Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskort nekter å motta IP-instillinger!

Anbefalte innlegg

Har to identiske bærbare pcer med innebygget nettverkskort og et trådløst kort.

Videre har jeg internett fra NGT med et ADSL modem som går til en trådløs router. Har slått av DHCP server i trådløse routeren, så det er bare modemet som gir ut ip-ting.

Problemet er følgende... den ene pcen fungerer fint både trådløst og med kabel, den andre pcen fungerer også med trådløse kortet, men klarer ikke motta ip-instillinger med kabelen!! Den henger seg opp i IP-instillingene som trådløse routeren ga ut før jeg slo av DHCP server virker det som....

Har avinstallert og installert igjen nettverkskortet uten at dette hjalp. Har resetta både NGT boksen og trådløse routeren...

Eneste forskjellen er at den trådløse som ikke vil funke har en ukjent enhet "enkel kommunikasjonskontroller for PCi". Men dette har jeg liten tro på at har noen betydning da det har fungert med kabel tidligere (før jeg slo av DHCP på trådløse routeren).

Og grunnen til at jeg slo av DHCP servern på trådløse routeren er fordi det ikke er noen god løsning å ha to bokser som sender ut forskjellig ip-instillinger på samme nettverket og det er derfor ingen løsning å skru det på igjen.. det sluttet imidlertid å fungere med DHCP slått på i den trådløse routeren også.

Endret av RaideN^^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VEt ikke om dette hjelper, men et par ting du kan prøve. Først deaktiverer / slår du av den trådløse tilkoblinga (de fleste bærbare har en knapp for dette). Så kan du hente opp nettverkstilkoblinger og finne den kablede tilkoblingen, høyreklikk på den og velg reparer. Dersom dette ikke hjelper kan du åpne et DOS-vindu (gå til Start- Kjør... og skriv cmd, ok). I vinduet skriver du ipconfig /release - da skal den frigi nettverkskortene. Så skriver du ipconfig /renew, da skal den hente nye adresser. Jeg forutsetter at den står oppsatt til å motta ip-adresse automatisk.

Test ut og evt. meld tilbake :)

Lenke til kommentar
VEt ikke om dette hjelper, men et par ting du kan prøve. Først deaktiverer / slår du av den trådløse tilkoblinga (de fleste bærbare har en knapp for dette). Så kan du hente opp nettverkstilkoblinger og finne den kablede tilkoblingen, høyreklikk på den og velg reparer. Dersom dette ikke hjelper kan du åpne et DOS-vindu (gå til Start- Kjør... og skriv cmd, ok). I vinduet skriver du ipconfig /release - da skal den frigi nettverkskortene. Så skriver du ipconfig /renew, da skal den hente nye adresser. Jeg forutsetter at den står oppsatt til å motta ip-adresse automatisk.

Test ut og evt. meld tilbake    :)

5454825[/snapback]

Det fungerer nok ikke... har rimelig peil, så dette var noe av det første jeg prøvde.. men ut fra hva jeg forstår virker det som den intenst prøver å motta de nye innstillingene fra trådløse routeren som ikke har DHCP-server på isteden for ADSL-modemet som har DHCP-server på.... det som er litt merkelig..

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det skal gå å videresende DCHP-forespørslene da? Normalt sett vil en router stoppe DHCP-pakker og ikke videresende de til andre interfaces.

Hvis du har peil nok og gidder å sniffe ICMP-pakker finner du fort ut om det er noen to-veistrafikk, og eventuelt hvem som ikke er med på leken. Jeg tipper i alle fall at klienten din ikke finner noen DHCP-server fordi den trådløse routeren ikke videresender DHCP-forespørslene til wan-interfacet.

Der hvor den ene PC-en får IP fra DHCP på kabel tror jeg du blir lurt av noe.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at det skal gå å videresende DCHP-forespørslene da? Normalt sett vil en router stoppe DHCP-pakker og ikke videresende de til andre interfaces.

Hvis du har peil nok og gidder å sniffe ICMP-pakker finner du fort ut om det er noen to-veistrafikk, og eventuelt hvem som ikke er med på leken. Jeg tipper i alle fall at klienten din ikke finner noen DHCP-server fordi den trådløse routeren ikke videresender DHCP-forespørslene til wan-interfacet.

Der hvor den ene PC-en får IP fra DHCP på kabel tror jeg du blir lurt av noe.

5459258[/snapback]

Er ikke så sikker på det. Det fungerer jo trådløst via den trådløse routeren, så da bør det jo også fungere for portene. Dette er hos en venninne, jeg har samme systemet her med 5 pcer, og det funker helt glimrende for pcene å få innstillingene fra adsl-modemet som er koblet til den trådløse routeren. Jeg tror det rett og slett bare er nettverkskortet som har slått seg vrang! Virker nesten sånn.

Lenke til kommentar

Om du skal skru av DHCP i routeren kommer an på hvordan du har koblet sammen routeren og "modemet" fra NGT. Grunnen til at jeg skriver "modem" er at NGT leverer router og ikke modem. Det finnes riktignok uoffisielle oppskrifter på hvordan man kan gjøre om NGT-routeren til et modem, men NGT leverer kun routere.

Dersom du har en standardkonfigurert router fra NGT bør du i utganspunktet ikke bruke routerfunksjonen i din egen router, da du får et ekstra router-hopp og må forholde deg til to routere/brannmurer med de komplikasjonene det kan medføre mht åpning av porter og forwarding. Du bør i stedet koble opp/konfigurere routeren til å fungere som et aksesspunkt.

Det er i utgangspunktet 3 ting du gjør for å bruke en trådløs router som et aksesspunkt.

1. Sett fast LAN-adresse på den trådløse routeren. Adressen bør være i samme range som NGT routeren deler ut slik at du enkelt kan koble deg til din egen router via web-grensesnittet ved behov. Velg f.eks. 10.0.0.100 (regner med at du ikke har så mange som 99 nettverksenheter i tillegg til NGT routeren). Alternativt kan du endre DHCP scopet på NGT routreren til å starte på f.eks. 10.0.0.10. så kan du bruke f.eks. 10.0.0.2 på routeren din.

2. Slå av DHCP på den trådløse routeren.

3. Koble LAN-porten på NGT til en LAN-port på den trådløse routeren. Noen trådløse routere har mulighet for å konfigurere WAN-porten som en LAN-port, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Dersom du kobler LAN-porten på NGT-routeren til WAN-porten på din trådløse router, hvilket jeg sterkt fraråder, kan du ikke deaktivere DHCP-server på routeren din. DHCP-trafikk vil ikke slippe gjennom fra LAN til WAN og omvendt. Dessuten må LAN og WAN interfacene ha adresser i forskjellige IP-nett. Dvs. du kan ikke ha 10.0.0.3 på WAN-siden og 10.0.0.4 på LAN siden. WAN-interfacet (porten) må ha adresse i samme IP-nett som NGT-routerens LAN-side, vanligvis 10.0.0.x. Dvs. at IP-adressene som NGT-routeren deler ut i et slikt tilfelle er "ubrukelige" på LAN siden til den trådløse routeren, og du må dermed bruke den trådløse routerens egen DHCP-server med et et eget IP-nett (f.eks. 192.168.1.x eller 10.0.1.x).

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...