Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

EE-avfall - er det lovlig å forsyne seg?

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror vi kom frem til at det er ulovlig å ta både fra lukkede og åpne elreturer fordi juridisk eier er de som eier elreturpunktet og fordi man ikke kan forsyne seg av andres eiendom uten samtykke fra eier, selv om det står åpent. Vi kan være så uenige vi vil i både moralen og miljøaspektet, men det er vist sånn den juridiske ståa er for tiden dessverre.

Link

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke snakke for alle mottak men jeg snakket med sjefen for et mottak her og han brydde seg ikke så lenge det ikke ble rotet og så lenge utstyret ikke ble slaktet. Offisiell beskjed var at det var ulovlig men om noen hentet en TV rett foran nesa hans så brydde ikke han seg.

Men hvis noen begynte å skru deler av ting, som f.eks. plater fra komfyrer, kompressorer fra kjøleskap e.l. så fikk de så hatten passet!

Lenke til kommentar

Problemet er og at Politiet selv har anmeldt tyveri fra elretur. Det var i Nord-Norge for noen år siden.

Denne problemstillingen har vel ikke vært testet i noen domstol, som jeg vet ihvertfall.

Men butikkene er pliktige til å sperre varene inne, slik at de ikke andre kan forsyne seg.

Det betyr da likevel ikke at det er lov til å forsyne seg.

Problemet mange butikker har, er at folk ikke bryr seg når de skal levere fra seg varene. De bryr seg ikke om det skjer i åpningstiden eller om natten. Og når burene er fulle etter stengetid, så kommer gribbene, som river alt ut av burene, demonterer, og lar alt ligge strødt rundt området.

Men Fretex sliter jo mye med det samme.

Uansett så er ikke problemet de som kommer for å hente en ting de har bruk for i elreturen.

Mange kommer for å hente masse metall og slikt for å selge det utenlands.

Lenke til kommentar

En observasjon: Vi var på gjenbruksstasjonen ved hytta i høst med ymse saker. De har et hjørne for gjenbruksting, altså ting som andre kan forsyne seg med. (I motsetning til det som skal resirkuleres eller skrotes.) Der fikk vi beskjed om at vi ikke kunne sette fra oss en gammel rør-TV (tror jeg det var) til gjenbruk, de skulle gå til gjenvinning. Spurte ikke om noen begrunnelse...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

"Varene skal tilbake til leverandørene, og vi får penger for det som står i containeren." Synes vel i og for seg det er helt kurant å anmelde tyveri av varer som faktsisk skal i retur til produsent/importør/leverandør for omlevering eller erstatning.

At vi dessverre har udugelige nisser i politikken og KLIF som ikke har baller til å snakke om hva som er best for miljøet, når det gjelder EE_avfall og gjenbruk vs. resilrkulering, er derimot trist.

Lenke til kommentar

At vi dessverre har udugelige nisser i politikken og KLIF som ikke har baller til å snakke om hva som er best for miljøet, når det gjelder EE_avfall og gjenbruk vs. resilrkulering, er derimot trist.

Selv bruker jeg flere timer i uka på å rydde opp etter nisser som roter i ee-avfallet, demonterer bur og kaster avfallet utover plassen, stjeler hvitevarer som er lastet inn i containere, demonterer hvitevarer til det ugjenkjennelige (noe som gjør at de blir umulig å stable i høyden), kaster husholdning- og annet avfall på området osv. DET er trist.

EE-avfall går til resirkulering slik at produsenten kan lage nye fine produkter til oss forbrukere. At tyveri i det hele tatt forsvares i denne tråden er helt utrolig. Trudde oppfordring til lovbrudd var imot forumreglene.

Elektronikk som er skrudd sammen av uautorisert personell kan være en brannfare. Hva trur du forsikringsselskapet ditt sier om de finner ut at du har skrudd sammen en ikke godkjent CE-vare, og huset blir brannskadet.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

I denne tråden ble det diskutert hvorvidt det er lovlig eller ikke. Hvis du er skråsikker på at det er ulovlig så hadde det vært fint om du kunne dokumentere det med aktuelle konkrete dommer i dette ikke så rett frem spørsmålet. Det har jo kommet frem en god del i løpet av siste 150 innlegg så du kan jo starte med å lese tråden.

Lenke til kommentar

Google er et meget fint verktøy.

Statens forurensningstilsyn (SFT) sender nå brev til forhandlere for å understreke ansvaret de har for å unngå at avfall blir stjålet fra returmottakene deres.

– Oppbevaringen av EE-avfall skal ikke innebære fare for forurensning eller skade på mennesker eller dyr. Dette innebærer at forhandlerne må oppbevare avfallet slik at uvedkommende ikke får tilgang til det. Samtidig skal muligheten for ombruk, gjenvinning og utsortering av komponenter i EE-avfallet ikke reduseres, sier SFT-direktør Ellen Hambro.

Kilde: http://www.klif.no/Aktuelt/Nyheter/2009/Desember-2009/Forhandlerne-ma-oppbevare-EE-avfall-forsvarlig/

Ellers kan du jo lese §1-5 i avfallsforskriften.

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20040601-0930.html#map001

Det er tyveri. Tyveri er ikke lovlig, og kan straffes.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du han tolker det slik? Fordi han får penger for det

Hvis du har en halv hjerne og et snev av ærlighet, Flodec, kan du ihvertfall for deg selv innrømme at Gjenbruk er uendelig mye bedre enn gjenvinning. Forøvrig kan det nevnes at dere sikkert oppbevarer avfallet ute siden du sier bur, og at DIN butikk dermed klart bryter forskriftens § 1-5 siden det drastisk reduserer muligheten for gjenbruk ("ombruk") ved f.eks. vannskade.

Hadde dere og myndigheten vært i nærheten av å bry seg om noe annet enn deres egen lommebok hadde avfallet blitt oppbevart trøt og trygt, og det hadde vært åpent for å forsyne seg i ordnede former etter at harddisker o.l. var trygt slettet. Dette hadde vært null problem i samarbeid med f.eks. veldedige organisasjoner eller miljøorganisasjoner..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Burene står trygt under tak. Men tjuvjævlene driver og sprer avfallet utover plassen, og laget mye merarbeid for meg. Rent personlig så driter jeg i om det forsvinner en kabel her og en ram-brikke der. Men jeg må bruke flere timer ekstra i uka på å rydde opp etter lovbryterne. Det driter jeg ikke i. Siden jeg i motsetning til endel andre faktisk har en funksjonerende hjerne så prøver jeg igjen; Å lage ikke godkjente CE-merkede produkter kan være brannfarlig, og kan føre til at du mister deler eller hele forsikringssummen om huset f.eks brenner ned. Selv om noen kanskje har peiling, så trur jeg at forsikringsselskapet driter langt i akkurat det.

Men siden dere tydeligvis er blinde så prøver jeg igjen. Det aktuelle ordet er uthevet og understreket.

Statens forurensningstilsyn (SFT) sender nå brev til forhandlere for å understreke ansvaret de har for å unngå at avfall blir stjålet fra returmottakene deres.

Lenke til kommentar

ja, for nettsiden til KLIF er en fantastisk rettskilde. Oh,. hvilken vekt det har i juridiske spørsmål. Det er forskriftsteksten du har å forholde deg til. les krikkerts innlegg i denne tråden hvis du har spørsmål rundt forståelsen av den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Å lage ikke godkjente CE-merkede produkter kan være brannfarlig, og kan føre til at du mister deler eller hele forsikringssummen om huset f.eks brenner ned. Selv om noen kanskje har peiling, så trur jeg at forsikringsselskapet driter langt i akkurat det.

Dette er det da ingen som protesterer på, men det er da revnende likegyldig for spørsmålet om hvorvidt butikken eier avfallet det etter loven er forpliktet å oppbevare. Å oppbevare noe er ikke det samme som å eie det i juridisk forstand.

Som andre har foreslått: les juristers uttalelser tidligere i tråden hvis du lurer på jussen her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...