Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

EE-avfall - er det lovlig å forsyne seg?


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg mistenker at det juridisk sett ikke er så rett fram som det juristene her i tråden fremstiller det. Jeg har hørt andre tolkninger i fra andre jurister - og nei, jeg kommer ikke til å begi meg ut på en juridisk diskusjon "by proxy" med denne trådens jurister. ;)

 

Poenget mitt er bare at det tilsynelatende finnes andre måter å tolke de gjeldende lover og regler på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
henrikwl

Skrevet i dag, 16:10

Jeg mistenker at det juridisk sett ikke er så rett fram som det juristene her i tråden fremstiller det. Jeg har hørt andre tolkninger i fra andre jurister - og nei, jeg kommer ikke til å begi meg ut på en juridisk diskusjon "by proxy" med denne trådens jurister. ;)

 

Dette lurer også jeg på, er det lovelig å plukke eller ikke ?

 

Elkjøp kaller dette tyveri, Klima og forurensningsdirektoratet sier at det er lovelig å forsyne seg - Hva er rett i dette tilfellet ?

 

Kurvene på Elkjøp Tromsø står ute på et offentlig tilgjengelig område 24 timer i døgnet så hær er det ikke snakk om innbrudd men loveligheten med å plukke.

 

Du må gjerne invitere dem til tråden

 

Tenker du på Elkjøp eller avisa Tromsø som jeg fikk svar fra ?

Tok kontakt med NRK ang det klippet jeg linket til å post nr 83, nevnte det som står i nettavisene idag - om det blir noe mer interesse fra NRK vet jeg ikke enda.

 

Jeg linket også til denne tråden i mailen jeg sendte avisa Tromsø også ang det som kom frem i NRK nett-tv. Fikk ikke noen reaksjon på det klippet eller paragrafer som kommer frem i denne tråden.

 

..men avfallet er Elkjøps eiendom etter at det blir levert på deres sted.

Stemmer dette ?

 

Er det rett å kalle det Elkjøps eiendom når søppla står ute på et offentlig tilgjengelig område 24 timer i døgnet ?

Endret av GabrielV
Lenke til kommentar

Jeg tror det er riktig. Grunnen er vistnok at det var problemer med dumping av avfall i gamle dager. Komfyrer etc som ble dumpet på rasteplasser og dermed ingen som eide det. Det ble innført for at søppel alltid skulle ha en eier som var ansvarlig for å gjøre seg av med det på en skikkelig måte. Altså den omvendte problemstillingen av her. Her har vi overskudd av interessenter som ønsker å ta i mot søpla. Da synes jeg bare det er rett og rimelig at den mest miljøvennlige, lokal gjenbruk, får førsteprioritet. Så kan Elkjøp ta seg av det resterende.

Lenke til kommentar

Men for noen år siden, så var det en artikkel, tror det var i Bodø. Men jeg finner ikke artikkelen.

Da var det selv politiet som ferska noen som "stjal" fra elreturen hos Elkjøp etter stengetid.

Politiet selv fortalte at dette var Elkjøp's eiendom. Og Politiet anmeldte "tyvene".

Men jeg aner ikke hvordan utfallet ville blitt ved en evt. rettsak.

Lenke til kommentar

Direkte sitat fra Forbrukerinspektørene, 14. september 2011:

- Men i følge Klima- og Forurensingsdirektoratet er det ikke ulovlig for andre å hente ut ditt gamle datautstyr, så lenge ikke kontaineren er boltet og låst fast.

Det er altså lovlig så lenge det ikke er innelåst

Lenke til kommentar

Men for noen år siden, så var det en artikkel, tror det var i Bodø. Men jeg finner ikke artikkelen.

Da var det selv politiet som ferska noen som "stjal" fra elreturen hos Elkjøp etter stengetid.

Politiet selv fortalte at dette var Elkjøp's eiendom. Og Politiet anmeldte "tyvene".

Men jeg aner ikke hvordan utfallet ville blitt ved en evt. rettsak.

Tja, det skulle jeg også likt å funnet ut.

