Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

får feilmelding når pcn slår seg av.

Anbefalte innlegg

Hei.

Når jeg slår av pcen så henger den seg i en blåskjerm. Jeg får feilmeldingen:

NMI Parity check

memory parity error

The system has halted.

her låser pcen seg og jeg må slå av pcen på fy fy måten.

Når jeg starter pcen igjen så er det ingen problemer. jeg får heller ingen melding om feil avslåing av pcen...

Jeg fikk endelig nett på pc en etter et år :w00t: og derfor kjørte jeg masse windows oppgraderinger inkl service pack 2 i helga. jeg lastet også ned ati catalyst 5.13, limewire, 3dmark 05 og msn messenger 7.5

jeg instalerte et trådløst nettverkskort av typen d-link airplus g520+ 54mb/ps inkl drivere.

Når jeg slo av pcen på søndag kom problemet. Jeg har selfølgelig restarta pcen hver gang et program har bedt meg om dette uten noen form for problemer.

desverre husker jeg ikke hvilke program jeg la inn sist.

Jeg takker for alle tilbakemeldinger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
A Non-Maskable Interrupt (NMI) is a special type of interrupt that can not be ignored by standard interrupt masking techniques. Otherwise, NMIs behave and are handled just like any other interrupt. An NMI is typically used to signal attention for non-recoverable hardware errors. Some NMIs may be masked, but only by using proprietory methods specific to the particular NMI.

These errors include non-recoverable internal system chipset errors, corruption in system memory such as parity and ECC errors, and data corruption detected on system and peripherial buses.

Memory parity error betyr at noe data som ligger i RAM er korrupt, sannsynligvis pga hardware feil.

Det første du bør gjøre er å laste ned og kjøre et par timer memtest86. (google etter det)

Lenke til kommentar

takker for et kjempefint svar:-)

er tom for brenne cd'er så jeg får ikka lagd en memtest boote cd. tar det seinere.

Det ser ikke ut som problemet bremser for pc'en. jeg kjørte en pcmark 05 og fikk 3750 i forhold til gamle scoren på 3800. så det er vel ikke så farlig. kanskje jeg kan investere i nye brikker seinere.

obs, tok akkurat en restart. det ser ut som om problemet bare oppstår når jeg ønsker å slå av pcn...

Endret av Tøffe-Tetra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...