Gå til innhold

Er vk1 IKT noe å satse på?

Qubert

Anbefalte innlegg

Ja?

Går på gk elektro nå, men ønsker ikke å fortsette der, så jeg lurer på om ikt kunne være noe. Er det noen med erfaring? Lett å få jobb, komme i lære osv..lønn? Jeg får nok ikke så gode karakterer på elektro, siden jeg ikke er intresert i det hele tatt. Er det høyt snitt for å komme inn på ikt?

Lurer også på gk allmenn, eller gk media og kom.

Er interesert i data..men har ikke snøring på noe utdannelse jeg ønsker :no:

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobb med kun IKT-Driftsfag kan du strengt tatt nesten bare glemme, enkelt sagt :)

Er såpass mange høyskoleutdanna IT folk i dag at bedriftene heller vil gå for de som har fått med utdannelse/kompetanse på nakken.

Har fagbrev i det selv men driver nå på med videre utdanning, greit å få det gjort. Da fordelen med det først kommer når man har en bachelor etc (da kan man vise at man kan jobbe for seg)

Lenke til kommentar

Jeg har jobb med kun IKT-driftsfag :p

Snittet for å komme inn på IKT går opp og ned etter hvor stor pågangen er. I tillegg varierer det fra sted til sted. Det er vel relativt lett å komme i lære, men vanskelig å få jobb etterpå. Vet du ikke helt hva du vil så vil jeg anbefale deg å ta gk allmenn, men vær forberedt på masse kjedelig teori (bare nevner det siden du pratet om karakterer og dårlig motivasjon). GK Media og kommunikasjon er det vel vanskelig å komme inn på, men det varierer vel på samme måte som med IKT.

Lenke til kommentar

Takk for svar..tror jeg da utelukker ikt...så da blir det nok nytt GK til neste år :p

Enten media og kom. eller Allmenn, og siden jeg ikke vet helt hva jeg vil så...

Og dette er jo liksom min siste sjanse til å være garantert en skoleplass også da...

Ang. motivasjon er det dårlig med den kun fordi jeg ikke synes det er noe vitts å jobbe med el. fag når jeg vet at jeg ikke vil fortsette ;) Allmennfag har aldri vært noe problem egentlig :)

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt er det ikke vits å med IKT-driftsfag i dagens it-marked med mindre du kjenner noen eller har veldig mye annet å vise til. Personlig ser jeg også skeptisk til universitetsstudenter som kanskje har en anelse mye teori og litt lite praksis å vise til så jeg liker en middelvei hvor personen kan bevise kompetanse (utover vgs) ved f.eks realkompetanse.

Lenke til kommentar

Å søke på læreplass er noe man gjør selv, på samme måte som å søke jobb. Du kan søke via vigo men det vil du mest sannsynlig ikke få noen læreplass gjennom. Siden de kun sender karakterutskrift til de forskjellige læreplassene, og ikke en skikkelig søknad.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt læretid og fagbrev. Jeg har derimot ikke tatt allmenn påbygg, da det ikke holder med bare vanlig allmenn for å komme inn på itstudier. Det trengs mer matte og gjerne fysikk.

Ueland har tatt læretid og allmenn påbygg, men jeg tror ikke han har nok matte og fysikk til å studere på høyskole/universitet enda.

Grunnen til at jeg valgte å ta læretid etter VK1, er at jeg følte det hadde vært bortkastet å bruke et år på IKT uten å få noe særlig ut av det. Det er i arbeidslivet man lærer noe. Men jeg vil uansett anbefale deg på det sterkeste å ta allmenn påbygg og studere videre. Hvis det er mulig, velg matte eller fysikk som valgfag. Det kan spare deg for tid senere.

Lenke til kommentar

Jeg har studiekompetanse om et par måneder, og da har jeg det jeg trenger for å starte på høyskole/universitet på det jeg ønsker å starte på.

Siden jeg ikke har ekstra matte/fysikk ol. så kan jeg ikke starte på f.eks informatikkstudier, men jeg har mulighet til å starte på blant annet ingeniør(3-semestersordning).

Som så mange andre hadde jeg og heller tatt allmennfag hadde jeg valgt i dag.

espennyh: Du søker på allmennfag etter vk1 og vil komme inn. Men du kan og søke læreplass og se om du får tak i det i mellomtiden og, så får du ikke læreplass kan du begynne på allmenn påbygg, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Lurer på en ting her, noen som har erfaring med IKT driftfag på sogn?

Går Media og kommunikasjon GK nå, men vurdere å velge IKT driftfag til VK1, men er litt usikker etter å ha hørt at det er mye arbeid som må gjøres etter du er ferdig med skolen for i det hele tatt få jobb.

Litt OT men prøver.

Lurer også på en ting til, hvis man går ut MK, har man sjans for å komme inn på noe form for høyskole? og kan man fra da velge noe innen data? er egentlig veldig blank på dette med skole valg og sånt så det er grunnen til spørsmålet.

Edit: og det å starte på nytt og ta Allmenn er ikke et valg, en av grunnene til at jeg har valgt et studierettet fag er fordi jeg vil ha minst allmenn fag, har rett og slett for lite motivasjon til slike fag, hadde jeg ut hele ungdoms skolen å :p

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Går du tre år på MK så får du vel generell studiekompetanse? Da kan du ta høyskole etterpå, men det er mulig du kanskje trenger noe mer matte og fysikk for noen av fagene. Hør med rådgiveren på skolen din, det er hans/hennes jobb å informere deg/fremskaffe informasjon om slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...