Gå til innhold

Jobbsammenheng - Hva ville du gjort?

applemania

Anbefalte innlegg

Vel, han har hatt jobben noen år tydeligvis.

Tja, det er mange faktorer som spiller inn. Dessuten har han vel opparbeidet seg en del kompetanse under årenes løp.

MEN det at sannheten kom når han var full på et julebord burde trekke vesentlig ned, dette fordi han selv i edru tillstand kunne fortalt om dette og beklaget seg (ja, det er lov å gjøre feil.).

Av momenter som burde vurderes kan jeg nevne:

Utgifter med opplæring og ansettelse av en annen person.

Erfaring om bedriften og bedriftens kundekrets.

Tidligere forhold internt i bedriften. (Om han har gjort feil før).

Pålitelighet og troverdighet.

Mulighet for etterutdanning. ( Hvis det er krav om kompetanse.)

Om han har familie burde strengt talt ikke taes med, men det kan jo være en vurderingsfaktor.

Så det er vansklig å avgjøre. Mest personlig ville jeg lagt vekt på at det er snakk om fabrikert utdannelse og det faktum at han har holdt bedriften for narr i årevis. De andre punktene hadde da i tilfelle kunne dratt helhets inntrykket opp.

Siden vi ikke kjenner saken og forholdene vil jeg si det er vansklig å foreslå det ene eller andre. Men ja, forstår godt de som vil si han opp fordi personen i fremtiden vil ha minimum av trovwerdighet, også blant med arbeidere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gitt ham sparken. Det er riv ruskende galt og rett og slett feil at de som faktisk ER kvalifiserte innenfor yrket det gjelder, og har lagt ned mangfoldige timer og kroner i utdannelsen, skal få sjansen til å få jobben. Det er igrunn en prinsippsak. Jeg ville kanskje tilbudt fyren en jobb lenger ned på "rangstigen".

5456814[/snapback]

Livet er ikke alltid fair, Halvdan-mannen. Lærere, f. eks, som nærmest vier livet sitt til skolen, tjener jo elendig. Jobber stort sett hele døgnet med forbereding av neste dag, retting av diverse innleveringer/prøver/prosjekter og selve undervisningen på skolen.

That's life, og det som betyr noe nå til dags er connections.

Lenke til kommentar

Er det ikke ulovlig å kjøpe evt. å bruke falsk dokumentasjon på en utdannelse? Det at han i det hele tatt har gjort dette forteller meg at karen kanskje ikke er 100% til å stole på (iallefall i visse sammenhenger). Jeg vet faktisk ikke helt hvordan jeg ville ha taklet dette, men noe sier meg at jeg ville endt opp med å gi karen sparken.

Hvor drita var karen egentlig? Tror ikke jeg ville ha greid å fortelle en så stor hemmelighet uansett hvor drita jeg hadde vært. På ett punkt slutter man å snakke tydelig nok til å gjøre seg forstått uansett.

Lenke til kommentar
.... Han viste seg å være en god ansatt, kom sjelden for sent på jobb og fullførte prosjekter ofte både fortere og betraktelig mye bedre enn de andre ansatte....

5455525[/snapback]

Viss dette stemmer så viser det jo seg at fyren faktisk ER kvalifisert til jobben ..

Lenke til kommentar

Livet er ikke alltid fair, Halvdan-mannen. Lærere, f. eks, som nærmest vier livet sitt til skolen, tjener jo elendig. Jobber stort sett hele døgnet med forbereding av neste dag, retting av diverse innleveringer/prøver/prosjekter og selve undervisningen på skolen.

5456862[/snapback]

Det er jo en helt annen sak. Å si at livet ikke er rettferdig pga en velger en yrkesretning som er dårlig betalt?! Mener ganske så tydelig at jeg kunne selv velge hva jeg villle studere. Tenk heller på de som går på skole i 5 år etter videregående for å få en god jobb. Dersom man lyver på seg en utdannelse, blir dette nærmest et røveri fra alle andre som ville kommet foran T i køen til denne jobben i utgangspunktet. Det er jo også godt mulig at disse personene kunne gjort en like bra jobb som T, men de fikk jo aldri sjangsen..

Jeg er enig med endel andre her. Å lyve på utdannelsen sin er faktisk blitt et stort problem i England, dette er derfor en prinsippsak og jeg synes vennen til AnAnAs bør sette foten ned og gi ham sparken.

Hvis hun absolutt ikke vil gjøre dette, kan hun kalle T inn til et møte. Der bør hun gi klar beskjed om at slik atferd ikke aksepteres på denne arbeidsplassen. Gi et klart inntrykk av at han vil få sparken. Deretter bør sjefen si "men ettersom du har gjort en såpass god jobb den tiden du har vært her, vil jeg tilby deg eb annen jobb et annet sted i bedriften som passer dine faglige kvalifikasjoner" (lenger ned på rangstigen..).

Hvis det da viser seg at vedkommende fremdeles står på i denne nye stillingen sin, vil hun da på sikt kunne gi han en forfremmelse..

Lenke til kommentar
"...og fullførte prosjekter ofte både fortere og betraktelig mye bedre enn de andre ansatte..."

Hvis Mr. T kan jobben sin uten problemer så who cares...

5455574[/snapback]

Indeed, jeg hadde latt han bli uten å tenke over det.

Tipper foresten Mr. T heter thomas!

Lenke til kommentar
Er sterkt i tvil her.  Fyren er tross alt en bedrager.  Men jeg tror jeg i utgangspunktet ville tenkt praktisk og beholdt fyren framfor å ta kostnadene ved å ansette en ny person.  Annerledes blir det derimot hvis sjefen i dette tilfellet er direktør på sykehuset og "T" er en av hjernekirurgene, eller hvis T hadde vært flyver i SAS/Braathens.  Må nesten vurdere det litt ut fra hva slags jobb det er og hvilken praktisk betydning utdannelsen har for jobben.

Moralen er uansett å sjekke referanser og utdannelse på forhånd.

5456227[/snapback]

Slenger meg på den der jeg.

En mulighet for arbeidsgiveren kunne vært å kreve at Mr. T skal ta utdanningen ferdig på kveldstid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det at fyren plapret kan tyde på at han ikke synes det var så big deal. At han tar lett på lovbrudd burde jo få noen og enhvers bjelle til å ringe. Enten hadde jeg gitt ham fyken eller gitt ham en jobb nederst i næringskjeden. Hadde hjulpet litt å vite hvilken stilling han sitter i.

Lenke til kommentar

Dersom denne ansettelsen hadde foregått på en offentlig institusjon, hadde hans navn blitt opplyst til de andre søkerne. Dersom en av disse i ettertid hadde sjekket opp hans opplysninger, kunne dette ført til anmeldelse++.

Dette er en prinsippsak, som enhver fagforening ville ha forfulgt.

Personen skal sies opp og gis sjansen til å søke sin egen stilling med evt. erfaring og referanser på cv, for at dette skal bli godkjent.

Dette er å undergrave hele utdanningssystemet og han lurer faktisk arbeidsgiver til å betale mer enn nødvendig. Lønn er en viktig faktor i dette, har han egentlig rett til lønnen sin, eller burde kanskje hans lønnsnivå være en god del lavere?

En sjef som oppdager en løgner i sitt firma, vil sansynligvis ikke kunne stole på denne personen i det lange løp.

Kvitt dere med denne personen ASAP!

Lenke til kommentar

Hadde utvilsomt sparket og samtidig anmeldt vedkommende for dokumentfalsk (som forøvrig kan straffes med fengsel i opptil flere år i grove tilfeller). Det er svært alvorlig hvis noen forfalsker en CV siden det betyr at man ikke innehar den kompetansen man mener å ha. For meg ville det betydd svært lite om vedkommende hadde gjort en god jobb. Man skal ikke fremstille seg bedre enn man er, siden man samtidig undergraver alle de som søkte med ekte CV.

Edit: Samtidig var det det lille problemet med lønn også. Vedkommende har ganske garantert tilnærmet seg en høyere lønn en vedkommende har rett til.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Som sjef ville jeg trolig ha gjort følgende:

1.Først og fremst sjekket opp opplysningene igjen på egen hånd og forsikret meg om at de faktisk var forfalsket.

2. Gitt vedkommende avskjed. At han gjør jobben sin bra er selvfølgelig glimrende, men her må det gjøres en avveielse. Man har tross alt en løgner og lovbryter som har løyet sjefen rett opp i ansiktet. Forfalskning av dokumenter er ikke akkurat en liten hvit løgn heller. Kan man stole på slike personer? Ønsker man å ha slike personer på arbeidsplassen?

3. Vurdert anmeldelse.

Hadde vedkommende kommet på en skikkelig måte og innrømmet forholdene ville jeg nok vært innstilt på å gi han en ny sjanse, men slik saken kom frem ville jeg vanskelig kunne stole på vedkommende for fremtiden.

Lenke til kommentar

Løgn og bedrag er helt vanlig i næringslivet. Til å med store børsnoterte selskaper bruker bevist løgn og bedrag. Dette er ikke noe nytt.

Dog kan ikke en person ha en stilling som krever en spesiell utdannelse. Dette berører kanskje 1% av alle yrker (her nevnes: lege, pilot eller annet som kan sette folks liv og helse på spill).

Jeg tviler på at dette er en person som har en stilling som krever en spesiell utdannelse, for da hadde saken allerede vært soleklar. Og dessuten betyr utdannelse svært lite i dag. Folk skryter på seg for å komme i jobbintervju. Selv mener jeg connections er det viktigste.

Dersom dette er en dyktig medarbeider, legges saken død. En god medarbeider er vanskelig å finne i dagens marked. Meget vanskelig.

Jeg vet om flere som skryter på seg utdannelse de ikke har. Og i alle de headhunting firmaer jeg har vært og på de jobb intervju jeg har vært på. så har jeg aldri vist frem en CV. Som arbeidsgiver bør du følge dine antagelser om personen. Jeg kjenner flere som blir forbigått på "Karriærestigen" av folk uten utdannelse...

Som jeg sier når jeg intervjuer:

Å bli dyktig i salg er ikke noe du kan lese deg til. En dyktig selger er født til det. En som er dårlig kan sendes på kurs og ha 200% fremgang. Allikvel vil aldri bli like dyktig som en som er født til dette. En som virkelig er skapt til dette har 5% fremgang av samme kurs :)

Jeg ansetter på bakgrunn av magefølelse, ikke av utdannelse.

Lenke til kommentar
Jeg vet om flere som skryter på seg utdannelse de ikke har. Og i alle de

5458212[/snapback]

Dog er det er et kjempestort skritt fra det å "skryte" på seg litt ekstra erfaring/utdannelse til å bedrive dokumentforforfalskning i erhvervs øyemed.

Lenke til kommentar
Ananas: Er dette ein hypotetisk situasjon, eller?

5456060[/snapback]

Dette er en reell situasjon. Selv om jeg synes det er feil at han får en jobb mange studerer i 3 og opptil 5 år for å få, er han likevel kompetent nok. Jeg kjenner ikke fyren selv, bare snakket med han et par ganger, og han virker så utrolig jordnær og sympatisk, så hadde egentlig aldri tenkt meg at han kunne gjøre noe sånt. Beslutningen tas på mandag førstkommende. Selv mener jeg at han skal få en sjanse.

Endret av AnAnAs
Lenke til kommentar

Og hva så? Det betyr ikke at det _greit_ for det. Jebus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...