Gå til innhold

HDA Digital X-Mystique Vs. Creative X-Fi Elite

Anbefalte innlegg

Skal litt ut på nyåret gå til innkjøp av en del hjemmekino utstyr på vegne av min familie. Inne i disse planene ligger innkjøp av nytt lydkort. jeg har sett en del og lest en del tester av de to kortene under, :hmm: men lurte på om det var noen her på forumet som hadde egne meninger som kunne hjelpe meg å komme til en avgjørelse. :thumbup:

(BlueGears HDA Digital XMystique 7.1 Gold)

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=38763

(Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro)

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=35816

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på X-Fi Elite-kortet. Har dette hardware-enkoder av Dolby Digital/DTS?

Hvis ikke, ville jeg gått for kandidat nr 2:

X-Mystique er et ganske spesielt kort siden den har intergrert DD/DTS enkoding i hardware. Dermed kan du få 5.1 lyd som ikke er enkodet i noe spesifik format enkodet "on-the-fly" i DD/DTS og kjøre dette via digital-kabel inn i forsterkeren din.

Så med dettet kortet er det ingen krise om filmen ikke er fårhånds-enkodet i DD/DTS (AC3 via pass-through) eller i et format forsterkeren din ikke støtter :)

Sanntids enkoding av DD/DTS skal visstnok også fungere i spill og andre applikasjoner som kan rendere 5.1+ lyd, men som ikke er forhånds-enkodet eller mangler enkodingstøtte via CPU.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Du kan lese mer om X-Mystique her og her

I den første omtalen kan du lese om Doom3-testen og en bug, men husk at den artikkelen ble skrevet i mai 2005 - snart ett år siden, så jeg vil tro de fleste problemene er løst i driveroppdateringer.

Litt Googling gir deg enda flere omtaler av kortet. Kos deg :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Skal lyden gå fra PC til en nyere forsterker kommer du trolig til å bruke en digitalkabel, og da er begge de kortene overkill.

Da vil datastrømmen gå uendret fra kilde (DVD-plate/Harddisk) gjennom kabelen til forsterkeren hvor den blir dekodet og konvertert til analoge signaler, og lydkvaliteten vil være nøyaktig den samme på et kort til 150,- som et X-Fi til 2000,-

Skal du derimot gjøre dekoding og konvertering til analoge signaler og frakte de gjennom 6x analoge kabler til forsterker er saken en helt annen og de kortene vil gjøre en god jobb. Det finnes dog sannsynligvis andre lydkort som vil gi mer for pengene som X-Fi Extrememusic.

Lenke til kommentar

eg kjøpte meg det HDA Digital X-Mystique kortet for ikkje så lenge siden! og eg kan virkelig anbefale det! alt blir dekodet om til Dolby Digital, eg bruker sjølv ein hjemmekino receiver og har lenge leitet etter eit kort som kunne erstatte Nvidia Soundstorm som var på dei gamle Nforce hovedkorta!

legger med ein annen forum tråd hvor eg anbefalte det:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=515038&hl=

og ein dansk test:

http://www.tweakup.dk/article/633/dk/

Endret av MuD
Lenke til kommentar
Skal lyden gå fra PC til en nyere forsterker kommer du trolig til å bruke en digitalkabel, og da er begge de kortene overkill.

Da vil datastrømmen gå uendret fra kilde (DVD-plate/Harddisk) gjennom kabelen til forsterkeren hvor den blir dekodet og konvertert til analoge signaler, og lydkvaliteten vil være nøyaktig den samme på et kort til 150,- som et X-Fi til 2000,-

Skal du derimot gjøre dekoding og konvertering til analoge signaler og frakte de gjennom 6x analoge kabler til forsterker er saken en helt annen og de kortene vil gjøre en god jobb. Det finnes dog sannsynligvis andre lydkort som vil gi mer for pengene som X-Fi Extrememusic.

5462952[/snapback]

Stemmer.

Men jeg vil si at valget står mellom å kunne kjøre alt igjennom èn enkelt digital kabel, eller bruke en tjukk bunte av analoge kabler. Alle har sine preferanser på dette hvor noen sverger til en kabel mens andre ikke bryr seg om det er 6 kabler. En kan jo bruke kabelstrømper på analoge kablene dersom man synes det blir mye rot. Og kortene med analog 5.1+ utgang er jo som sagt langt billigere.

Men har man råd til ordentlig hjemmekino, så har man råd til X-Mystique synes jeg :)

Lenke til kommentar

Skal nok ha så ordentlig hjemmekino vi kan få til, men det er opp til hver enkelt og si hva det er da. nye stero er det neste som skal inn, men dessverre ikke før til sommeren. Takk for mange linker til tester skal bli en glede og lese seg gjennom dem. :thumbup: når det gjelder kabler så jo færre jo bedre, så lenge det ikke går utover lydkvaliteten da. ;)

Lenke til kommentar
Men jeg vil si at valget står mellom å kunne kjøre alt igjennom èn enkelt digital kabel, eller bruke en tjukk bunte av analoge kabler.

Jeg vil si at det står mellom om du vil kun kjøre orginal kilde (DD når det er DD, DTS når det er DTS og stereo når orginal kilde er stereo) eller om du vil kjøre "pro logic" på alle stereokildene og lage 5.1 av to kanaler. De fleste nye forsterkere har likevel PL-II som sikkert gir ganske mye det samme som "DD-Live".

Selv syntes jeg at PL ofte er mye dårligere enn stereo når orginalkilden er stereo.

Vil du ha samme lyd ut som det er orginalt i kilden bruker du et lydkort inkludert på hovedkort eller et til 150,- (med en enkel digitalkabel) men vil du ha "PL" passer X-Fi og Mystique.

Lenke til kommentar
Skal lyden gå fra PC til en nyere forsterker kommer du trolig til å bruke en digitalkabel, og da er begge de kortene overkill. Da vil datastrømmen gå uendret fra kilde (DVD-plate/Harddisk) gjennom kabelen til forsterkeren hvor den blir dekodet og konvertert til analoge signaler, og lydkvaliteten vil være nøyaktig den samme på et kort til 150,- som et X-Fi til 2000,-
Vel... Hele poenget med HDA Digital XMystique er tross alt sanntidsenkoding til DD 5.1 av en 5.1 lydkilde på PC som *ikke* allerede er enkodet som DD. Spilling med høyttalerene koblet til en ekstern reciever, for eksempel. Pro Logic II fra et stereosignal er ikke i nærheten av å gi samme effekt med et stereosignal fra et spill. Ved bruk av kun analoge utganger er XMystique for et bomkjøp å regne da man kan få C-Media baserte lydkort med samme analoge kvalitet til en brøkdel av prisen uten den fordyrende lisensen for DD Live!.

Om man kun trenger DD fra preenkodete kilder (les: film) og ønsker å koble digitalt kan man selvsagt, slik du skriver, like gjerne bruke et integrert lydkort (så lenge det har SP-DIF ut).

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Skal lyden gå fra PC til en nyere forsterker kommer du trolig til å bruke en digitalkabel, og da er begge de kortene overkill. Da vil datastrømmen gå uendret fra kilde (DVD-plate/Harddisk) gjennom kabelen til forsterkeren hvor den blir dekodet og konvertert til analoge signaler, og lydkvaliteten vil være nøyaktig den samme på et kort til 150,- som et X-Fi til 2000,-
Vel... Hele poenget med HDA Digital XMystique er tross alt sanntidsenkoding til DD 5.1 av en 5.1 lydkilde på PC som *ikke* allerede er enkodet som DD. Spilling med høyttalerene koblet til en ekstern reciever, for eksempel. Pro Logic II fra et stereosignal er ikke i nærheten av å gi samme effekt med et stereosignal fra et spill. Ved bruk av kun analoge utganger er XMystique for et bomkjøp å regne da man kan få C-Media baserte lydkort med samme analoge kvalitet til en brøkdel av prisen uten den fordyrende lisensen for DD Live!.

Om man kun trenger DD fra preenkodete kilder (les: film) og ønsker å koble digitalt kan man selvsagt, slik du skriver, like gjerne bruke et integrert lydkort (så lenge det har SP-DIF ut).

5477794[/snapback]

jepp det stemmer nok! grunnen til att eg kjøpte det kortet var att det hadde Dolby digital live, noe som eg har leitet etter i mange år! har aldri prøvd med noen komplette høytalerpakker på det kortet her men regner med att dei analoge utgangane er ganske lik som på "nesten" alle andre kort! men eg anbefaler det virkelig hvis du skal bruke Hjemmekino-Receiver!

Lenke til kommentar

5477794[/snapback]

Poenget her er "hjemmekino". Og i post nr to skriver jeg også mine meninger om DD-L / PL og hvorfor jeg syntes det er lite vits å velge lydkort etter hvilke som har det.

Lenke til kommentar

Ingen av dem! Gå heller for et M-Audio Revolution 7.1. Perfekt til HTPC :thumbup:

Edit: Hvorfor det er bra til HTPC / "Hjemmekino"?

- Det har ordentlig digital Coax-utagang ( :thumbdown: for creative og deres "digital mini jack")

- ingen ekstern boks som må ligge og slenge (= X-Fi Elite pro)

- ingen bay som vil skjemme i front

- nær proff kvalitet på D/A konvertere

- Drivere som lar deg sette opp og kalibrere høyttalere (mye bedre enn Creative)

- Fin "jukse" surround modus for å gjøre stereo output til "5.1 / 7.1. (Flott til DivX og gamle filmer).

- Superb kvalitet på musikk.

Men det er ikke noe "gamer" kort...

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...