Gå til innhold

Bør vifte suge luft ut eller blåse inn i kabinett?

Anbefalte innlegg

Har akkurat bestillt en 12cm vifte som skal stå bak i kabinettet og lurer på om den bør suge luft ut eller blåse inn i kabinettet. Jeg har ingen andre vifter annet enn til prosessoren.

Har bare to kontakter til vifte på hovedkortet, og bruker den ene til cpu, så viss jeg vil ha flere vifter senere, må jeg også kjøpe viftestyring?

Forresten, er det noen som vet om psuen på kabinettet mitt er noe tess?

psdata

Moderatortedit: Endret topic.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har akkurat bestillt en 12cm vifte som skal stå bak i kabinettet og lurer på om den bør suge luft ut eller blåse inn i kabinettet. Jeg har ingen andre vifter annet enn til prosessoren.

Har bare to kontakter til vifte på hovedkortet, og bruker den ene til cpu, så viss jeg vil ha flere vifter senere, må jeg også kjøpe viftestyring?

5453177[/snapback]

Vel, står vifta på prosessoren rett ut, eller har du noe kjøletårn etc?

Er alltid nice å ha både inn- og ut-luft. Men hvis du bare har plass til en, og du ikke har probs med kjølingen ville jeg kanskje bare hatt en vifte som suger inn luft.

Endret av Folcom
Lenke til kommentar

ehmm. "Standard" oppsettet på kabinett er sug inn forran og ut bak.

Det er to grunner til dette. Vifte hullene forran er normalt satt nede, dvs der det er kaldest. De står og som regel med fri bane rundt seg(få maskiner har fronten inntil en vegg), så ingenting vil hinde luften i å bli sugd inn.

Bak vil vifte hullet være høyere, dvs den suger ut den varme luften som stiger i kabinettet.

Jeg ville nokk sagt at du burde beholde dette oppsettet egentlig. La den suge ut. Evt prøv begge. La maskinen først stå med 100% load i noen timer uten vifta. Så sjekker du temp, så prøver du først med suge ut, samme greie. Og så suge inn. Så finner du ut hva som utgjør mest.

Vis du gjør dette, gjerne post det her. Jeg lurer litt på det selv om hva som er best.

Og når det gjelder flere vifte, nei. Du kan koble dem direkte til PSU med en adapter ting. Følger med de fleste vifter tror jeg.

Lenke til kommentar

Har du kun plass til 1 vifte i kabinettet??

Det er nesten ingen vits med kun 1 kabinettvifte, uansett om den blåser ut eller trekker luft inn. Poenget med kabinettvifter er å få luftgjenomstrømning i kabinettet. Det som er vanlig er f.eks minimum 2 vifter.

Eksempel:

- En vifte nede i fronten av kabinettet som suger luft inn og en bak eller på toppen som trekker lufta ut! Da trekkes kald luft inn nede i kabinettet og varmluft suges ut i andre enden eller på toppen.

Det er ikke nødvendig med viftestyring. Du kan koble disse rett på molex kontaktene fra strømforsyningen. Bråker viftene mye, kan det være en fordel med viftestyring.

Håper dette hjalp litt! :thumbup:

Var meg i forkjøpet der bIskOp! ;)

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar
Vel, står vifta på prosessoren rett ut, eller har du noe kjøletårn etc?
Jeg har den som fulgte med cpu.

Ser ut til at jeg må skaffe fler vifter, ja, men jeg har nå engang bare bestilt en, så skal den blåse inn eller suge ut? Fikk litt motstridende svar serru :whistle:

Enn psu-en da?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...