Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvordan lage cantenna (pringles antenne)?

Anbefalte innlegg

hey har sett på internett at man kan lage en retningsstyrt antenne av en pringlesbox og noen deler. den yter vis 12 db.

skal ikke brukes så ofte men, kommer til å bruke den på en campingplass med dårlig signal.

er det noen som kan forklare hvordan jeg skal gjøre det og hvilket deler jeg skal kjøpe

skal kjøpes på elfa.

og så lurer jeg på om det er aksesspunkt jeg skal bruke vis jeg skal koble til antennen og mota signaler?

la med noen linker, takker for svar :)

http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html

http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html#vendors

http://www.manuelsweb.com/in_cm.htm

http://www.nodomainname.co.uk/cantenna/cantenna.htm

http://www.seattlewireless.net/index.cgi/PringlesCantenna

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm.. kan du forklare hvordan den kalkulatoren funker

5460792[/snapback]

Om det er denne du lurer på så kan jeg forklare sånn:

Frekvensen (F=2,4 ghz) står der allerede og du fyller ut diameteren på boksen i mm. Da får du f.eks følgende svar under:

Results:

Lo = 125 mm Lo/4 = 31 mm

Lg = 184 mm Lg/4 = 46 mm

Se på tegningen over så ser du hvor målene hører hjemme. Spør om du har flere spørsmål! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
hei gidder ikke å starte ny tråd så jeg spør her.

jeg skal lage en cantenna men trenger hjelp til å plukke ut plugger på elfa.se

noen som kan gi meg nr på akkurat de delene jeg trenger?

5647738[/snapback]

For boksen trenger du en "N Hylstag utan kabelfattning" 46-104-73 36,90

For kabelen trenger du, i cantenne-enden, "N stiftpropp" 46-072-30 42,80

I andre enden av kabelen må vi vite hvilken kontakt du har. Det er forskjellig fra de ulike leverandørene. RP-SMA og RP-TNC er mye brukt. Linksys bruker RP-TNC, D-link RP-SMA, for å nevne to jeg har erfaring med.

"TNC Stiftpropp" 46-450-57 48,00

"SMA Stiftpropp" 46-451-49 78,70

De ovenstående plugger gjelder for kabeltype RG58. 55-905-18 12,60 pr. meter

Det kommer mva i tillegg på prisene.

Her er noen bilder av et par cantenner jeg har laget: http://home.no.net/flatin/

Lenke til kommentar

hehe nei burde egentlig ikke være så vanskelig. men når alle guidene jeg har lest har stått på engelsk og elfa skriver på svens og det er drøssevis å velge i ja da går det litt i surr for meg!

tenkte jeg skulle bruke hfx1336 kabelen. vet den ikke passer helt med "hylstag"et men det går!

ja er det noen som vet hva slags tilkobling jeg har på mitt nettverkskort da?

Msi pc54g2

edit: funker de pluggene med hfx kabelen forresten? hvis ikke kan jeg likesågodt bruke rg58kabelen

(kabelene klarte jeg fint å finne btw...)

Endret av eXa
Lenke til kommentar
hehe nei burde egentlig ikke være så vanskelig. men når alle guidene jeg har lest har stått på engelsk og elfa skriver på svens og det er drøssevis å velge i ja da går det litt i surr for meg!

Kan fort gå i surr med alle betegnelsene. Stift/hylse, hylstag/propp, male/female, RP etc

RP stiftpropp har hylse innvendig, btw... :)

tenkte jeg skulle bruke hfx1336 kabelen. vet den ikke passer helt med "hylstag"et men det går!

ja er det noen som vet hva slags tilkobling jeg har på mitt nettverkskort da?

Msi pc54g2

Finner ikke no info hos Msi, men det ser ut som SMA utifra bildet.

edit: funker de pluggene med hfx kabelen forresten? hvis ikke kan jeg likesågodt bruke rg58kabelen

(kabelene klarte jeg fint å finne btw...)

5648235[/snapback]

Finner ikke no datablad på kablene i farta, men de ser noenlunde like ut på bildet. RG58 har ytterdiameter 5,0 mm. hfx1336 har 5,5 mm. Spørs på diameteren på isolasjonen rundt senterlederen. Den kan ikke være tykkere enn på RG58!

Jeg tror jeg skal prøve hfx1336 på neste kabel jeg skal lage. Trenger en 3-4 meters lengde til en biquad som er under konstruksjon. Dataene for demping ser mye bedre ut for hfx'n enn for RG58, og prisen er den samme.

Lenke til kommentar

ok så da funker ikke den Flatin fant. den er vel rp-sma eller?

edit: vil denne funke? 46-120-24

edit2: nei den er en hann ikke sant? vil det si at rp-sma er female sma? det kan se sånn ut på bildene!

Endret av eXa
Lenke til kommentar
ok så da funker ikke den Flatin fant. den er vel rp-sma eller?

edit: vil denne funke? 46-120-24

edit2: nei den er en hann ikke sant? vil det si at rp-sma er female sma? det kan se sånn ut på bildene!

5648998[/snapback]

RP står for Reverse Polarity, og betyr på godt norsk at kjønnet på senterlederen er "reversert" i forhold til SMA med tilsvarende gjenger.

For å forklare det inngående: RP-SMA har hungjenger/hylse og hangjenger/stift, mens vanlig SMA har hungjenger/stift og hangjenger/hylse. :thumbup:

Lenke til kommentar
så jeg kan gå for den pluggen som Flatin fant frem da eller?

5650262[/snapback]

Du skal kunne bruke pluggen jeg fant fram, ja. Denne er av RP-type, reversed polarity, også bare kalt reversed.

"SMA Stiftpropp" 46-451-49

Fra elfa.se:

"En serie med omvänd polaritet (RP) där stiftproppar är försedda med hylsa som centrumkontakt, och hylstag och hylsproppar är försedda med stift som centrumkontakt. "

RP må ikke blandes sammen med male/female (hun/hann)

Forklaringa til Inge Rognmo er veldig bra, og for å supplere: hun og hann har med gjengene å gjøre. Hun er innvendige gjenger, som på en mutter. Hann er utvendige gjenger, som på en skrue.

RP eller "vanlig" har med senterleder å gjøre, om det er stift eller hylse.

Routere har hanngjenger, (utvendige gjenger). Og stift i midten.

Kabler, pigtails og antenner har hungjenger, (innvendige gjenger), og hylse i midten. Ihvertfall på den enden som kobles til router. Men det finnes avvik fra dette.

Her er noen bilder av plugger og routere jeg hadde i nærheten. Håper dette kan forklare litt.

http://home.no.net/flatin/plugg/

Lenke til kommentar

skal hente delene på posten i morra!

har lest litt mer, jeg trodde ikke diameteren på boksen var så nøye, så hadde tenkt å bruke en vanlig boks (spagetti rimini, lapskaus o.l.) men kom over en coop hundemat boks som har akkurat samme diameter men bare litt lengre!

men så virker det som om disse boksene er for store! på de kalkulatorene jeg har sjekket ligger den optimale frekvensen på disse boksene mellom 1.7-2.3ghz! :(

må jeg bare finne noe hermetikk med mindre diameter da eller?

edit:

her brukes det en boks med 100mm diameter 10cm cantenna

mens calculatoren her viser at 10cm er for stor!?10cm, for stor?

edit2 boksen jeg fant er 17.5cm høy mot 12cm på de vanlige....

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...