Gå til innhold

Jobbsammenheng - Hva ville du gjort?

applemania

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner ansatte en gutt, la oss kalle han T for anonymitetens skyld, for noen år siden. Han viste seg å være en god ansatt, kom sjelden for sent på jobb og fullførte prosjekter ofte både fortere og betraktelig mye bedre enn de andre ansatte. Deretter kom julebordet 2005, der hun jeg kjenner, som også er sjefen for dette firmaet, kommer i snakk med T. De hadde begge noen drinker innabords, og etter hvert begynte de å prate om hva slags utdannelse de har tatt. Det er da T forsnakker seg og forteller at CV'en hans som han ga til sekretæren til sjefen før jobbintervjuet for noen år siden, er falsk. Han har kjøpt sin utdannelse over internett. Han har egentlig aldri hatt noen form for utdannelse etter videregående skole. Ikke at jeg er den rette til å gi henne tips, sikkert ikke så mange av dere heller, men sånn instinktivt hva tror dere at dere ville ha gjort? Gitt han sparken eller gitt han en sjanse? Han har tross alt kone og barn og viser seg å være flink i jobben han egentlig ikke er kvalifisert til å ha. Hun har fortsatt ikke tatt stilling til saken, hun er veldig i tvil om hva hun kommer til å gjøre.

Endret av AnAnAs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"...og fullførte prosjekter ofte både fortere og betraktelig mye bedre enn de andre ansatte..."

Hvis Mr. T kan jobben sin uten problemer så who cares...

Kjenner masse folk(eldre) som tok utdannelsen i sin tid(20-30 år siden)

og er ikke brukendes i dag...

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Gitt ham sparken. Hadde han kommet til henne og sagt det i edru tilstand, bedt om unnskyldning og lagt seg helflat så hadde jeg gitt ham en sjanse. Når dette så kommer frem i fylla, så hadde jeg sagt "Hadet bra og farvel".

Hvorfor? Fordi jeg ikke hadde stolt på ham i senere tid.

Lenke til kommentar

Tja, det er jo et par år siden, og siden den tid har han kun oppført seg pliktoppfyllende og tillitsverdig, så jeg tror jeg ville latt ham beholde jobben. Jeg synes faktisk det ville vært direkte dumt å si opp god arbeidskraft for én feil han begikk for mange år siden. "Den av dere som er uten skyld, kan kaste den første steinen"

Lenke til kommentar
Gitt ham sparken. Hadde han kommet til henne og sagt det i edru tilstand, bedt om unnskyldning og lagt seg helflat så hadde jeg gitt ham en sjanse. Når dette så kommer frem i fylla, så hadde jeg sagt "Hadet bra og farvel".

Hvorfor? Fordi jeg ikke hadde stolt på ham i senere tid.

5455697[/snapback]

Agree :yes: Hadde også gitt ham fyken.

Grunn 1.) Hadde ikke kunnet stole på ham

Grunn 2.) Han var tydligvis ikke redd for å lyge og fabrikere data, for å oppnå det han ville.. Hvem vet, kanskje han hadde tilpasset resultater o.l. Slik at jobben har gjorde ikke var god. ;)

Lenke til kommentar

Glemme det han sa og la han jobbe. Men er jo litt rart at han ikke har beklaget seg for sjefen i ettertid.

Men uansett er han flink i jobben så ser jeg null problem. Og hvis sjefen sparker han så er det egentlig hun som burde være sparket. Vet ikke hva slags jobb det er snakk om, men den kan ikke være veldig vanskelig siden han kan klare den lett uten utdannelse.

Lenke til kommentar
Vet ikke hva slags jobb det er snakk om, men den kan ikke være veldig vanskelig siden han kan klare den lett uten utdannelse.

5455755[/snapback]

Kan godt hende han har en hobby som går på det samme som jobben, og dermed har naturlig interesse og kunnskap på området. Jeg har møtt mange som har en utdannelse innen data som jeg kan mye mer enn, da jeg har drevet med data halve livet mitt, men jeg har først begynt på datautdannelsen høsten som var nå.

Bare for å si noe on-topic også:

Jeg synes det bli feil og dømme en person for én hendelse, selv om den er ganske grov. Det eneste vi for oppgitt utover dette er at han har vært flink i jobben og at sjefen har vært fornøyd så langt. Om det har skjedd noe mellom her vet vi egentlig ikke. Mitt inntrykk så langt er at personen handlet i desperasjon, men var redd for å si noe til sjefen, i frykt for at hun ville gi ham sparken. Mye tyder på at han liker jobben og motivasjonen der, så jeg skjønner godt angsten for å bli sparket.

Situasjonen sjefen er i er uten tvil vanskelig, men hun må jo se på hvordan hennes forhold er til den ansatte, og om hun kan stole på han.

Lenke til kommentar

Enkelt. Han kan det han driver med, om han har tatt en utdannelse eller ikke for å lære det, spiller ingen rolle. Det viktigste er at han gjør det, og at det gjøres riktig, på en god og rask måte. Fyren beholder jobben, og alle er fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Han kan det han driver med. Det er det viktigste. Er det ikke?

5455999[/snapback]

For så vidt, men i jobbsammenheng må det eksistere god kommunikasjon og tillit, spesielt mellom arbeidsgiver og den ansatte. Uten det går ting fort galt.

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar

vanskelig situasjon, men jeg hadde nok valgt å la han beholde jobben.

Jeg er av den typen som mener at folk fortjener en ekstra sjanse hvis de driter seg ut.

Det han gjorde var helt utrolig feil, men som du sier, så gjør han en god jobb og er pliktoppfyllende, så da går det jo utover alle parter hvis han får sparken.

hadde nok hatt ett møte med han, og forklart at det han er gjort er uakseptabelt, men at han får beholde jobben, og jeg hadde nok holdt ett ekstra øye med han.

Lenke til kommentar

Er sterkt i tvil her. Fyren er tross alt en bedrager. Men jeg tror jeg i utgangspunktet ville tenkt praktisk og beholdt fyren framfor å ta kostnadene ved å ansette en ny person. Annerledes blir det derimot hvis sjefen i dette tilfellet er direktør på sykehuset og "T" er en av hjernekirurgene, eller hvis T hadde vært flyver i SAS/Braathens. Må nesten vurdere det litt ut fra hva slags jobb det er og hvilken praktisk betydning utdannelsen har for jobben.

Moralen er uansett å sjekke referanser og utdannelse på forhånd.

Lenke til kommentar
*Snip*

5455525[/snapback]

Det er så utrolig mange dyktige fagfolk som IKKE har noen uttalelser. Et godt eksempel er hun nye sjefsdama på Børsen. Hun har ingen utdannelse (mener jeg å ha lest), men se hvor hun har nådd. :)

Jeg hadde ikke sparket T, i og med at han er dyktig i NETTOPP det bedriften trenger ham til. Hvem trenger da utdannelse?

Lenke til kommentar
*Snip*

5455525[/snapback]

Jeg hadde ikke sparket T, i og med at han er dyktig i NETTOPP det bedriften trenger ham til. Hvem trenger da utdannelse?

5456301[/snapback]

Der er eg enig, og tilfeller av dette ser du oftare og oftare no for tida. I firma der kreativitet er viktig, legg arbeidsgivaren oftare vekt på at den som søker på jobben refererer til arbeid han har gjort, enn at han viser til at han har gått på det og det universitetet.

Ei fin utvikling, egentlig.

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar

Gitt ham sparken. Det er riv ruskende galt og rett og slett feil at de som faktisk ER kvalifiserte innenfor yrket det gjelder, og har lagt ned mangfoldige timer og kroner i utdannelsen, skal få sjansen til å få jobben. Det er igrunn en prinsippsak. Jeg ville kanskje tilbudt fyren en jobb lenger ned på "rangstigen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...