Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

EE-avfall - er det lovlig å forsyne seg?


Simen1

Anbefalte innlegg

Med andre ord at elkjedene ikke taper noe som helst når private henter avfall. Fra gammelt av har det vært eierskap på avfall av den enkle grunn at noen skal være ansvarlig for å få det fjernet på en forsvarlig måte. F.eks at ingen kan dumpe et kjøleskap i grøfta og si at "det er ikke mitt, jeg har kvittet meg med det, ergo ikke mitt ansvar".

 

Det er feil, de taper den omsetningen og inntjeningen de ville fått om man heller kjøpte det i butikk. Nå tenker jeg ikke hovedsaklig på datakomponenter, men på hvite- og brunevarer.

 

 

Største problemet er uansett at enkelte ikke rydder etter seg, slik at butikkansatte må bruke mange timer på å rydde.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse

Har aldri blitt anmeldt for å plukke ting i elretur på elkjøp eller andre plasser. Elkjøp ansatte bruker å rope 'Hei' når de ser meg å da løfter jeg høyre armen å roper hyggelig 'Hei' tilbake å plukker vidre.

 

Nå bruker ikke jeg å klatre over gjerde osv for å komme inn på lukket område til noen firma og holder meg innafor loven.

 

NRK - Forbruker Inspektørene ifølge Klima og forurensningsdirektoratet er det ikke 'ulovelig for andre hente ut ditt gamle datautstyr så lenge konteineren ikke er boltet og låst fast'.

 

Om dette er riktig kan jeg ikke svare på da jeg ikke kan lover og paragrafer.

 

Uansett, jeg kryper ikke inn i den låste konteineren ( den er uansett full av Polske og Latviske el-retur plukkere) og plukker kun av de åpne kurvene som står på et ikke inngjerdet område.

 

Om det er kamera gjør meg ingenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du tror at jeg har lov å hente sykkelen din om du glemmer å låse den inn?

 

Alle varene som folk legger fra seg hos f.eks Elkjøp, blir da Elkjøp's eiendom.

Om f.eks en vekter seg deg, så vil vekteren normalt skrive en anmeldelse.

Men de butikkansatte vil nok ikke bruke tid på dette.

 

Normale norske plukkere er uansett ikke noe problem egentlig.

Det er verre med de andre som kaster alt ut av burene, samler med seg det de vil ha, og lar restene ligge strødd utover hele plassen.

 

Jeg personlig ville spurt de ansatte, om det var ansatte der før jeg tok.

 

Men det er selvsagt STOOOOOOOOOOOOOOOR forskjell mellom å stjele noe inne i butikken, enn å ta en ting andre har kastet fra seg. Det er og mye bedre for miljøet, så lenge andre har bruk for det man kaster. Jeg syntes det er veldig synd at vi nordmenn er så bortkjemte å kaster så mye rart som også fungerer 100%.

Lenke til kommentar

Når man legger fra seg varer hos Elkjøp, så gir man faktisk de gamle varene til Elkjøp.

Og å ta varene uten lov, det er nasking.

 

Hvis man finner en gårdagens avis hos rema, så kan man heller ikke bare ta den uten lov.

 

Kan noen her finne loven der det er lov til å ta andres eiendom som ikke er låst inne?

Lenke til kommentar

Når man legger fra seg varer hos Elkjøp, så gir man faktisk de gamle varene til Elkjøp.

Feil, man kan jo ha glemt dem igjen. Da er de hittegods. ( :tease:)

Og å ta varene uten lov, det er nasking.

Nei, det er det ikke nødvendigvis - Sannsynligvis er det i verste fall besittelseskrenkelse i de fleste tilfellene her i tråden. Med mindre det er snakk om folk som gjør business ut av det.

 

Hvis man finner en gårdagens avis hos rema, så kan man heller ikke bare ta den uten lov.
Med mindre den er solgt, er den jo fortsatt Remas eiendom, har alltid vært Remas eiendom, og har aldri blitt kastet. Det er en helt annen situasjon.

 

Kan noen her finne loven der det er lov til å ta andres eiendom som ikke er låst inne?

Nå har en person så langt sagt at KLIF har sagt at det er lov å plukke E-avfall ut av åpne containere, og linket til et klipp der den påstanden fremkommer. Så da kan jo du prøve å komme med en kilde til din bastante påstand om at det er ulovlig. Så langt ligger bevisbyrden på deg, og det eneste du har gjort så langt er å vise at jus er noe du ikke forstår deg spesielt godt på.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg skjønner, er at når man kaster fra seg varer på el-returen, så velger man å gi bort varene.

Man finner ikke stjålne varer og tror at Elkjøp driver med hittegods.

 

De som kaster fra seg varene, vet og at butikkene tar imot dem. Det vil jo si at de velger å gi bort varene til butikken. Det er jo en privat plass, eid/leid av butikken. Det står også skiltet at det er forbudt å ta.

 

Om det skulle være lov, så er det like lov til å ta morgensavisen fra naboen jo.

Avisbudet gir den fra seg når han kaster den til døra til kunden/aviseieren.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke det er særlig treffende å si at man "gir bort" varene til butikken. Når man leverer inn elektrisk avfall er det fordi man anser det som nettopp det - avfall. Det er derfor mer nærliggende å anta at man kaster den opprinnelige tingen (abandonering, i juridisk terminologi). En ting som er bevisst kastet er herreløs, den stjeler man ikke.

