Gå til innhold

Trenger kobber! (gjerne i bergen)

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg leter forgjeves etter noen som kan selge meg noen brukbare kobber-emner til å lage en serie mini-vannblokker utav. Etter lange ringerunder så virker det nesten umulig å oppdrive noe kobber i Bergen som er tykkere enn 1mm =(

Jeg trenger noe nær 10mm tykkelse eller opp. Kjenner noen til et sted i Norge (men aller helst Bergen) som det går ann å få fatt i kobber fra?

Jeg håper ikke det blir nødvendig for meg å ty til import av brukbare kobberblokker fra utlandet. Det finnes jo flotte nettsteder som www.onlinemetals.com , men frakt blir fort en langt høyere kostnad enn selve metallet ved en slik løsning...

Så... er det noen DIY vannkjøling moddere som har funnet en brukbar kilde for kobber i Bergen?

-Stigma

EDIT: Evt. i værste fall, andre brukbare metaller som aluminium kan også være interessant.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

www.3dfxcool.no skal ha kobber i 10mm tykkelse. Men ville brukt dette som siste utvei siden det er ganske tungvint å bestille fra nettet. Dyrt er det også. Skrue her på forumet sa til meg at jeg burde kikke hos diverse elektrobutikker om de hadde såkalte elektrotavler da jeg spurte han om det samme. Har ikke undersøkt enda, men tenkte jeg skulle ta meg en tur i til Bravida snart.

Uansett si i fra om du finner noe da, for jeg lurer på det samme.

Lenke til kommentar

som "det dvergiske kaffebord" sier...

tavle montør...

det finnes det garrantert i bergen... de har skinner i ulike dimensjoner.. jeg har funnet meg 10mmx80mm skinner.. kan bli litt gøy av sånt...

men jeg har problemer med å finne 1mm plate.. :dontgetit:

får vel bestikke noe sånt.. :roll:

Lenke til kommentar
www.3dfxcool.no skal ha kobber i 10mm tykkelse. Men ville brukt dette som siste utvei siden det er ganske tungvint å bestille fra nettet. Dyrt er det også. Skrue her på forumet sa til meg at jeg burde kikke hos diverse elektrobutikker om de hadde såkalte elektrotavler da jeg spurte han om det samme. Har ikke undersøkt enda, men tenkte jeg skulle ta meg en tur i til Bravida snart.

Uansett si i fra om du finner noe da, for jeg lurer på det samme.

5457265[/snapback]

Desverre har 3dfxcool bare 5mm tykkelse igjen. Jeg ringte og hørte med dem. 5mm er for tynt for meg som skal lage et enkelt bryssborr design.

-Stigma

Lenke til kommentar
som "det dvergiske kaffebord" sier...

tavle montør...

det finnes det garrantert i bergen... de har skinner i ulike dimensjoner.. jeg har funnet meg 10mmx80mm skinner.. kan bli litt gøy av sånt...

men jeg har problemer med å finne 1mm plate.. :dontgetit:

får vel bestikke noe sånt.. :roll:

5457900[/snapback]

Jeg har hørt dette tidligere fra andre lignende tråder, men hva i alle dager er en "tavle montør" eller "eletronisk tavle" for den saks skyld? Hva skal jeg søke etter på diverse bedriftslister?

Når det gjelder 1mm kobber plate, så har nesten alle store blikkenslagere dette rundtom i hele landet, og dem finnes det mange av. Til og med de større clas ohlson butikkene skal visst ha små 1mm plater i føge det jeg har hørt (men jeg har ike sett dem her i bergen... men så har jeg heller ikke lett da).

Jeg sitter utrolig pris på dersom noen kan gi meg et konkret eksempel på en sånn tavlemontør i Bergen og omegn, eller gi meg et hint om hva som er lurt å søke etter for å finne riktige type firma.

-Stigma

Lenke til kommentar

Høre på verft, båt byggeri og slikt. De fleste sammler på alt av kobber og metall som igjen blir solgt til skrapmetall kjøpere. Får sikkert tak i noe billig i bergen, må jo være et hundretalls bedrifter å finne slikt på. Elektrikere og lignende har kansje noe slikt, bare å ringe litt rundt. Har vel kansje noen store som selger metall, men blir vel ikke billig. Du får det vel i flere dimensjoner av rund bolt ska jeg tro.

Lenke til kommentar

Takker alle sammen som har gitt gode tips her i tråden. Nå har jeg faktisk på grunnlag av tipsene tatt meg en tur ut og sjekket med et såkall tavlemontør firma (jeg vet fremdelese ikek helt hva det egentlig er hehe...) som viste seg å være i nærheten av meg, og det viste seg å være et rent eldorado av kobber!

Jeg fikk vite at disse tavlemontørene visstnok bruker nesten ekslusivt 10mm tykkelse, i form av diverse skinner. Fra rundt 1 til 10cm bredde. Det kan forsovidt ikke bli mer ideelt siden det er akkurat størrelsene og tykkelsen som egner seg udmerket til kjøleblokker av diverse slag.

De jeg snakket med gav meg en circapris på rundt 30-40kr kiloet for småkapp som ikke kunne brukes til stort annet, og rundt 60kr/kilo for lengre biter. Med andre ord, peanuts!

Jeg ringte rundt til flere andre lignende firma i Bergen, og alle disse hadde lignende materialer, så alle i Bergen og omegn som leter etter kobber men har problemer med å finne det kan bare PM til meg, så skal jeg sende dere i riktig retning. Det er definitivt nok til alle som måtte ønske ~_^

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Når det gjelder 1mm kobber plate, så har nesten alle store blikkenslagere dette rundtom i hele landet, og dem finnes det mange av. Til og med de større clas ohlson butikkene skal visst ha små 1mm plater i føge det jeg har hørt (men jeg har ike sett dem her i bergen... men så har jeg heller ikke lett da).

Clas ohlson har plater på inntil 1mm. Har det i Sandvika ihvertfall og på nettbutikken deres. Men det er ikke akkurat rasende billig, 179 kroner for 1 mm tykk 25x40cm plate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...