mongojarle Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) heisann jeg skal snart flytte til en leilighet med flere maskiner, og da tenke jeg at det kanskje var greit å ha nettverkslagring... men dette er et felt jeg er helt grønn på, desverre! det jeg drømte om da, var en "boks" der man kunne sette inn flere harddisker (s-ata) etter hva man har og behovet man har, og som har gigabit nettverk... men det viste seg at det var vanskelig å finne... så der kommer dere inn...! jeg fant en med 2TB lagring, men den kostet 20k, så det blir jo heftig, men jeg ser også at cpu'en som sitter i den er en VIA c3 og 256mb ram... så da kan det jo tenkes at dette kan lages selv, med: mini-itx HK inkl. c3 cpu en rambrikke diverse harddisker nettverkskort og gjerne en disk-kontroller... alt stappet inn et passe kabinett... (med fjernkontroll kan jo dette også brukes som stereoanlegg, ettersom de fleste (alle?) mini-itx-kortene kommer med inkl. lydkort og VGA kort...kanskje også få plass til en slim dvd-rom --> drømmer) med dette avler også noen spørsmål: kan en PCI-riser som denne faktisk gjøre om EN pci til TO, slik at jeg kan koble to forskjellige pci-kort til denne? holder en god passiv kjøler til dette? noen som har noen andre innvendinger så mottas de med takk, selv om det er en kommentar om at prosjektet er dødfødt! edit: ytelsen, vil den bli brukbar? blir selvfølgelig et gigabit nettverkskort... OS? Endret 17. januar 2006 av jalejale Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 NAS bokser kan gjerne være enkle pc'r med litt spesialskrevet software. Linux egner seg fint til det du spør etter her, så sant du får tak i drivere til raidkontrolleren. Hadde definitivt kjørt raid-5 på noe sånt som dette, så slipper du å miste data hvis en disk tar kvelden. Tror du får 2 pci slotter av den dingsen du linket til ja, sammen med hovedkortet/cpu som står som tilbehør. Etter hva jeg husker så er pci en shared-bus protokoll.... Tror ytelsen blir helt grei, og synes det her høres ut som en god ide, med unntak av en ting. mini-itx kasser har gjerne liten plass til harddisker, som jo er det du vil ha i denne.. Lenke til kommentar
ekm Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) Er mange som har brukt mini-itx kortene ifra VIA til dette. De har ikke Gbit nettverk innebygget, men i de fleste tilfeller vil det vel holde med de innebygde kortet. Hvis du tar en titt på http://www.mini-itx.com/projects/tera-itx/ er det flere der som har gode ideer til bygge metoder og oppsett. Endret 17. januar 2006 av ekm Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 Tror ytelsen blir helt grei, og synes det her høres ut som en god ide, med unntak av en ting. mini-itx kasser har gjerne liten plass til harddisker, som jo er det du vil ha i denne.. 5454022[/snapback] Kassa lager jeg selv tenker jeg, finner nok noe alu-plater på jobb... Er mange som har brukt mini-itx kortene ifra VIA til dette. De har ikke Gbit nettverk innebygget, men i de fleste tilfeller vil det vel holde med de innebygde kortet. Hvis du tar en titt på http://www.mini-itx.com er det flere der som har gode ideer til bygge metoder og oppsett. 5454043[/snapback] tror du også fast ethernet (100mbit) vil holde hvis det er flere brukere inne på diskene samtidig? på lan opplever jeg til stadighet at det er store forsinkelser ved f.eks mappevisninger... uansett så koster ikke gigabit lan så veldig, men det er plassen som er dyrbar... takker for link Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Selv vil jeg anbefale at du setter opp en Linux maskin som filserver. For å gjøre det enkelt kan du sette opp alle diskene i et LVM* for så å legge et RAID5 sett oppå det igjen, da vil du greit kunne utvide hele RAID settet om du skulle ønske det. Og som det blir påpekt over her er RAID5 ganske greit siden det er mdit på treet med tanke på sikkerhet/lagringsplass. (Og ja, software RAID holder i massevis) Da kan du greit og sette opp FTP/Windows fildeling/U name it uten noen særlige problemer * = "Logical volume management (LVM) is a hard disk drive partitioning scheme that is designed to be more flexible than normal physical partitioning. In particular, logical volume management software allows for changes in the size of individual volumes without a hard reboot of the computer, and in some cases while the filesystem on the volume is being actively used. en.wikipedia.org/wiki/LVM" Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 joa, raid5 var kanskje en idee, men har en følelse av at disker kommer til å bli tatt ut og inn "ofte"... men hvis vi finner en permanent løsning, så er jo det fint.. ble jo ikke så galent dette, 4k for komplett SAN inkl gigabit og 4ports RAID5 kontroller... (ikke kabinett eller psu da) Lenke til kommentar
fAke_ Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Linux har helt grei sw raid-muligheter som er mer enn godt nok for en filserver, men anbefaler heller forslaget til Ueland om LVM. Det er veien å gå hvis du har disker med ulik kapasitet liggende. Fordelen er at du da kan bruke en eller flere av diskene som backup og f.eks. enkelt legge til inkrementell backup av de andre diskene som går om natten eller lignende. Da slipper du alt "styret" med å sette opp raid, ha like store disker osv osv. Just my 2 øre... Lenke til kommentar
asconasny Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Kjører selv nas med software fra http://www.serverelements.com/ En 233mhz med 64 ram, gig nettverkskort og 4 x 200gb disker og en 800mhz med 128mb ram, gig nettverkskort og 4 x 200gb disker Ligger mellom 15 og 20mb/s i overføring på begge maskinene. Bruker da NASLite+ for USB Flash. Kan anbefale det på det varmeste. Kjører i 4 mnd nå uten reboot. Støtter ikke S-ata disker men det skal vistnok komme i 2.0 versjonen som er rett rundt hjørne. Cdflame Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) Kjører selv nas med software fra http://www.serverelements.com/ snip 5454583[/snapback] joa, virker veldig fint det, i hvertfall når man er bare hjemme hos seg selv... men hva når du da skal på f.eks lan, og det ikke er noe sikkerhet på? du kan ikke velge hvilkene ip'er som skal få tilgang, og alt blir delt med read/write... hm.. hvis sikkerheten også blir bedre i v2, så er det jo konge! edit: og kommer NASlite til å funke når jeg har diskene på en PCI disk-kontroller? Endret 17. januar 2006 av jalejale Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Om N biten ikke er krav og AS duger finnes det fine FireWire kabinetter som stoetter 2-8 disker med viftekontrol osv. F.eks. http://www.cooldrives.com/cooldrives/qulcdfi80inc.html - Har selv 2 tidligere utgaver av denne som funker bra etter at jeg kobla ut de minste viftene som braaka litt. Kanskje du kombinere et lite miniITX system med et par slike for aa jobbe deg rundt IDE/SATA port mangel paa miniITX systemene? Ihvertfall greie om du swapper disker innimellom. Endret 18. januar 2006 av Flippo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå