PMnormal Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Det er ikke enkelt å fotografere med så stor blender, fordi DOF blir veldig selektiv. Det er en treningsak å lære å bruke det effektivt, for det er langt fra altid det fungerer. Endret 19. februar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Det er ikke enkelt å fotografere med så stor blender, fordi DOF blir veldig selektiv. Det er en treningsak å lære å bruke det effektivt, for det er langt fra altid det fungerer. Jo, men det jeg plages med er å få bildet inn på forumet. Har ikke prøvd dette før. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Det er ikke enkelt å fotografere med så stor blender, fordi DOF blir veldig selektiv. Det er en treningsak å lære å bruke det effektivt, for det er langt fra altid det fungerer. Jo, men det jeg plages med er å få bildet inn på forumet. Har ikke prøvd dette før. 5629712[/snapback] Bruk vedleggfunksjonen som du kan bruke da du skriver en post/innlegg (under postikon-smiley'ene). Det er imidlertid en maks filstørrelse, men husker ikke den i hodet. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Her er bildet Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Bildet blir for lite til å vurdere kvaliteten, men du har jo fått en ganke kraftig bokeh. Prøv å legge bildet ut som vedlegg, men da med 800 pixlers bredde. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Dette var bare et testfoto tatt fort og gæli nettopp for å se hvordan bildet ble på full åpning. Burde sikkert blende ned til f=2,8 Dette bildet ble tatt med blender 4,5 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Du har rett i det med nedblendingen, for jeg ble litt nysjerrig på bakgrunnen. Av og til kan det bli for mye bokeh, som du selv skriver. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg synes ofte f/4.5 blir for mye nedblending, hvis en ikke er ute etter ett presist skarphetsområde, som krever akkurat en sånn blenderåpning. 50/1.4-objektivet er greit også på full åpning, men flott i området 1.8-3.5. Når det gjelder bakgrunn, blir det mye smak og behag. 2.2-2.8 kan ofte gi mellomting der, som også gjør bildene mindre følsomme for noen mm feilplassert fokus. Jeg for min del synes 1.8-2.5 er et fint område...men smaken er altså som baken... Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) En viktig ting å tenke over er cropfaktoren med digital speilrefleks; I mange tilfeller så kan en fastoptikk på rundt 100mm (som jo tradisjonelt er ideelt til portrett) bli litt vel voldsom til innendørs bruk hvis du ikke har veldig store rom å boltre deg i. Skal du ha et bilde fra f.eks. beltet og opp (og gjerne litt luft over hodet også...) må du glatt ha over 4 meters avstand mellom deg og personen med en linse på rundt 100mm. Når det i tillegg er ønskelig med kanskje en meters avstand mellom personen og eventuell bakgrunn og du selv ikke skal stå kliss opp i motstående vegg absolutt hele tiden så sier det seg selv at det kan bli litt trangt. Har tatt litt portretter med min 105mm/2.8 men kommer til å kjøpe en 50mm/1.8 om kort tid til portretter de gangene jeg skal ha større utsnitt enn bare ansiktet til personen - hovedsaklig fordi jeg flere ganger har fått 'plassproblemer' innendørs. Utendørs spiller dette selvfølgelig liten rolle. Endret 19. februar 2006 av Doogle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå