Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

EE-avfall - er det lovlig å forsyne seg?


Simen1

Anbefalte innlegg

Å spre deler og avfall utover området og rote og herje i containere er vel strengt tatt vandalisme/hærverk? Da er det jo ikke "tyveriet" som er selve problemet.

 

Har lest i avisa om folk som har fått lov å ta hvitevarer fra returmottak (kommunalt mottak) mot at de tok hele hvitevarer og ikke bare deler av de. Desverre var det papiravis så jeg finner neppe noen linker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Politiet i Tromsø har tatt en alvorlig kriminell mann.

 

Nordlys og Tromsø avisa.

 

Med tanke på at den einaste reaksjonen denne personen fekk var at han måtte legge tilbake gjenstandane så tyder det på at politiet var klar over at dei var på juridisk tynn is. Så i staden for å rette anmeldelse så kan det her sjå ut som at dei har spurt mannen om han kan legge tilbake varene.

 

Dersom vedkommande gjer det frivillig så har politiet "løyst saka" utan å måtte begrunne kva lov som eigentlig er brudt.

 

Det hadde vært interesant å sjå kva som hadde skjedd dersom mannen hadde nekta å legge tilbake varene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Nå har NRK laget en tv-serie om gjenbruk av ting fra søppelkonteinere:

 

Forbrukerinspektørene: Lage selv

 

Programmet er vinklet som en oppfordring til at seerne skal følge deres gode eksempel, og forteller både at det kan være gøy, nyttig, økonomisk og miljøvennlig.

 

De velger å gjenvinne litt andre materialer enn oss, men det er prinsipielt samme sak.

Lenke til kommentar

Nå har NRK laget en tv-serie om gjenbruk av ting fra søppelkonteinere:

 

Forbrukerinspektørene: Lage selv

 

Programmet er vinklet som en oppfordring til at seerne skal følge deres gode eksempel, og forteller både at det kan være gøy, nyttig, økonomisk og miljøvennlig.

 

De velger å gjenvinne litt andre materialer enn oss, men det er prinsipielt samme sak.

 

Tenkte på det når jeg så den episoden... å samle materiale fra containerne er vel i realiteten ikke mer lovlig enn å ta returavfall fra elektrokjedene.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg trodde elektrokjedene hadde plikt til å sørge for at el-avfallet som de fikk inn ble korrekt miljømessig håndtert? Det er liksom hele poenget med ordningen.

 

Det å gi det bort til tilfeldige er ikke akkurat å håndtere det korrekt. Isåfall er det ulovlig å stjele det, ettersom du bidrar til et lovbrudd. Men ikke nødvendigvis mer ulovlig å stjele det enn om du spør og får lov.

 

Dette skiller seg fra vanlig avfall, hvor det ikke er noen miljøproblemer.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det er ulovlig.

Det finnes ingen rettspraksis på området. Ingen fellende dom. Du synes ikke det er litt bombastisk å konkludere før retten har gjort det?

 

En av de vanligste påstandene, tyveri, forutsetter eierskap til avfallet, noe elektrokjedene ikke har i følge avfallsforskriften §1-5. De er bare pliktig å motta og oppbevare det. Avfallet er eierløst, altså ikke mulig å stjele.

 

Merk at innbrudd (brudd på låser, gjerder, etc) selvsagt ikke er lov selv om det skjer i forbindelse med ellers lovlig plukking av avfall. (Kilde: Klima og forurensningsdirektoratet på forbrukerinspektørene 14.11.2011)

 

Du må gjerne underbygge påstanden din, da det er nettopp det tråden handler om.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En anmeldelse er som en påstand. Det er opp til retten å avgjøre om påstanden blir ansett som riktig eller ei. At du finner en rekke påstander kan lett settes opp mot en rekke motpåstander uten at vi kommer noen vei videre.

 

Et reglement er ikke et lovverk. Jeg ser de fremsetter påstander om tyveri igjen, uten å underbygge påstanden. Det virker som det ikke er skrevet av en jurist, men av en uvitende og forutinntatt person.

 

Videre vil jeg minne om at elektrokjedene synder kontinuerlig mot avfallsforskriften §1-5 dette ledd: "Muligheten for ombruk, gjenvinning og utsortering av komponenter i EE-avfallet skal ikke reduseres." når de lar avfallet stå utendørs uten tak og beskyttelse mot nedbør, samt når de sender avfallet med trailere langreist til materialgjenvinning (knusing, magnetsortering etc) i stedet for å prioritere mye mer miljøvennlig lokal ombruk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er like lite som tyder på at det er lovlig.

Som hva da? Så langt har jeg ikke sett en eneste lovhenvisning fra deg.

 

Når man i tillegg leser side opp og ned om folk som blir anmeldt, må levere tilbake avfallet osv. så vil jeg nesten påstå at det i praksis er ulovlig. Selv om noen butikker kanskje ikke bryr seg.

Side opp og side ned med påstander kan møtes med side opp og side ned med motpåstander uten at det avgjør lovligheten på noe vis. Det er lov og rettspraksis som avgjør det og så langt har jeg henvist til flere aktuelle lover og en forskrift. Det er som sagt ikke rettspraksis på området så den endelige dommen har ikke falt.

 

Lov og praksis trenger ikke være det samme. Hvis jeg i praksis velger å urinere på skoene til politimesteren, så betyr det ikke at det finnes en lov som sier at det skal være sånn. Det samme gjelder elektrokjedenes praksis vs hva loven sier.

Lenke til kommentar

Okei. Så da er det altså bare å forsyne seg helt fritt uten at noen kan stoppe en da?

 

Tyveri er forbudt. (Med mindre jeg har misforstått noe). Selskapene er pliktige til å sikre avfallet for å forhindre bl.a. tyveri. Det tolker jeg som at det å ta avfallet er tyveri, enten det er sikret eller ikke.

 

Selv om jeg skulle gå fra huset eller bilen min ulåst er det fremdeles ikke lov å gå inn og stjele lommeboka i kommoden eller hanskerommet. (Men jeg kommer neppe langt med det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...