Gå til innhold

Bruker du lovlig programvare til redigering

Bruker du ulovlig programvare til redigering  

246 stemmer

1. 1. Bruker du ulovlig programvare til redigering

• Ja, alt jeg bruker til videoredigering er lovlige versjoner
      65
    • Nei, jeg har minst én ulovlig versjon
      180

Anbefalte innlegg

Sikkert lastet ned programmer verdt 20k, men det har vel stort sett alle jeg kjenner også gjort.

6093177[/snapback]

Why?

Om 30 andre stjeler 20laken fra noen så er det ikke noe formildene i forhold til at du kan gjøre det samme fordi så mange andre gjør det.

Programvare, spesiellt til video/media, er dyrt utvikle og prisene er høye NETTOPP fordi det er relativt snevert marked for avanserte verktøy. Programmet jeg bruker er sammen med en del annet fra Avid såpass klønete å bruke pirat at de fleste kjøper uansett.

Ting du får til idag for si 20k i programvare kostet hundretusenvis av kroner for bare noen få år tilbake, og var umulig lenge før det med mindre du het Hollywood selvfølgelig. Avid Liquid som jeg bruker fikk vel med versjon 5 eller 6 ett fargekorrigeringsverktøy som alene kostet flere titalls tusen kr rett før det ble en del av en pakke som koster rundt 5k. Avid Liquid 7 koster fremdeles bare 4-5k, pro rundt 9 lapper. Dette er programvare som kan håndtere allt fra å redigere to småklipp du lastet ned på nettet til å hente inn video fra bla. dvcpro50 hvor feks. kamerane alene koster like mye som familiebiler. Programvaren er altså nesten på kanten til grisebillig pr. idag i forhold til hva du kan sitte å gjøre på en laptop eller rimlig stasjonær.

Nå bruker jeg programvaren til komersiell bruk så alene er det god nok grunn for meg til å kjøpe, tjene penger på ting du har stjælt blir feil, hvertfall noen av oss som pleier å ha moral som tilsier det.

Selvfølgelig så tjener store selskaper nok på at private med hobby venner seg til å bruke verktøyene dems, alt fra Office til Adobe PS/Premiere, men det forsvarer ikke at vi som har råd til programvaren skal betale for utviklingen av ny programvare slik at noen kan sitte å laste ned fordi dem ikke gidder å betale eller prioriterer feil! Har du råd til pc du kan redigere video på samt videokamera så har du med ganske stor sannsynlighet råd til å prioritere om slik at du får råd til programvare i tillegg.

Til slutt, svært få trenger mer enn feks. Premiere Elements, du skal ha ett relativt profft behov hvis det er hobby og du mener du trenger Premiere Pro.

Nei jeg er ikke moralens vokter, men blir nesten litt provosert av kids som tilnærmet skryter av å bruke pirat programvare. Og føler en og annen gjøk seg truffet nå, hvorfor i sattan nevner du da i det hele tatt at du bruker pirat programvare?!

mvh en stolt eier av Avid Liquid 7.1 Pro, Encore 2 & Quicktime Pro, med tilhørende kamerautstyr...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alt av programvare jeg har er nedlastet. Har sikkert programvare for 50K. Ser ikke vitsen i å støtte produsentene. De tjener helt sikkert inn de utgiftene de har i forbindelse med utviklingen av programvaren likevell...

Lenke til kommentar

noen program er overprisede, men f.eks magix movie dit pro 10, som er kanskje det beste i sin prisklasse er ikke vits å laste ned.

en annen ting er hvis man f.eks ikke hadde tenkt å kjøpe det i det hele tatt, da taper ikke selskapet penger.

f.eks hvis jeg laster ned adobe premiere, bare for å prøve det, hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe det. da syns ikke jeg det gjør så mye.

og når du kjøper ting får du vanligvis bonusfordeler. som billigere neste versjon osv.

Lenke til kommentar
alt av programvare jeg har er nedlastet. Har sikkert programvare for 50K. Ser ikke vitsen i å støtte produsentene. De tjener helt sikkert inn de utgiftene de har i forbindelse med utviklingen av programvaren likevell...

6122007[/snapback]

Så om alle tenker som deg så blir det sikkert programvere? Jeg har ikke lyst å definere folk på nettet som idioiter, men her tror jeg vi har hvertfall en kandidat!

Nei føkk off alle som sitter å tenker ptwn ownd osv og laster over en lav lest...

Vi som driver med dette litt ut over hobby har nok fått med oss at programvare ikke er alt, kameraer i prisklasse familebil kan ikke bøffes uansett....og kreativitet kan ikke kjøpes og funker like fint å være kreativ i Moviemaker som i Premiere.

EDIT: Forsnillet innlegget litt, ikke helt våken når jeg postet orginalen..

Endret av chma
Lenke til kommentar
Så om alle tenker som deg så blir det sikkert programvere? Jeg har ikke lyst å definere folk på nettet som idioiter, men her tror jeg vi har hvertfall en kandidat!

Nei føkk off alle som sitter å tenker ptwn ownd osv og laster ned barnehage folk..

Vi som driver med dette litt ut over hobby har nok fått med oss at programvare ikke er alt, kameraer i prisklasse familebil kan ikke bøffes uansett for dere dødlige så virkelig piss off...kids.. :tease:

6124066[/snapback]

ja, men seriøse bedrifter og folk som satser seriøst på dette vil "alltid" betale lisens, så at alle kommer til å tenke slik kommer ikke til å skje... Så hvorfor har du så mye i mot at privatpersoner (les: fattige studenter) laster ned programvare? Er du redd for at noen laster ned gjør det dyrere for deg? Trur heller det er positivt med nedlasting, da blir folk kjent med programvaren og kansje de da kjøper den programvaren senere siden de da allerede er kjent med den. Jeg hadde aldri kjøpt Adobe CS2, men jeg jobber og studerer innenfor mediebransjen, og har anbefalt programmer til bedrifter som jeg har testet ut, og da det har endt med at bedriften her KJØPT lisens!

Men syntes du diskuterer usakelig, med å hinte til at folk er idioter, snakker om føkk of/piss of... Dette burde du holde deg for god for ;-)

Lenke til kommentar

Det å bruke ulovlig programvare kan være greit helt i starten, men om du tjener penger på grafikk laget i photoshop mener jeg folk burde kjøpe programmet.

Leste en artikkel om piratkopiering en gang der det sto at leverandører som Adobe synes det er mer eller mindre "greit" med piratkopier til hobby-bruk. Ikke at de liker det, men de gjør ikke store inngrep for å stoppe virksomheten. Dette pga. at personen som bruker programmet lærer seg feks. Photoshop inn og ut og dermed også sannsynligvis vil velge det samme programmet i arbeidslivet. I arbeidslivet betaler de jo naturligvis for programvaren og dermed kan faktisk Adobe tjene på pirat-bruk. ( Ikke at piratkopiering blir mer moralsk av den grunn.)

Lenke til kommentar
Nå bruker jeg programvaren til komersiell bruk så alene er det god nok grunn for meg til å kjøpe, tjene penger på ting du har stjælt blir feil, hvertfall noen av oss som pleier å ha moral som tilsier det.

Helt enig. Bruker du programmer i jobbsammenheng bør du ha råd til å legge ut det det koster.

Selv har jeg piratkopiert masse programmer. Jeg har rett og slett ikke råd til å betale titalls tusen for programmer jeg bare bruker på egenhånd.

Det blir feil å si at adobe taper tusenvis fordi ikke gud og hvermann går ut og kjøper photoshop. Hadde det ikke vært tilgjengelig ulovlig så hadde de færreste brukt det ( av amatører ) nettopp fordi det koster såpass mye.

Det er fremdeles feil å piratkopiere programmer, men når muligheten er der er det vanskelig å ikke utnytte seg av det :blush:

Lenke til kommentar
Men syntes du diskuterer usakelig, med å hinte til at folk er idioter, snakker om føkk of/piss of... Dette burde du holde deg for god for ;-)

6124076[/snapback]

Ok da, tok nok LITT hardt i...dårlig humør i natt, ble LITT usakelig..sorry. :blush:

Anyway, det jeg mener er at det er LITT for mange som syns det omtrent er kult å bruke pirat. Om en privatperson laster ned pirat og bruker det til å fikse feriebildene sine ser jeg ikke noen voldsomme problemer. Problemet oppstår når alle andre tenker på samme måten, om det virkelig har så mye å si for prisen skal jeg ikke si sikkert, men pris styres ofte av markedet for produktet.

For feks. Microsoft og Office pakka dems tjener dem på at private heller bruker pirat og venner seg til å bruke det og dermed vil dette være en grunn for feks. jobb å forlenge avtaler enn å gå over til gratisløsninger som openoffice. For adobe så er det nok litt samme, men avansert bilde/video software er ikke noe hvermansen bruker og hvertfall når det kommer til video så er ikke adobe premiere som brukes primært i tv/film bransjen uansett. Meg bekjent går det for det meste i Avid, Apple og Quantel

Det som er ett annet her poeng, skal man småredigere litt, bilder/video med feks. Adobe sin programvare så trenger du hverken Premiere Pro eller Photoshop CS. Premiere og Photoshop elements holder LENGE for de aller fleste, og dette er programvare man har råd til.

Studenter har stort sett tilgang til gode priser, så fremt de kan fremlegge studiebevis. Windows, Sql server ymse utviklingsverktøy fikk vi omtrent kasta etter oss i løpet av det halvåret jeg gikk på Høgskolen i Oslo og priser på feks. office er overkommelig for de aller fleste studenter. Studenter er vel ikke dem programvarehusene henger heller om de bruker pirat, så fremt det ikke tjenes penger på det...

Ellers som nevnt, tok nok litt hardt i, men blir regelrett provosert av dem som omtrent skal skryte av hvor mye pirat dem bruker, å liste opp man evnt sitter med 50k av pirat programvare er å skryte! Ja, jeg har brukt(legg merke til brukt, ikke bruker...) cracket programvare jeg og, skal ikke legge skjul på det, men det er ikke akkurat ting jeg putter på cv'n for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Ellers som nevnt, tok nok litt hardt i, men blir regelrett provosert av dem som omtrent skal skryte av hvor mye pirat dem bruker, å liste opp man evnt sitter med 50k av pirat programvare er å skryte! Ja, jeg har brukt(legg merke til brukt, ikke bruker...) cracket programvare jeg og, skal ikke legge skjul på det, men det er ikke akkurat ting jeg putter på cv'n for å si det sånn.

6127266[/snapback]

Var ikke ment som å skryte, men bare for å statuere hvor mye det er hvert. Og jeg hadde ALDRI hatt råd til å kjøpe disse programmene selv... :cool:

Endret av jo-kris
Lenke til kommentar

Jeg kan desverre skrive meg opp på bolken over de som bruker pirat...

Skulle gjerne kjøpt alle programmene jeg bruker aktivt, men det ville fort kostet 20 000. Litt i mestelaget for en student som ikke har råd til å kjøpe alle pensumbøkene. MEN en gang skal jeg også bli "lovlig". Vil ikke snyte produsentene for penger, og når jeg i 10 år har vært på "freeride" synes jeg det er på sin plass. Men akkurat nå er det ikke et alternativ. Jeg er avhengig av Photoshop og Avid Liquid, og det er ikke særlig aktuelt å bytte disse ut med Gimp og windows edit "whatever". Håper jeg ikke kommer til helvete for dette ;)

Lenke til kommentar

Eg snakka med ein utviklar i Da Vinci (fargekorrigeringsløysingar for film), han

meinte det var heilt greitt med piratkopiering. Om ikkje får ein aldri bli kjend med

programma, - dessutan gjer det folk godt rusta i programma.

Han hadde ein kamerat som jobba med Sony Vegas (eller kva det heiter), der

var den uoffisielle tonen blant folk ganske lik.

- Som ein stolt Linux-brukar hev eg jo berre frie program som alle er gratis. Til

videoredigering derimot hev eg ein Mac G5 med OS X og Apple Final Cut

Production Suite. Skal snart oppgraderast til 5-versjonen, men stress å

senda DVD-ane sine inn til Apple for å gjera det. Ekkelt, likar ikkje slikt.

(Ja, sjølvsagt lovleg... Eg tener jo pengar på det, - er mitt jobbverkty, er ikkje

til leik).

Resten av programma (subtitling (Sabbu) og all grafikk (Gimp, Inkscape)) er

open source, fritt og gratis.

Eg prøver Cinelerra med gjevne mellomrom til videoredigering då, eg vil

eigentleg køyra alt fritt/GPL'd der óg. Blender skal visstnok fått

videoredigeringsmoglegskap.

Lenke til kommentar
Eg snakka med ein utviklar i Da Vinci (fargekorrigeringsløysingar for film), han

meinte det var heilt greitt med piratkopiering. Om ikkje får ein aldri bli kjend med

programma, - dessutan gjer det folk godt rusta i programma.

Nå er vel ikke akkurat Da Vinci noe hvermansen bruker heller, prislapp på ett par millioner for fargekorrigerings suite er vel kun aktuellt for nrk og filmbransje uansett.

Det er stor forskjell på å bruke pirat som privat til "lek og morro", det var ikke akkurat lett å forsvare kjøp av dyr programvare når jeg var 14 og var storbruker av Dreamweaver for noen år siden.

Ja, firmaer tjener til en viss grad på piratbrukere, men når piratbruken går over til at folk bruker det til å tjene penger uten å betale for programvaren blir det "feil". Det er ikke at familien ola dunk bruker pirat bransjen taper på heller.

Forøverig som en nevnte her, svært få trenger photoshop cs eller Premiere pro eller annen avansert programvare, hvorfor ikke da kjøpe de rimligere utgavene?

Studenter har sjelden noe behov for å piratkopiere da det stort sett er mulig å kjøpe programvare på studentlisens, det finnes for det som er aktuellt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...