 

EE-avfallsordningen (hjemlet i avfallsforskriften § 1-4 flg) bygger på den prinsipielle betraktning at forhandleren ikke tilegner seg avfallet (se f.eks. § 1-5 annet ledd), forhandleren har bare en plikt til å motta og oppbevare avfallet på vegne av godkjent returselskap.

 

Herreløse ting kan ikke stjeles. Straff for tyveri er derfor ikke aktuelt. Andre straffebud (eksempelvis innbrudd hvis man fysisk bryter seg inn) kan være det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men når man velger å gi fra seg og kaste sine varer, og derfor leverer dem til Elkjøp, så betyr det uansett ikke at varene ikke har noen eiere. Hvem er ansvarlig for de varene som er utenfor butikken?

Det er butikken det.

 

Det eneste jeg har funnet på klif.no er at: Forhandlerne må derfor passe på at uvedkommende ikke får tilgang til det.

Så butikkene skal hindre at folk ikke tar fra elreturen. Men det betyr likevel ikke at folk bare kan ta, om de får tilgang til varene.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du leser innlegget til krikkert en gang til, leser forskriften, leser hva enn av andre ting du trenger for åfinne noe som likner et argument, og slutter å synse. Tro det eller ei, men hva du synes, tenker og innbiller deg selv er fantastisk lite interessant i en diskusjon som omhandler juss.

Lenke til kommentar

Hvor skrev jeg at kasserte varer som var låst inne ikke var eierløse/abandonerte varer?

 

Men når man velger å gi fra seg og kaste sine varer, og derfor leverer dem til Elkjøp, så betyr det uansett ikke at varene ikke har noen eiere. Hvem er ansvarlig for de varene som er utenfor butikken?

Det er butikken det.

 

Det er fordi butikken har en omsorgsforpliktelse - som beskrevet i forskriften jeg linket til. Omsorgsforpliktelse er ikke lik eierskap (snarere er det det stikk motsatte, fordi en eier ikke har noen omsorgsforpliktelser overfor det han selv fullt ut eier).

Lenke til kommentar

Jeg mener en eller annen avfallsforening (sammenslutning av interkommunalt selskap eller noe) begynte på en utredning om eierskap til avfall i 2011. Usikker på hvorvidt de inkluderte EE-avfall, men jeg tviler, siden de stort sett er interessert i den søpla de henter fra dunken din.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Hvis det er én ting jeg aldri kommer til å ha dårlig samvittighet for, er det for at jeg "stjeler" fra EE-avfall. Jeg bryter meg selvsagt ikke inn, og jeg rydder alltid opp etter meg.

 

Jeg har funnet en EEE-pc jeg bruker på universitetet med godt batteri, et stereoanlegg fra 80-tallet med utrolig god lyd, et lite kjøleskap og en liten komfyr som passer perfekt på hybelen, en bredbåndsruter som pr.i dag koster 500 kr ny, en TV med fin billedkvalitet, en bordvifte, for ikke å snakke om denne PCen jeg skriver dette innlegget fra. Felles er at alt funker helt utmerket. Og at jeg sparte nesten 6000 kr bare på disse tingene. For ikke å snakke om at jeg sparte miljøet (for gjenbruk er mer miljøvennlig enn kasting, demontering, omsmelting, frakt verden over, etc). Og det er ingen som kommer til å savne disse produktene heller. Tidligere eiere bryr seg ikke, de har jo kastet det, og elkjøp, expert, lefdal eller siba taper jo ikke noe heller. Dette er faktisk en vinn-vinn-vinn-vinn-vinn-vinn-vinn-vinn-situasjon.

 

Derfor er det hårreisende at dere som jobber på slike innsamlingssteder ikke lar oss få plukke i fred. Og ikke kom å si at "det meste er jo defekt uansett", for det er sannelig en stor løgn. Jeg tror jeg kan telle på en og en halv hånd alle defekte ting jeg har funnet. Og jeg har drevet med "elektroslang" i snart tre år, flere ganger hver eneste uke. Det meste virker utmerket, det er bare gått av moten eller blitt gammeldags.

 

Så folkens, fortsett å plukk! Kanskje jeg skal gi elektrobransjen en sjanse hvis de begynner å oppføre seg litt etisk, og ikke bare er ute etter å lure kundene sine. Det er noe galt når produktene koster dobbelt så mye i butikken som på nett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Trues på livet, trues med juling står det i avisa Nordlys og avisa Tromsø idag.

 

Nordlys artikkel , Tromsø artikkel

 

Ble litt nyskjerrig da det betegnes som tyveri selv om Klima og forurensningsdirektoratet sier at det er lovelig å forsyne seg.

 

Sendte mail til avisa Tromsø og henviste til denne tråden, og legger opp svaret jeg fikk - navn,mailadresse osv er fjernet.

 

Takk for din tilbakemelding. Da dette blir levert på Elkjøps eiendom anses det som tilhørende Elkjøp i følge Elkjøp selv og deres vaktselskap. Elkjøp innehar verdi i det som blir levert inn, og dermed er det å anse som tyveri å fjerne det fra stedet. Som det også står skrevet i artikkelen på papir har Elkjøp egne ansatte som benyttes for å rydde bort det folk leverer inn så fort som mulig, til de containerne du nevner, men avfallet er Elkjøps eiendom etter at det blir levert på deres sted.

 

Både Elkjøp og vekterne opplever oss som ubehagelige personer - godt å vite.

Endret av GabrielV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...