Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

EE-avfall - er det lovlig å forsyne seg?


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så jeg skal sende alle brente platene mine til Sony/BMG etterpå  :hmm:

 

Da er det greit liksom  :innocent:

5570814[/snapback]

Det er selvfølgelig helt greit. Men det er også helt greit å ikke levere platene til Sony. (Så lenge man holder seg innenfor loven og bare kopierer til eget bruk selvfølgelig.)

 

Enig med premium: Noe blir levert tilbake bare noen dager etterpå (ting som ikke fungerer), mens annet kan få et forlenget liv en eller annen plass før det leveres tilbake.

 

Søppel er generellt noe man ikke ønsker å ha. Søppelhåndteringa er en belastning for elektrokjedene som koster arbeidstid og penger å drive. Når det plukkes fra haugen så minker mengden avfall. Kjedene får mindre søppel å håndtere å bør takke oss plukkere for innsatsen. I det minste være takknemmelige nok for søppelreduksjonen til å gi oss lov til å plukke.

Lenke til kommentar
Så jeg skal sende alle brente platene mine til Sony/BMG etterpå  :hmm:

 

Da er det greit liksom  :innocent:

5570814[/snapback]

 

Ser ikke helt sammenhengen her. Du mener vel ikke at å brenne plater er tyveri? Isåfall er det off topic.

 

Hvorfor ikke bruke bedre eksempler som for eksempel biler? Jeg skal være enig i prinsippet om at å ta avfall mot avfallseiernes vilje er tyveri, men at butikkene lar det ligge helt åpent for hvem som helst viser at de ikke kan være så forferdelig glad i det. Dessuten har høyst sannsynlig de som har kastet det ikke noe imot at det får en forlenget levetid. Om butikkeierne absolutt ikke vil ha folk som henter seg ting, kan de henge opp et "ikke rør skrotet vårt" skilt. Hadde butikken tjent penger på skrotet hadde det selvfølgelig vært en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Her var det snakk om ta uten lov siden du skulle hive det etterpå uansett. derfor den sammenligningen.

5573311[/snapback]

Uansett kunne du kommet opp med et eksempel som faktisk innebærer fysiske gjenstander og ikke intellektuell eiendom-svada.

5573545[/snapback]

 

 

Jeg forstår med dette at du mangler kunnskap om ting satt litt vell på spissen for å bevise et eksempel pluss litt ironi.

 

Ha en fortsatt fin dag :roll:

Lenke til kommentar
Jeg forstår med dette at du mangler kunnskap om ting satt litt vell på spissen for å bevise et eksempel pluss litt ironi.

 

Ha en fortsatt fin dag  :roll:

5574321[/snapback]

 

Jeg forstod at du brukte ironi og satte det på spissen. Det jeg ikke forstår er hvorfor du blander inn de brente cdene dine inn her. Du kunne i det minste fortalt at du hadde funnet dem i Sony/BMG sitt elektroniske avfall først.

 

Og ha en bedriten dag selv :thumbdown:

Lenke til kommentar

Men uansett. Den andre tråden er ulovlig og umoralsk og bør stenges. Det refereres til Expert ditt og Elkjøp datt, og at man bør stikke innom etter stengetid for å slippe sure ansatte. Med andre ord oppfordres det stadig vekk til lovbrudd i tråden, men det er greit liksom? Piratkopiering som er mindre ulovlig kan man ikke diskutere. Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar

Okay. Kanskje jeg skal si det enkelt.

 

Tyveri er tyveri. Det at du har tenkt å levere inn tjuvgodset igjen gjør det ikke mindre ulovlig...

 

Uansett. Det å oppfordre til tyveri bør det slåes ned strengt på siden dere er så strenge på såkalt "tyveri av intellektuell eiendom" her.

Lenke til kommentar

Vi låser alle containere og sånt inn på et område med lås, kun om dagen de er åpne.

 

Noen kommer inn og spør om de kan kikke etter noe å ta og da sier vi selvfølgelig ja, men noen andre bare kjører inn med store biler og begynner å lempe. Da sier vi selvfølgelig ifra.

 

Er ikke forbudt å spørre om lov - de fleste er positive da.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Jeg synes det er synd at butikkpersonalet noen plasser vil hindre gjenbruk. For miljøet sin del hadde det nok vært best om EE-avtalen inneholdt en klausul om at kasseringsområdet skal være tilgjengelig 24 timer i døgnet og at de kasserte varene skal være tilgjengelig for publikum frem til containeren skal pakkes for avsending.

 

gjenbruk og gjenpruk du...ville ikke kalle det det..

det er faktisk å stjele, siden du befinner deg på en annen sin eiendom. og stjele, ja det er faktisk forbudt. ;)

Lenke til kommentar
Jeg synes det er synd at butikkpersonalet noen plasser vil hindre gjenbruk. For miljøet sin del hadde det nok vært best om EE-avtalen inneholdt en klausul om at kasseringsområdet skal være tilgjengelig 24 timer i døgnet og at de kasserte varene skal være tilgjengelig for publikum frem til containeren skal pakkes for avsending.

 

gjenbruk og gjenpruk du...ville ikke kalle det det..

det er faktisk å stjele, siden du befinner deg på en annen sin eiendom. og stjele, ja det er faktisk forbudt. ;)

 

 

SLUTT OG KLAG!!!!! :thumbdown::nei:

Lenke til kommentar

Man STJELER ikke søppel. Man befrir eieren fra søpla.

Det man er redd for å miste, låser man inn.

 

Tenk deg at du er radio-entusiast. Du har en gammel Edda Haugtussa fra 40'tallet, og du mangler den knotten som styrer volumkontrollen. En dag du er på dynga med hageavfall, oppdager du en slik knott på en identisk radio, som ellers er totalvrak.

 

Hvis du da mener det er umoralsk å knabbe den knotten, trenger du seriøst hjelp.

 

Hvilke ting man kan knabbe blir en litt annen diskusjon. Men hovedregelen må være at man kan ta hva som helst, sålenge man ikke påfører noen mer arbeid.

 

Søpla har ingen verdi for butikker med el-retur. De må vel heller betale for å bli kvitt det. Det er fint for dem at søpla forsvinner av seg selv.

Hvis du lager et rot når du henter søppel, så må man kunne identifisere problemet.

Bedre å rydde etter seg, enn å slutte helt med søplejakt.

 

Men man skal selvsagt respektere fysisk avsperrede områder.

Og hvis man skader seg på søpla, må man vite at det skjer på eget ansvar.

 

Ikke kall det stjele. Hvis den som eier søpla har noe imot "stjelingen", så er det av vrang vilje. Søpla er jo for ham verdiløs, ellers hadde han jo ikke kastet den. en manns søppel er en annen manns skatt.

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar

Jarmo og Simen1: Jeg leste en artikkel om avfallshåndtering i et eller annet magasin for et par måneder siden. Uheldigvis har jeg det ikke lenger (det gikk i søpla, heh), men det Nagel sier stemmer. Det er å ansees som tyveri å forsyne seg av søppel man ikke selv har eiendomsretten til. Dette er var visstnok streng håndhevet på de fleste offentlige fyllplassene i landet. (Dette kom opp i forbindelse med at det ble kastet så mange fullt fungerende TV-apparat for tiden - og at det måtte være mye bedre å gi disse bort).

Årsaken som ble oppgitt til at dette ble så streng håndhevet var for å beskytte privatlivets fred. Eksempler som ble gitt var: Man kastet en pc med en harddisk man ikke ønsket at andre skulle lese ut innholdet av. Man kastet en bunke brev med samme ønske. Man kastet gjenstander fra et dødsbo man ikke ønsket å se andre inneha. etc. Ganske enkelt, når man kaster søppel forventer man at det er søppel og ikke noe en annen person skal få, da gir man det heller bort til en verdig sak.

Det siste har foresten også fretex fine rutiner på. Sist vi behandlet et dødsbo i familien var det svært mye svært brukbare klær. Mange av disse var hjemmesydde og dermed unike. Det var et ønske i familien at man ikke skulle "møte på disse klærne på gata", så det ble diskutert om klærne skulle kastes i stedet for å gis til fretex. En telefon løste hele saken, for fretex kunne garantere at ved ønske om slik garanti ble klærne sendt ut av landet dersom man leverte de til fretex selv i stedet for å kaste dem i en container.

 

PS! En annen viktig ting er problemene man hadde i Oslo for et år eller to siden (kanskje de eksisterer enda?) hvor folk stjal kaserte kjøttprodukter fra buttikenes søppel. Dette kjøttet havnet etterhvert i restauranter og kebabsjapper rundtforbi i byen.

 

PPS! Jeg må etterhvert kvitte meg med en god del EE avfall som har samlet seg opp gjennom årene her hjemme. Det som fortsatt fungerer kommer jeg til å merke med klistrelapper hvor det står: fungerende - bare å forsyne seg. Så er det fritt frem ;)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Altså: Nå innebærer eiendomsretten at man ikke bare kan tilegne seg annen manns eiendom. Det er forhåpentlig alle enige om.

 

Så kan det reises spørsmål om slikt skrot som det i denne tråden omtalte står i en annen rettslig stilling. Tilsynelatende kan det være noe i det: Det er jo ingen som ville mene det er ulovlig å f.eks. plukke opp en blyant som ligger slengt i rennesteinen eller en tomflaske som ligger i en søppelbøtte. Samtidig ville det være galt å ta blyanten eller tomflasken dersom eieren fremdeles hadde den i sin besittelse.

 

Dermed ser en at eiendomsretten til en gjenstand oppgis idet man kaster gjenstanden. Dette kalles dereliksjon. Hva som skal til for at eiendomsretten er oppgitt på denne måten, er imidlertid et vrient spørsmål, og det har vært en del rettssaker om dette.

 

Uansett: Det stiller seg ikke annerledes med elektriske varer. Idet man kaster dem, har man ikke lenger eiendomsretten til dem. Men cluet her er jo åpenbart: Når det er butikken som mottar disse varene, er det nettopp butikken som blir eier, akkurat som blyanten eller tomflasken blir min hvis det er jeg som plukker dem opp fra gaten.

Lenke til kommentar
Man STJELER ikke søppel. Man befrir eieren fra søpla.

Det man er redd for å miste, låser man inn.

 

Tenk deg at du er radio-entusiast. Du har en gammel Edda Haugtussa fra 40'tallet, og du mangler den knotten som styrer volumkontrollen. En dag du er på dynga med hageavfall, oppdager du en slik knott på en identisk radio, som ellers er totalvrak.

 

Hvis du da mener det er umoralsk å knabbe den knotten, trenger du seriøst hjelp.

 

Hvilke ting man kan knabbe blir en litt annen diskusjon. Men hovedregelen må være at man kan ta hva som helst, sålenge man ikke påfører noen mer arbeid.

 

Søpla har ingen verdi for butikker med el-retur. De må vel heller betale for å bli kvitt det. Det er fint for dem at søpla forsvinner av seg selv.

Hvis du lager et rot når du henter søppel, så må man kunne identifisere problemet.

Bedre å rydde etter seg, enn å slutte helt med søplejakt.

 

Men man skal selvsagt respektere fysisk avsperrede områder.

Og hvis man skader seg på søpla, må man vite at det skjer på eget ansvar.

 

Ikke kall det stjele. Hvis den som eier søpla har noe imot "stjelingen", så er det av vrang vilje. Søpla er jo for ham verdiløs, ellers hadde han jo ikke kastet den. en manns søppel er en annen manns skatt.

Feil. Butikkene får penger av staten for å returnere mest mulig. En del butikker kan faktisk tjene penger på miljøretur av varer. Så utgangspunktet ditt er helt feil.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har en liten historie fra jobb i dag:

 

Jeg parkerer bilen og går mot døren, og ser det sitter en type oppi buret med el-avfall og romsterer mens kameraten hans står å ser på. Som den pliktoppfyllende ansatte jeg er, forteller jeg dem på en høflig måte at det de gjør er ulovelig og ber dem legge fra seg det de har plukket ut. De er lite interesserte i hva jeg sier og bare fortsetter å rote. Jeg sier med en litt mer bestemt stemme at de skal pakke sammen og gå sin vei, og peker på skiltet som sier at tyveri fra container og bur blir politianmeldt.

 

I samme øyeblikk som han i buret har satt begge føttene på asfalten igjen, så kommer en politibil rundt hjørnet og bråstopper. Ut kommer tre politibetjenter og spør dem "Hva er det dere driver med?"

 

Etter en halvtime med ransaking forsvinner alle fem i samme bil :) Jeg kan ikke si annet enn at det var herlig tilfredstillende å se de bli tatt! Det kan godt hende de var mistenkt for mye annet også, for det virket som om politiet leitet etter dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...