestående objekter, som om det bare vare stillestående modeller på banen. Du tar fint bilder ned til 1/50s, du må bare finne objektet og så følge spilleren (i dette eks.) og så ta bilde, da vil du få en blurret bakgrunn, og du vil på en måte da se farten i spillet, og bevegelsen til den person du tar bilde av.

Ellers synes jeg du har vært veldig flink til å fange de bra øyeblikkene i spillet. Men personlig synes jeg det blir for stillestående. Men dette er jo selvsagt en smakssak hva man liker osv.

Men det er bare å prøve seg fram, man lærer av å feile :)

Endret av GeCcO
Lenke til kommentar

Har noen av objektivene som har blitt benyttet til håndballbildene SWM/HSM, altså innebygget fokusmotor? De vil nok henge mer med enn de som ikke har det, da det er fokusmotoren i kamerahuset som benyttes.

Det er også forskjell på hvor rask den innebygde (i kamerahuset) fokusmotoren er. Når jeg hadde min Nikon F90 på service hos Interfoto tilbake i 98 så hadde jeg ett Nikon F5 på lån, og skal love deg at det var mye lettere å ta perfekte bilder med F5 med samme objektiv! ;) (håndballbilder)

Endret av kkristi
Lenke til kommentar
Det beste er kanskje å faktisk bruke manuell fokus, da kan du stille deg inn på fokus i omtrent det området de fleste angrepene og skuddene blir tatt. Og heller fyre løs med bilder, eller bruke AF-C, AF-S vil du nok aldri kunne ta et skarpt bilde med siden bilde vil være ut av fokus i det kamera har klart å fokusere på bildet. Velg også spot-fokus (singel area) og kanskje da det minste området i søkeren, da kan du bli veldig presis med hvor fokusen skal være. Dynamisk og "closest subjekt" fokus kan fort finne ut å sette det som dekker søkeren mest i fokus, og da ender du fort opp me en bra fokusert vegg. Noen som jo ikke er hva du ønsker :)

5458739[/snapback]

Tja, synes ikke selv manuell fokus er lett. Særlig ikke med mitt under middels syn og D70en sine noe mørke søker. Det er selvsagt mulig, men jeg tror kanske ikke det er løsningen. Jeg kjører som sagt med AF-C og singel-area fokus. Tror nok en del kan forbedres rett og slett ved å følge spillerne bedre hele tiden.

Lukkertid på 1/800s syntes jeg hørtes veldig hurtig ut. Da ender du fort opp med  helt stillestående objekter, som om det bare vare stillestående modeller på banen. Du tar fint bilder ned til 1/50s, du må bare finne objektet og så følge spilleren (i dette eks.) og så ta bilde, da vil du få en blurret bakgrunn, og du vil på en måte da se farten i spillet, og bevegelsen til den person du tar bilde av.

Ellers synes jeg du har vært veldig flink til å fange de bra øyeblikkene i spillet. Men personlig synes jeg det blir for stillestående. Men dette er jo selvsagt en smakssak hva man liker osv.

Men det er bare å prøve seg fram, man lærer av å feile :)

5458739[/snapback]

Det er jo som du skriver personlig smak. Jeg synes at begge deler kan være bra, i noen bilder egner kort lukkertid seg og du fanger ansikter, action og uttrykk på en god måte, mens i andre tilfeller funker det bedre å skille ut hovedmotivet med en uskarp bakgrunn som indikerer fart.

Tusen takk for positiv tilbakemelding!

Håkon

Lenke til kommentar
Har noen av objektivene som har blitt benyttet til håndballbildene SWM/HSM, altså innebygget fokusmotor? De vil nok henge mer med enn de som ikke har det, da det er fokusmotoren i kamerahuset som benyttes.

5459991[/snapback]

Som jeg skrev over, Sigma 70-200 f2.8 har innebygget motor (HSM), de andre to (50 og 85mm/f1.4) har det ikke.

Det er også forskjell på hvor rask den innebygde (i kamerahuset) fokusmotoren er. Når jeg hadde min Nikon F90 på service hos Interfoto tilbake i 98 så hadde jeg ett Nikon F5 på lån, og skal love deg at det var mye lettere å ta perfekte bilder med F5 med samme objektiv! ;) (håndballbilder)

5459991[/snapback]

Hvis jeg hadde hatt ubegrenset med penger så hadde en D2H stått høyt på ønskelista ja ;)

Vi får se om det blir forbedring når min D200 dukker opp ;)

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...