Gå til innhold

Kjøp av ny harddisk

Anniken

Anbefalte innlegg

Jeg må ha ny harddisk til laptopen min, og har bestemt meg for at 40 gb får holde i denne omgang.

Det jeg lurer på er:

1. Hva ligger prisene på?

2. Er det fort gjort å bytte harddisk - gjøres dette i butikken? Er det evnt dyrt?

3. Hva med alle andre ting, som å installere XP etc (har ikke CDen) - blir dette gjort, og igjen for hvilken pris?

4. Finnes det noen steder i Oslo sentrum (eller i nærheten) hvor jeg kan få ordnet dette?

Mvh

A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg må ha ny harddisk til laptopen min, og har bestemt meg for at 40 gb får holde i denne omgang.

Det jeg lurer på er:

1. Hva ligger prisene på?

2. Er det fort gjort å bytte harddisk - gjøres dette i butikken? Er det evnt dyrt?

3. Hva med alle andre ting, som å installere XP etc (har ikke CDen) - blir dette gjort, og igjen for hvilken pris?

4. Finnes det noen steder i Oslo sentrum (eller i nærheten) hvor jeg kan få ordnet dette?

Mvh

A

5452387[/snapback]

Du trenger den vanlige typen 2,5 tommers HD. Priser kan du jo se på i de forskjellige webshoppene, men jeg tror det er 6-700 kr for de billigste. Jeg kjøpte en slik hos Digitalimpuls i Torggaten engang. Det var samme pris som de hadde i nettbutikken. (de ga meg 60GB istedefor 40 ved en feiltagelse, så jeg tillater meg å lage litt reklame for dem til gjengjeld).

Disken sitter i fastskrudd i en ramme eller skuff (caddy) som ofte kan tas ut av maskinen ved å løsne på en skrue på undersiden, eller lignende. I noen tilfeller må man ta av et større deksel for å komme til, men det er ikke allverden.

I prinsippet må du skaffe deg en egen XP CD (lisens). Unntaket kan være om de har Corporate Edition der du jobber. Dette må ikke aktiveres. Operativsystemet må installeres med hardisken montert i maskinen, da det automatisk finner frem de spesifikke driverne til hardwaren. Det er bare å sette inn CD'en og følge menyen. Det er stort sett automatisk. Gjør du noe du angrer på med partisjonering eller filformat, er det bare å begynne på nytt.

Starter ikke installasjonen når du setter inn CD'en, er dt bare å spørre her hva du skal gjøre.

Lenke til kommentar

Priser finner du her i prisguiden. Jeg anbefaler å kjøpe en med minst 5400rpm så det blir litt fart på den. Det koster ikke mye ekstra. Prismessig er 40GB de billigste diskene, men det koster ikke mye ekstra å gå opp til 60GB som er det mest prisgunstige nå for tiden. Jeg vil tipse om følgende to gode harddisker:

Hitachi Travelstar 5K80 40GB 581 kr

Hitachi Travelstar 5K100 60GB 733 kr

Selve byttet er relativt enkelt å utføre selv. Jeg anbefaler følgende fremgangsmåte:

1. Kjøp et 2,5" harddiskabinett og sett den nye disken inn i det.

2. Start opp PCen og bruk programvare for å klone den nåværende harddisken over til den nye. F.eks med Partition Magic eller tilsvarende programmer.

3. Slå av PCen og bytt om plassen på de to harddiskene. Det er ganske lett å skru ut begge diskene med et vanlig lite stjerneskrujern.

4. Start opp PCen og alt fungerer som det skal :) Du slipper å innstallere windows eller noe annet på nytt siden det allerede ligger en eksakt kopi av innholdet på den gamle disken der allerede.

Etter denne operasjonen sitter du igjen med en bærbar med ny harddisk pluss den gamle harddisken i et eksternt diskkabinett. Sistnevnte kan være glimrende å ha med seg i lomma/sekken om man skal kopiere litt fra venner etc.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...