Gå til innhold

De gode gamle freeware spillene! post de her!

Anbefalte innlegg

jeg kom tilfeldigvis over en tråd på offtopic-delen av forumet hvor det skulle preikes om de kjedeligste spillene du har prøvd. noen nevnte lemmings og massevis av gode minner strømmet på bare jeg hørte navnet.

så da var det bare å søke på "download lemmings" i google og laste det ned.

alltid like koselig å spille.

så da tenkte jeg vi kunne ha en liten tråd hvor vi poster gamle spill, som f.eks lemmings og prince of persia 1. så kan vi diskutere og dele gamle og kjære minner :)

husk at det skal være LOV å laste ned alle spillene som linkes til. ikke noe warez her.

jeg kan begynne med, ja, lemmings!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
abandonware er lovelig

Nei, abandonware er så absolutt ikke lovlig. Abandonware er vel strengt tatt kun lovlig hvis produsenten/rettighetshaver har gitt tillatelse til å laste ned spillet, dvs. Freeware.

Personlig har jeg ingen kvaler med å laste ned f.eks. Operation Wolf eller andre gamle spill, da mange av disse er klin umulig å få tak i, men det blir ikke mer lovlig av den grunn.

Lenke til kommentar
abandonware er lovelig

Nei, abandonware er så absolutt ikke lovlig. Abandonware er vel strengt tatt kun lovlig hvis produsenten/rettighetshaver har gitt tillatelse til å laste ned spillet, dvs. Freeware.

5452378[/snapback]

er ikke spillene der spill fra produsenter som enten lar spillene være gratis eller har gått konkurs?

edit:

eller har jeg missforstått litt

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

Jeg trenger noe å fordrive tiden med på min Mac iBook.. disse spillene passer vel ikke til iBook.. exe filer.. bah! Finnest det en slik side med freeware til mac? eller en eller annen emulator? Jeg vet SNES funker, men ulovlig å laste ned spillene hvis du ikke eiger dem selv(tror jeg). Så freewares hadde vert greit!

Lenke til kommentar
er ikke spillene der spill fra produsenter som enten lar spillene være gratis eller har gått konkurs?

Nei, ikke hvis de ikke spesifikt har gitt tillatelse til dette. Det er flere eksempler på produsenter som har klikket i vinkel fordi de har funnet eldgamle spill på div. sider, åpent for nedlasting. Personlig tror jeg ikke de har store problemer med omsetningstapet dette vil gi, som nok er minimalt, men flesteparten har litt sterke meninger ang. copyright og trademarks.

Et godt eksempel på dette er Leisure Suit Larry-serien. Flere nettsteder har disse spillene klare for nedlastning, men det har jo "nylig" blitt lansert et nytt Larry-spill. Da forstår jeg godt at de vil beskytte sine rettigheter ang. dette varemerket. De kunne vel i samme slengen lagt ut de første Larry-spillene som freeware, men det tilhører vel sjeldenhetene at bedrifter i USA er utsatt for fornuftig tankegang...

Som sagt så har ikke jeg personlig store problemene med å laste ned f.eks. Barbarian og spille dette, men dere bør være klar over at det som blir gjort er ulovlig.

Lenke til kommentar

The Underdogs mener iallfall at de har sitt på det rene. Blant alle de gamle spillene man kan lese om der, er det langt fra alle som kan lastes ned. På mange står det nemlig heller linker til hvor man får kjøpt det, eller at de ikke er å få tak i, men heller ikke kan lastes ned.

Så de fører lovlig abandonware, men har samtidig anmeldelser og mimring om spill som ikke er lov å laste ned.

"Abandonware" er kanskje et ganske åpent begrep, Krestjan?

Eller betyr det, som du sier, at "spillet ligger ute for gratis nedlasting"?

Da er det ganske mye ute på nettet som er abandonware, etter denne definisjonen.

Jeg mener at begrepet "abandonware" betyr nettopp at produsentene mener at folk kan få laste det ned gratis, derav navnet - forlatt.

"Freeware" er vel mer programmer/spill som er ment å være gratis, helt fra de ble laget.

Men dette sporer jo av tråden helt. Jeg rapporterer tråden nå, så får en moderator se på saken, og se om han/hun greier å finne noe ulovlig på noen av linkene her. (Jeg har mine tvil :) )

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...