 

Når jeg har vært ute å plukket har jeg mange ganger tenkt hva man kunne forsvare seg med om noen fant på å anmelde meg. Jeg tror faktisk jeg ville stilt sterkt i en eventuell rettsak og det er flere grunner til dette.

 

- Jeg har mitt moralske alibi, jeg har flere ganger stilt til valg for miljøpartiet de grønne. "Elektroslang" er i mine øyne miljøvern i praksis, og ut fra min politiske tro driver jeg miljøvern i det øyeblikket jeg plukker! Kan dokumentere at jeg har stilt til både kommune og stortingsvalg.

 

- Jeg gir bort en god del av det jeg finner til folk som ikke er like godt bemidlet som meg selv eller folk flest. Det såkalte tyveriet har m.a.o en viss "Robin Hood" faktor, og jeg kan også dokumentere at jeg gir mye saker bort. Dette gir i likhet med mitt politiske alibi et bilde av meg som en idealist som jobber for en bedre verden.

 

- Jeg returnerer absolutt alt som jeg ikke kan bruke tilbake til el-retur stasjonen. Og de tingen jeg beholder vil uansett en gang i framtid havne på el-retur mottak.

 

- Jeg kan også dokumentere at jeg sparer CO2 utslipp når jeg gjenbruker varer, jeg er bekymret for global oppvarming. Jeg går på elektroslang slik at min datter kan få en litt bedre verden å leve i når hun blir større og jeg er borte...

 

- Jeg har aldri brutt opp noen låser eller skadet byggmasse med min praksis.

 

Jeg tror påtalemakten ville hatt en ekstremt dårlig sak mot meg og skulle de noen gang prøve seg ville jeg også kjørt knallhardt ut i media der jeg framstår som en samvittighetsfull idealist som sparer miljøet mot masse griseri. Jeg hadde brukt media like intenst og spekulativt som de som forsvarer Rom-folket o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vi kan med trygghet henvise til dette sitatet og kunne plukke fritt? Noen som har erfaringer med det?

 

Det har jeg, har filmklippet på telefonen og spillte det av til en Elkjøp ansatt men han snudde seg å gikk før klippet var ferdig. Han var ikke intr å se klippet eller fakta som kom frem.

 

Jeg plukket da vidre i god tro da jeg regner med at NRK faktisk har undersøkt fakta før de sendte det på tv.

 

Ny mail fra avisa Tromsø idag, navn & mail adresse er fjernet.

 

Hei! Mange takk for at du har tatt deg tid til å gi meg en så grundig mail med disse opplysningene! Jeg skal sjekke det ut med en gang!

Vennlig hilsen

 

Får muligens mer info fra NRK imårn, skulle det vise seg at det som kom frem i avisa Tromsø og Nordlys er feil så vil de mest sannsynelig kjøre sak om det som kom på trykk i avisa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du husker Alta-saken? Der var det veldig mange idealister som fikk rulleblad i én sleng...

 

Påtalemyndigheten har en dårlig sak mot deg. Men det er ikke på grunn av noen av de argumentene du fremmer.

Og da har de en dårlig sak fordi?

 

De har en dårlig sak fordi det rettslig sett er tvilsomt om søppel tilhører den som er pliktig til å oppbevare det.

Lenke til kommentar

Da er det avgjort.

 

Nå er alt avklart med Klif sin sjefsjurist!

Uttalelsen som NRK har brukt i sitt innslag kan han ikke stå inne for. Det han sier er rett i følge loven er at:

Elkjøp eier avfaller men det er også deres plikt å hindre at varene ikke kommer på avveie.

 

Det er med andre ord ulovelig å plukke søppel.

Lenke til kommentar

Hehe det er det avisa Tromsø kommer til å forholde seg til iallefall, man skulle jo tro at Klima og forurensningsdirektoratet har jurister som kan dette.

 

Skulle flere være uenig så send for all del mail til avisa Tromsø og post info hær i tråden, hadde jo vært moro hvis det skulle vise seg at det faktisk var lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...