Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

EE-avfall - er det lovlig å forsyne seg?


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avisa Tromsø har fulgt saken vidre, var ny artikkel på trykk i fredagens utgave.

 

Her brytes loven

 

Hjemmel i lov

Paragrafen Nielsen snakker finner man i Avfallsforskriftene punkt 1.5.

Der heter det at: "Forhandler skal sørge for at EE-avfall som er mottatt sorteres fra øvrig avfall og oppbevares på egnet sted. Oppbevaringen skal ikke innebære fare for forurensning eller skade på mennesker eller dyr. Muligheten for ombruk, gjenvinning og utsortering av komponenter i EE-avfallet skal ikke reduseres."

 

Sjefjuristen forteller at det ikke er spesifisert i loven at avfallet må være under lås og slå i en container, eller at reglene for avfallet er skiltet på stedet.

- Men, butikken må sørge for at uvedkommende ikke stjeler, derfor er det ikke unaturlig å sette opp et skilt som informerer om dette, forteller han.

 

 

Hvis man ser strengt på det, er det riktig at det er et brudd på avfallsforskriftene, sier miljødirektør i Elkjøp Nordic, Helge Åmotsbakken.
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Dette dere driver med er REN TYVERI, og dere bør være klare over det. Kastet miljøreturer er butikkenes eiendom. Det er godt å lese alle "tips" dere deler, da kan vi lære mer om dere og om hvordan dere stjeler fra butikker. Men nå er de fleste butikkene utstyrt med hd-kameraer og vi går gjennom bildene hver 24 timer. Vi klarer å se hvem stjeler, og bildene av dere og bilnummer blir sendt til politi. I går har en kar blitt arrestert takk til våre nye kameraer. Han kan nå velge mellom 5000 kr i bot eller 30 dager i fengsel. Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar

Dette dere driver med er REN TYVERI, og dere bør være klare over det. Kastet miljøreturer er butikkenes eiendom. Det er godt å lese alle "tips" dere deler, da kan vi lære mer om dere og om hvordan dere stjeler fra butikker. Men nå er de fleste butikkene utstyrt med hd-kameraer og vi går gjennom bildene hver 24 timer. Vi klarer å se hvem stjeler, og bildene av dere og bilnummer blir sendt til politi. I går har en kar blitt arrestert takk til våre nye kameraer. Han kan nå velge mellom 5000 kr i bot eller 30 dager i fengsel. Lykke til alle sammen!

Det var.. Synd? Aldri hørt om noen bli tatt her jeg bor. De fleste lar meg også ta med meg greier om jeg vil.
Lenke til kommentar

@_Nemesis: At du bruker tiden din på å gå inn her å forsøke å skremme folk er latterlig. Butikkene har fått det gratis, det er ofte ikke låst og de som gjør dette er ofte folk som ikke roter etter seg. Men vi har jo noen som ikke vet å forlate ett sted ryddig. Tror nok også at de som ikke får bruk for det de har plukket går å leverer det på egnet retursted igjen. Husker da vi trengte en del til en vaskemaskin og det sto tilfedigvis en på retur som hadde den delen vi trengte. Nappa av delen og dro hjem igjen. Jeg driver med DD og finner ofte mat også som jeg tar med meg hjem fremfor at det går i bosset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@_Nemesis: At du bruker tiden din på å gå inn her å forsøke å skremme folk er latterlig. Butikkene har fått det gratis, det er ofte ikke låst og de som gjør dette er ofte folk som ikke roter etter seg. Men vi har jo noen som ikke vet å forlate ett sted ryddig. Tror nok også at de som ikke får bruk for det de har plukket går å leverer det på egnet retursted igjen. Husker da vi trengte en del til en vaskemaskin og det sto tilfedigvis en på retur som hadde den delen vi trengte. Nappa av delen og dro hjem igjen. Jeg driver med DD og finner ofte mat også som jeg tar med meg hjem fremfor at det går i bosset.

 

Rolf_X, du burde tenke litt annerledes. butikkene selger alt de samler, slik at de kan dekke kostnader for henting av miljøreturer fra kunder (tror du at sjåfører kjører gratis?), kostnader for å holde miljøstationene ryddige osv. Når du tar en maskin fra en miljøstation det er bare snakk om tyveri, ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Ser det uansett ikke som tyveri. Dere har fått det gratis. Dere bestiller opphenting når det er fullt. Dere tjener det dere trenger å tjene på det som er av objekter som ikke var gjenbrukbare. Mindre belastning på miljø og det som man finner at ikke fungerer slik som ønsket blir returnert igjen.

Lenke til kommentar

Ser det uansett ikke som tyveri. Dere har fått det gratis. Dere bestiller opphenting når det er fullt. Dere tjener det dere trenger å tjene på det som er av objekter som ikke var gjenbrukbare. Mindre belastning på miljø og det som man finner at ikke fungerer slik som ønsket blir returnert igjen.

 

Så du mener at å ta noe som ikke tilhører deg, fra et privatområde med plakater på veggen som sier at det er forbudt å ta EL-varer fra stedet er ikke tyveri?

 

Du er morsom, du.

Lenke til kommentar

Rolf_X, du burde tenke litt annerledes. butikkene selger alt de samler, slik at de kan dekke kostnader for henting av miljøreturer fra kunder (tror du at sjåfører kjører gratis?), kostnader for å holde miljøstationene ryddige osv. Når du tar en maskin fra en miljøstation det er bare snakk om tyveri, ikke noe annet.

Tror du både har røyket og drukket oe du ikke har gått av- Butikene betaler ingenting for å hente avfall - det kommer kundene med. Og de betler ingenting for a sjåførene til Ragn Sells, Norsk Gjenvinning osv. henter det heller - de får betalt.

 

Had butikkene brydd seg om miljø i det hele tatt hadde de sørge for at elektronikavfalet stod tørt under tak, slik at det kune gjenbrukes. Gjenbruk er hundre ganger bedre enn gjenvinning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Butikkene selger alt de samler, slik at de kan dekke kostnader for henting av miljøreturer fra kunder (tror du at sjåfører kjører gratis?), kostnader for å holde miljøstationene ryddige osv. Når du tar en maskin fra en miljøstation det er bare snakk om tyveri, ikke noe annet.

 

Feil, feil og atter feil. Alle forhandlere av elektriske duppedingser er pliktet å ta imot kasserte duppeditter tilsvarende varene de selger. Disse hentes av El:Retur, og resirkuleres.

 

Tror du virkelig Elkjøp selger ti år gamle datamaskiner og TV-er?

 

Resirkulering tatt i betraktning, har det ikke noe å si om et produkt går rett til gjenvinning, eller om det er innom en bruker eller to ekstra før det blir resirkulert.

Lenke til kommentar
Resirkulering tatt i betraktning, har det ikke noe å si om et produkt går rett til gjenvinning, eller om det er innom en bruker eller to ekstra før det blir resirkulert.

Om et produkt brukes i 5 eller 7 år har faktisk veldig mye å si for miljøet. Det betyr 30% mindre omløpshastighet og dermed 30% mindre utslipp, materialforbruk og energiforbruk. Elektrokjedene ønsker selvsagt høyest mulig omløpshastighet på produktene = lavest mulig levetid slik at de skal tjene mest mulig penger. Problemet er bare at det hverken er bærekraftig økonomi eller miljø. Vi som bryr oss om miljøet ønsker lengst mulig levetid på produktene. Dvs gjenbruk, reparasjoner og ved nykjøp: nøye valg av produkter som varer lenge.

 

Ps. dette innlegget er skrevet på en maskin som er reddet fra alt for kort levetid. Den skal ikke gjenvinnes før den er brukt ennå noen år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vet dere i hele tatt hvor mange timer de ansatte bruker på å holde orden på elreturen?

Og mange kaster ting som ikke har noen ting med elretur engang, så de ansatte da må kaste i søppelkonteineren.

Butikkene får ikke akkurat varene gratis, om man tar hensyn til utgiftene de også har.

 

Men likevel så betyr ikke det at varene er butikkens eiendom.

 

Jeg vet at vektere mange ganger har anmeldt personer som forsyner seg, men jeg vet ingen ting om utfallet.

Lenke til kommentar

Jeg tror konduktans er helt på "vår side", og bare gir uttrykk for at det ikke er noe tap gjenvinningsmessig at et produkt får en bruker til - alle de samme materialene er der fortsatt når enheten blir resirkulert noen år senere.

Nøyaktig det jeg mente. Er forøvrig enig med Simen at gjenbruk er bedre enn å kjøpe nytt(hvis mulig). Jeg, på min side, ser på ting jeg finner i elreturen som en "bonus" ift. vanlig innkjøp, og jeg ville ikke kjøpt det nytt dersom jeg ikke fant det i elreturen. En kan kanskje si at jeg er klimanøytral da :-)

 

I noen tilfeller, så selger jeg det videre. Det må da kunne sees på som miljøvennlig. Tar jeg med noe jeg ikke trenger, så går det tilbake til elretur.

 

Butikkene får ikke akkurat varene gratis, om man tar hensyn til utgiftene de også har.

Prøver du nå å påstå at butikkene må betale for å motta elretur? Det er i så fall feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Butikkene får ikke akkurat varene gratis, om man tar hensyn til utgiftene de også har.

Prøver du nå å påstå at butikkene må betale for å motta elretur? Det er i så fall feil.

Butikkene har kostnader på elreturen, det er det ingen tvil om.

Men de har også inntekter i ettertid, siden de og tjener penger på avfallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...