Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Måtte jo være en Speedtouch 516i ifra NGT

Anbefalte innlegg

Har 3 maskiner i nettverk samt ip telefon, idag har det skjedd noe merkelig ip er forandret i nettverket

IpTelefon = 10.0.0.3 (Gammel ip 10.0.0.2)

Server 1 = 10.0.0.3

Server 2 = 10.0.0.5

Administrator =10.0.0.2 (Gammel ip 10.0.0.4)

Server1 tildeles samme ip som Telefon, dvs at server1 er ute av drift, har også ett annet problem det er at jeg som Adminstrator 10.0.0.2(4) ikke kan bruke linjen i mer en ca 5 min. da "shutter ruteren ned" nettverk og ip telefon har virket utmerket når jeg ikke er tilkoblet og gjør det fremdeles etter at adressene ble forandret, bortsett fra at server1 er nede.Kobler jeg til igjen som Administrator så er det slutt igjen etter ca 5 min. Har hatt denne ruteren i 1 mnd og har enda ikke vært istand til å bruke linjen som Administrator. Er på nett da jeg har andre ISP tilkoblet hjemme.

Noen som har en forklaring ?

Mvh

Pingni

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har 3 maskiner i nettverk samt ip telefon, idag har det skjedd noe merkelig ip er forandret i nettverket

IpTelefon = 10.0.0.3 (Gammel ip 10.0.0.2)

Server 1 = 10.0.0.3

Server 2 = 10.0.0.5

Administrator =10.0.0.2 (Gammel ip 10.0.0.4)

Server1 tildeles samme ip som Telefon, dvs at server1 er ute av drift, har også ett annet problem det er at jeg som Adminstrator 10.0.0.2(4) ikke kan bruke linjen i mer en ca 5 min. da "shutter ruteren ned" nettverk og ip telefon har virket utmerket når jeg ikke er tilkoblet og gjør det fremdeles etter at adressene ble forandret, bortsett fra at server1 er nede.Kobler jeg til igjen som Administrator så er det slutt igjen etter ca 5 min. Har hatt denne ruteren i 1 mnd og har enda ikke vært istand til å bruke linjen som Administrator. Er på nett da jeg har andre ISP tilkoblet hjemme.

Mvh

Pingni

5456341[/snapback]

Sett statisk ip på alle maskinene istedetfor å la DHCP dele ut adresser. Hvis jeg forstod det første problemet riktig skulle det løse det.

Det andre problemet forstod jeg ingenting av. Det tror jeg du må forklare litt nærmere. (Hva mener du med Administrator? Er det en av maskinene dine?)

Lenke til kommentar

Skal du ha faste IP på nettverket, så er alltid den beste måten å sette dem fast i windows. Da er ihverfall det problemet vekke uansett hva ruteren måtte finne på å gjøre (selv om den skan i utgangspunktet ikke bytte rundt på IPadresser slik).

Når det gjelder det andre problemet må du forklare nærmere. Mener du at du blir kicket av ruteren dersom du logger deg inn på den for å administrere ruteren? Eller mener du at når du prøver å bruke nettet med "Administrator" maskinen så slår ruter seg av etter 5 minutter?

Mer detaljer please... det var vanskelig å forstå hva som egentlig var problemet her.

-Stigma

Lenke til kommentar
Server1 tildeles samme ip som Telefon, dvs at server1 er ute av drift,

Dette skal ikke skje helt uten videre hvis man bruker dhcp. Høres mer ut som om noen (du?) har forsøkt å sette faste IP-adresser på enten både PC el. telefon, eller en av delene. Da kan det oppstå problemer hvis den ene enheten er slått av en periode og etter oppstart prøver å bruke en IP som dhcp-serveren har delt ut.

Vær veldig forsiktig med å sette faste IP-adresser. Enten bør du ta i bruk adresser som du med sikkerhet vet at ruteren ikke deler ut, eller så bør du rett og slett bruke DHCP på alt, men kan reservere bestemte adresser i ruteren.

I en speedtouch kan du bruke ":dhcp server lease add" kommandoen for å reservere IP-er. Men her bør du ha litt tid for å bli fortrolig med ruteren.

har også ett annet problem det er at jeg som Adminstrator 10.0.0.2(4) ikke kan bruke linjen i mer en ca 5 min. da "shutter ruteren ned" nettverk og ip telefon har virket utmerket når jeg ikke er tilkoblet og gjør det fremdeles etter at adressene ble forandret, bortsett fra at server1 er nede.Kobler jeg til igjen som Administrator så er det slutt igjen etter ca 5 min. Har hatt denne ruteren i 1 mnd og har enda ikke vært istand til å bruke linjen som Administrator. Er på nett da jeg har andre ISP tilkoblet hjemme.

Vanskelig å si uten litt mer informasjon. Bare for å ha det klart, med at ting "shutter ruteren ned" betyr her at alt mister nettverk, og ikke bare 10.0.0.2-maskina?

Men hvis det kun skjer med Administrator-brukeren er mitt forslag at det kan være noe software installert med den kontoen som gjør det. Kanskje en orm, trojan, malware som spyr ut masse trafikk? Siden vi mest sannsynlig snakker om windows her bør du for all del sjekke systemet ditt for spyware (du kan bruke ms antispyware), kjøre et oppdatert antivirusprogram og sørge for at maskinen ellers er patchet via windows update.

Et annet skudd i blinde er at maskinen _kan_ ha et defekt nettverkskort, det kan i blant føre til interessante resultater. Men jeg holder mest en knapp på malware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...