Gå til innhold

Ungdomsbedrift, tips, råd, kommentarer?

zatux

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis går per i dag på ungdomskolen og skal til med å starte en egen bedrift. Bedriftsideen er, i lag med vår store it/data-erfaring, dataservice. Ved hjelp av vår store interesse og fritid, er planen og stikke på "jobb" (får nå muligens ett veldig godt sentralt lokale), tre-fire dager i uka, etter skoletid. Ha oppe til omtrent kl 18 for så å finne skrivepulten hjemme og gjøre lekser.

Jeg har litt erfaring med ungdomsbedrift fra før, og vet sånn någelunde hvordan ting fungerer.

Likevel vil jeg gjerne høre om dere har tips, råd, forslag til forbedringer, eller en kommentar og to.

Planen er å hjelpe folk i lokalet (stort tettsted/liten by) med generelle data-problemer i hjemmet; Ny hjemme-PC (Vurderer avtale med hattelco), selge/sette opp trøløse nettverksløsninger, rydding av pc (spam, virus, fragmentering osv osv), kanskje en avtale med microsoft, og selge produkter fra dem, hjelpe kunder med å forstå, og ikke bare la dem sitte igjen med en ny maskin de ikke helt vet hvordan virker, selger og setter opp bredbånd for en lokal og god levenrandør, og andre "normale" problemer.

Om vi skal ta betaling per type jobb vi gjør (500,- for bestilling/bygging av PC, 400,- for en rens, 500,- for hjelp med bestilling og oppsett av bredbånd/nettverk osv), eller om vi skal ta timebetaling (feks 2-300,- timen (noe som er -kanon-pris i forhold til datalevenrandører i nærheten (med sine 750 kr timen +++). Noen tips der?

Ellers så får vi støtte fra kommunen med noen tusenlapper og ti til starthjelp. Noe som kan komme godt med til å dekke lokalet vi har for noen mnd, og til vi har skaffet oss en god kundekrins. Reigskapsystem og markedsføring er også under kontroll.

Vet ikke enda hvor høye forventninger vi burde ha, men vi vet vi kan takle de fleste problemene folk sliter med i det daglige. Andre tjenester dere kanskje kan anbefale oss å yte? Tar i mot alle gode forslag :-)

Blir gald for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg er litt usikker på, er hva som er kravene for at dere skal få drive som en ungdomsbedrift. Det er viktig å huske på skatt når det gjelder slike ting. Så vidt jeg husker så ligger grensen på ca 100 000kroner før dere må skatte av det. I tillegg er det en del registreringer som må gjøres (da jeg drev ungdomsbedrift så var det vel læreren som tok seg av dette) for at det skal være en lovlig bedrift. Hva mener du når du sier at regnskapssystem er i orden? Har dere egen regnskapsfører? Husk at det skal føres årsbudsjett og slike ting. Mener å huske at det skal leveres inn regnskap to ganger i året.

500 kroner for bestilling/bygging av PC er ganske billig da. Husk å regne med porto og slikt i prisen, det koster jo en del. Hvordan skal dere legge ut for delene? Skal kundene betale på forhånd? Når det gjelder tjenester, så kan dere jo også legge til fjerning av virus og adaware, sikring av PC (antivirus, brannmur) osv.

Lenke til kommentar

Ja, er klar over kravene og vet hvordan det virker med skatt. Vi blir guidet gjennen en person i kommunen som hjelper oss med registering i brønøysund osv, så det er fullstedig lovlig.

Ang. reigskap, det har vi roen på. Er ikke alle så vet hvordan og hvorfor det kjørest regnskap, så jeg bare nevte det, for å utelukke at jeg ikke vet det :] Budsjett er også under kontroll.

I første omgang, så kommer vi til å kjøbe gjennom komplett.no, hvorpå kunde betaler pakken selv. Mens vi bestiller, setter opp evt bygger selv for 500,-. Så kunde vil dermed betale PC + porto + og 500,- til oss. Da ligger vi rett rundt hvor en annen gjennomsnittlig datalevenrandør vil ligge på en hjemme-pc-pakke (Annet enn at vi skreddersyr litt mer).

Om vi får god nok inntekt, så blir det heller snakk om hattleco, hvor vi betaler varen på forhånd, for så og selge til kunden. Krever naturligvis litt penger på bank.

Ramsen du nevte er allerede spekulert :)

Men takk :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jajaa, nå har det gått ett år (usj) og jeg har enda ikke fått satt noe i praksis. Satte meg ner her en kveld og så over potensiale, og bestemte meg for å prøve. Har ringt litt rundt på lokaler nå, og ser ut til å fått reservert ett (forsatt) sentalt og romslig plassert kåk.

Andre som har innspill?

Tror jeg har tenkt ut det meste, men mulig kjører jeg meg blind og glemmer småting, så få høre alle synsvikler og forslag. :-)

Lenke til kommentar

Helt uavhening av skolen. :) Får noe assistanse gjennom kommunen kun.

Går allmenn på en vidergående skole. Men skulle jeg få, på en eller an måte, en ordning hvor noen av valgfaga mine heller går til bedriften min - så gjør jeg heller det. Men det tar jeg i tilfelle i andre omgang.

Privat virksomhet, selvstendig næringsdrivene.

EDIT: Ja, og alle fortjeneste går til oss. :cool:

Endret av torvald
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...