bola Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Lurer på hvordan jeg går frem for å søke opphavsrett på min webside, og hvor mye det evt koster? Lenke til kommentar
Xavier Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener, men om du har lagd siden selv (og den er noenlunde original) så har du vel automatisk opphavsrett til den vil jeg tro. Lenke til kommentar
PT Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Alt av åndsverk du lager (det være seg nettsider, bilder, musikk++) blir automatisk beskyttet av åndsverkloven her i Norge. Den varer vel til noen og 70 år etter din død. Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven). Lenke til kommentar
uranus Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Men om du er i USA derimot, da må du søke om copyright da de ikke har åndsverksloven som beskytter dine åndsverk. Der kan du lage en webside, så kan noen ta den uten og søke copyright på den så har du ikke lenger til å bruke den hvis du ikke har søkt copyright. Men websider er som regel ikke det du søker copyright på men innhold, produkter osv. Lenke til kommentar
PT Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) Men om du er i USA derimot, da må du søke om copyright da de ikke har åndsverksloven som beskytter dine åndsverk. Der kan du lage en webside, så kan noen ta den uten og søke copyright på den så har du ikke lenger til å bruke den hvis du ikke har søkt copyright. Men websider er som regel ikke det du søker copyright på men innhold, produkter osv. 5455037[/snapback] I USA får vel alt åndsverk Copyright automatisk? Ingen som søker om copyright på musikk de lager og slik så vidt jeg vet, men jeg skal ikke si det for sikkert. Leste litt på Wikipedia, og jeg tok visst feil. Endret 17. januar 2006 av PT Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 MEN, skal du registrere et varemerke eller et patent, da koster det gryn.. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Ja, f.eks TM ligger vel på 10 mill? Lenke til kommentar
phun-ky Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 registrert varemerke ligger på 30000 tror jeg det var, eller så var det patentet pr år Lenke til kommentar
uranus Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Stemmer, men å få tenkte jeg på, tror det er det dyreste greiene. Men stemmer sikkert det du sier. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Litt oftopic kanskje Hva er egentlig forskjellen på; ® © ™ ? Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Om ® og ™ The ™ symbol may be used when trademark rights are claimed in relation to a mark, but the mark has not been registered with the government trade marks office of a particular country or jurisdiction, while the ® is used to indicate that the mark has been so registered. It is not mandatory to use either symbol, although the force of convention is such that the symbols are widely used around the world. However, it is generally unlawful to use the ® symbol with a mark when that mark is not registered. ---- Om © Lenke til kommentar
Den normale mann Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Men siden man får automatisk opphavsrett i Norge mens man må søke i USA, kan noen fra USA bare ta ideen fra noe jeg har laget? EDIT: Eller ta noe jeg har skrevet? Endret 18. januar 2006 av 100smiles Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Vet ikke helt om patent og opphavsrett er det samme, men iallefall ved patent så må man søke for ett enkelt land.. Altså kan en fra svinesund stjele ideen din, mens du bor i halden.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå