Gå til innhold

AMD Athlon 1.33 virker ikke på kt133 hovedkort.


Tjafsen

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende Hardware:

 

-AMD Duron 700@850 (gammel som virker)

-AMD Athlon 1.33 / 266 MHz (problemet!)

-chaintech 7AJA100 kt133

-384 MB SDRAM

-Geforce Mx200

-8 GB Maxtor

-80 GB Seagate IV

-PSU: 235 W

-32x CR-ROM

 

Jeg har netopp kjøpt meg en ny Athlon 1.33 GHz. Når jeg setter inn denne, skjer det ingen ting. Svart skjerm, ingen pip, bare viften som går.

 

Prossesoren ble sjekket hos Komplett i Trondheim i dag, og den fungerte som den skulle. Min gamle Duron 700 fungerer også som den skal etter at jeg byttet tilbake.

 

Siden hovedkortet bare støtter 100MHz bus, stilte jeg inn dette i biosen før jeg byttet CPU. Athlonen ble levert ulåst (L1 broene var loddet sammen)

 

Er klar over at PSU er litt i underkant. Prøvde å koble ut alle disker, men likevel skjedde ingenting.

 

Jeg har også prøvd å stille multiplieren til forskjellige verdier, uten at det hjelper. Planen med oppgraderingen var å kjøre systemet på 12,5 * 100 = 1,25 GHz, siden 12,5 er maks verdi for multiplayeren.

 

BIOSen er oppgradert med nyeste versjon fra chaintech-hjemmesiden. (24/10-2001)

 

Er det noen som kan hjele meg?

 

På forhånd takk!

Tjafsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal fungere. 1,33GHz'en har en multiplier på 10. Den er også beregnet å gå på 133MHz FSB (10x133MHz=1,33GHz) Når du kjører den på 100MHz FSB så skal den gå på 10x100MHz=1GHz. Det skal altså fungere fint så langt.

 

Problemet er sikkert at du prøver å sette multiplieren til 12,5x. For å gjøre det må prosessoren "låses opp" hva. blyanttrikset. Dvs. at du må tegne tynne streker mellom de punktene som er merket med "L1" på prosessoren din. Det ser omentrent slik ut:

 

L1 '::::

 

Etter oppstrekingen skal det se slik ut:

 

L1 '||||

 

Først da står du fritt til å velge den multiplieren du vil bruke.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-11 19:09, Tjafsen skrev:

Siden hovedkortet bare støtter 100MHz bus, stilte jeg inn dette i biosen før jeg byttet CPU. Athlonen ble levert ulåst (L1 broene var loddet sammen)


 

Takk for et seriøst svar, men som nevnt i det først innlegget ble prossesoren levert ulåst.

 

Jeg har også prøvd å stile multiplieren til 10, uten at noe som helst skjer. Jeg har prøvd "alt", men d må være noe jeg gjør feil siden dette egentlig skal virke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...