Gå til innhold

Ulovelig fiske i barentshavet (Brennpunkt 17. jan)


Anbefalte innlegg

"en håndfull men"

"Plutonas" stakk av fra norsk kystvakt

 

Hvordan har det seg slik at ulovelig fiske kan foregå like forran nesen på norsk kystvakt uten at de kan gjøre noe med det?

Anerkjenner Russerne ikke dette som noe problem? Eller er det bare korrupte? Synest de reglene eller den norske holdningen er for streng?

 

Hvorfor kan ikke norsk kystvakt innhente og fysisk hindre båtene? Og hva må til for at de skal kunne det?

 

Er det noen andre parter i dette enn Norge, Russland og eventuelle "illegale fiskeringer" ? Hva sier det "internasjonale" samfunn til slike ting?

 

jeg fikk bare en tusen spm i hodet etter denne reportasjen.. og føler virkelig for å få flere synspunkt inn i dette.

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi får håpe at den nye regeringen er istand til å endre lovverket slik at kystvakten kan operere friere enn de gjør i dag, samtidig må kystvakten få betydelig størrre beløp til både utstyr og bemanning.

For de av oss som har levd en stund og husker konflikten rundt Island så vet at de var handlekraftig, de tok i bruk både skarpladde kanoner og kjørte inn i andre fartøy for å hevde sin rett.

Jeg mener kystvakta må få lov til å handle og virkelig vise at nok er nok for hverken russland eller våre naboer som danmark,england osv bryr seg ikke .

Lenke til kommentar

Kystavkten avdekker tyverifiske for hundrevis av millioner, de gjør en utrolig viktig og god jobb. Men de har begrensede ressurser, kan ikke forvente mer av Kystvakten enn det de blir betalt for.

 

Om vi sendte opp en fregatt litt oftere som faktisk har eget bordingslag kunne man også ungå hendelser som med Elektron. Det er begrenset hva en kystvakt har muligheten til å gjøre.

 

Men det hele handler om midler, og ikke minst myndighet. Russerene har for lengst sluttet å ta dette på alvor, de var langt mer involvert før og kontrolerte fiskere, nå er det stort sett kun Norge som tar ansvar.

 

Men hva regjeringen vil kunne gjøre får tiden vise. Budsjettet i år var like stort som ifjor, men til selve driften/det operative ble det noen hundre millioner mindre. Men det kunne vært værre da SV ønsker å kutte med en del milliarder, noe de ikke har fått gjennomslag for.

 

Og det er også slik at hverken brennpunkt, media eller den sivile verden ellers får vite alt Kystvakten eventuelt gjør. ;)

Lenke til kommentar

Jeg så på en film fra NRK for noen uker siden at et bordingslag fløy over elektron klare til å gripe inn men de lot være på grunn av frykt for vold eller noe? Så at Jens ville sende jegere men at de ikke hadde noen innen rekkevidde, er dette ordnet nå? Jeg regner med at jegerne hadde kommet frem hvis været hadde vært bedre da jeg vil tro at det ikke tar tre dager å sende et lag opp til Bodø?

Lenke til kommentar
Russerene har for lengst sluttet å ta dette på alvor, de var langt mer involvert før

 

Ja mer korrupte enn de går det knapt ann å bli,husk den mektigste eieren innen russisk fiskeri er tidligere fiskeriminister i russland .

Det er rene mafiavirksomhet som hersker der desverre .

5456332[/snapback]

 

Mye av det er vel faktisk mafiavirksomhet.

 

men, mye av fisken blir sendt ut i europa, og nederland og portugal skulle i teorien være lettere å få til å samarbeide (nekte å ta i mot, arrestere båtene osv.

Lenke til kommentar
Mye av det er vel faktisk mafiavirksomhet.

 

Riktig, en venn av meg drev et firma som handlet med kjøp og salg av fisk mellom Norge og Russland, ja han hadde sogar annsvaret for flere russiske trålere og disse leverte fast i Norge, så langt alt vel og fullt lovlig.

men hver gang han skolle til Russland for å forhandle om avtaler så måtte han ha med seg et betydelig beløp i dollar, ikke til de han skulle forhandle med,men til mafian som styrte det hele for fikk ikke de sin andel var du ute av markede.

Skremmende men sant . :hmm:

Lenke til kommentar
Eh, hadde ikke norske myndigheter samarbeidet med Russland om å avsløre Elektron?

5457468[/snapback]

Ifølge brennpunkt dokumentaren så hadde norske myndigheter overlevert bevis om noe å 70 russiske båter som bedrev ulovelig fiske. Samt bevis om elektron sitt virke.

Så langt har ingen (inkludert) elektron blitt tatt ut sak mot. Så den ulovelige fiskingen foregår fortsatt...

Lenke til kommentar

Jeg sier bare... hvorfor har norge marinejegere...??

Så snart en av båtene setter nesa innafor norsk teretorielt farvann og ikke adlyder kystvakta..

fyll dekket ders med marinejegere, de burde klare å stoppe balja ganske fort..

 

Ikke rart torske bestanden er hardt beskattet... når de tråler opp hver eneste mort i oppvekst omårdene til fisken.. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...