phax Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Hei hå, har kjøpt meg ny (brukt) forsterker, en Nad Silverline S300. denne har jo som det så fint står "1 sett balanserte XLR innganger", noe jeg strengt tatt ikke vet helt hva er, bare at det skal være bra! jeg mener også huske at noen nevnte noe om balansert signal når jeg drev og forhørte meg om kabler å strekke fra pc til forsterker, som er 15m unna hverandre. dette skulle visst være det beste alternativet med tanke på støy osv. stemmer dette? og isåfall, får jeg et lydkort med slik balansert tilkobling? er helt grønn på dette feltet så bear with me! Lenke til kommentar
hamort Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Hei Phax Et balansert signal har jord, signal og en tredje leder 180 gr fasevendt. En skiller da signal og signalstøy med å addere disse to. sjekk denne siden Balanced audio signal Signal fra pc vet jeg ikke.. mvh morten Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 M-Audio Delta 1010LT har XLR,men det er som du ser et dyrt kort. Bra forsterker du har kjøpt deg forresten. Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Som du sikkert har skjønt fra foregående poster, er balansert signalføring en metode for å overføre signal over en viss avstand, uten å bli plaget av for mye støy. Det er derimot ikke nødvendigvis en bedre overføringsmetode, da lydsignalet i utgangspunktet alltid vil være ubalansert i kilde, og må også være ubalansert i forsterkeren. Derfor vil kvaliteten av balanseringskretsene komme inn, og ofte brukes veldig billige ic'er til dette, dessverre. Om du i ditt tilfelle får mye støy på 15m med ubalansert signalføring, kommer jo både an på skjerming av kablene, og hvor du strekker dem. Om du skulle oppleve mye støy, kan du gå til anskaffelse av to DI-bokser, og i så måte fortsette å bruke din ubalanserte kilde. Disse kan enten være passive, og trenger da ikke noen strømforsyning, eller aktive, men da må du finne noen du kan putte 9V-batterier i, da Nad'en din ikke kan gi ut Phantompower. Jeg vil ikke kjøpe noen av de billigste DI-boksene der ute heller, f.eks. Behringer, da disse har mye egenstøy. Sikt deg heller inn på bokser fra BSS, Countryman eller Whirlwind. Skulle gjerne sagt KlarkTeknik også, men de lager hverken passive bokser, eller aktive med mulighet for batteri. DI-boksene plasseres da nærmest mulig kilden din, PC'en??, og denne kobles med kortest mulig ubalansert kabel. Så kjøper du XLR-kabel i muusikksjappa, eller lager selv, og strekker disse til NAD'en din. Link: BSS AR133 http://www.lydrommet.no/artikkel/produkt/g...gr3=151&gr4=160 Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Som Knottpøbeln skriver er det slettes ikke sikkert du får bruk for XLR. Det billigste lydkortet jeg vet om som har XLR-utganger er ESI Juli@. Jeg har bare hørt positive kommentarer om dette kortet, men jeg vet ikke om det er mange som har brukt XLR-utgangene på det. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg har også kun hørt svært mye bra om Juli@-kortet. Procom.no har dette til 1245,- Kortet har også vanlige, ubalanserte utganger. Du velger selv ved å snu hele printkortet 180 grader. Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 M-Audio Delta 1010LT har XLR,men det er som du ser et dyrt kort. Bra forsterker du har kjøpt deg forresten. 5455716[/snapback] Det kortet har ikke balanserte UTganger. De XLR-pluggene du ser på bildet er jo hunkjønn, og om du leser specs ser du at de er til micpreampene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå