Gå til innhold

Hvilken religion eller trosamfunn tilhører DU?

Hvilken religion eller trosamfunn tilhører DU?  

142 stemmer

1. 1. Hvilken religion eller trosamfunn tilhører DU?

• Budist
      1
    • hinduist
      0
    • ateist
      32
    • muslim
      1
    • romersk-katolske kirken
      1
    • kristen
      26
    • generelt troende
      4
    • humanist
      2
    • agnostiker
      17
    • tror på meg selv
      7
    • islam
      2
    • Norrøn mytologi
      3
    • realist
      8
    • hedning
      2
    • katolikk
      1
    • annet
      4
    • ingenting/troløs
      31

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Husk også på at Bibelen kun gir oss 10 bud, mens norges lov er på flere hundre! Og disse reglene er ikke en straff som gjør at vi ikke skal ha det gøy, det er for at vi ikke skal bli et samfunn preget av vold, ran, utroskap osv.

Nå dømmer ikke Norges Lover noen til noe mere enn 21 år i fengsel, og ikke en evighet i Helvete slik Bibelen gjør, det kan jo ha litt med saken å gjøre, og kanskje også grunnen til hvorfor kristendommen og Bibelen aldri vil få gjennomslag for å være et legitimt lovsystem. Bibelen går jo imot de 10 bud hundrevis av steder i bibelen, Gud i Bibelen følger jo ikke engang sine egne 10 bud.

5531166[/snapback]

I gamle testamente, dvs i eldre tider, var det andre skikker enn i dag. I grunnen er det kun en person i bibelen som har fulgt de 10 bud, og det er Jesus. Finner du en plass i bibelen der Jesus synder, så har alle de kristne skutt seg selv i foten.

Angående helvete så syntes jeg ingen fortjener å komme til himmelen. Se på den "rettferdige" verden vi lever i, med selvmordsbombere, drap, tyveri, løgn og gradivitet i hytt og pine. Fortjener vi å komme til himmelen? Men for å sette det litt på spissen, fortjener noen en hel evighet (det er lenge det) for noe man har gjort i 80år? Johannes 3.16 er det nærmeste jeg kommer et svar på de spørsmålene.

Lenke til kommentar
Husk også på at Bibelen kun gir oss 10 bud, mens norges lov er på flere hundre! Og disse reglene er ikke en straff som gjør at vi ikke skal ha det gøy, det er for at vi ikke skal bli et samfunn preget av vold, ran, utroskap osv.

Nå dømmer ikke Norges Lover noen til noe mere enn 21 år i fengsel, og ikke en evighet i Helvete slik Bibelen gjør, det kan jo ha litt med saken å gjøre, og kanskje også grunnen til hvorfor kristendommen og Bibelen aldri vil få gjennomslag for å være et legitimt lovsystem. Bibelen går jo imot de 10 bud hundrevis av steder i bibelen, Gud i Bibelen følger jo ikke engang sine egne 10 bud.

5531166[/snapback]

I gamle testamente, dvs i eldre tider, var det andre skikker enn i dag. I grunnen er det kun en person i bibelen som har fulgt de 10 bud, og det er Jesus. Finner du en plass i bibelen der Jesus synder, så har alle de kristne skutt seg selv i foten.

Angående helvete så syntes jeg ingen fortjener å komme til himmelen. Se på den "rettferdige" verden vi lever i, med selvmordsbombere, drap, tyveri, løgn og gradivitet i hytt og pine. Fortjener vi å komme til himmelen? Men for å sette det litt på spissen, fortjener noen en hel evighet (det er lenge det) for noe man har gjort i 80år? Johannes 3.16 er det nærmeste jeg kommer et svar på de spørsmålene.

5531691[/snapback]

For det første var det ikke prester som skrev det gamle testamentet men apostler, konger og profeter som siterte og skrev ned det ting gud openbarte for dem. Mange fortjener evig liv for dem jobber for de ti bud(meg. f.eks), men det er ikke vår sak og dømme det. Det er guds sak.

Lenke til kommentar

Hva er jeg da?

Unitarianist aner jeg ikke hva betyr, men det høres ut som om jeg er det...

5522233[/snapback]

Det er ikke så lett å tilhøre en religion. Det er alt for mange regler og normer man må tilpasse seg. Om du ikke tror på alt som står i Bibelen og ikke følger de ti bud så langt det lar seg gjør osv., er du ikke kristen. Mange kristne kaller seg kristne fordi det er det nærmeste de kommer.

5522436[/snapback]

Kristendommen legger ikke masse normer og regler på oss, tror du at Jesus frelste deg er du kristen, verre er det ikke. Men et poeng som er viktig er at tro ikke bare er tanker, tro er også handlinger. Dvs at det er vansklig å være en kristen samtid som man ikke følger Jesu ord (det betyr ikke at kristne ikke synder, og er perfekte mennesker, vi som alle andre faller i synd og er langt i fra perfekte, men ber vi om tilgivelse så er det glemt og man kan beggyne på nytt)

Litt off topic men..

5530775[/snapback]

Det er grunnen til at kristendommen er den største religionen fra midt-østen.

Samfunnet stiller ikke mange krav til kristne, untatt at de skal tro på at Jesus var frelseren. Ofte ikke det en gang. Om man tror på Gud, er man kristen- slik fungerer det for mange.

Egentlig er kristendommen veldig stort og omfattende, og det står veldig mye rart i Bibelen som de fleste "kristne" ikke tror på. Ja, nå er det faktisk nesten in å være kristen og gå med kors.

Men om vi ser på Islam, er reglene strengere. Det samme med jødedom. Da er det krav om bønn og stadig lovprising. En hel haug med regler må man følge, og om man ikke gjør det, mister man respekt, bryter familiens ære og blir utstøtt. Hva skjer i Norge om et barn med foreldre i statskirken ønsker å konfirmere seg borgerlig? Det er som oftest helt greit.

Jeg sier ikke at det er sånn overalt, men situasjonen er helt motsatt i sterkt religiøse land andre steder i verden. Religion er blitt en tradisjon.

Lenke til kommentar

Vegard_:Jeg vil bare si til deg at det du sier er ganske korekt. Mange er de som er kristene, men får er de som følger bibelen (HELE BIBELEN). Jeg følger hele, men er ikke altid like lett. Derfor vil ikke jeg kalt en person som ikke følger (prøver) bibelen, for kristen. Jeg har lest mye i bibelen og det er ikke alt jeg skjønner, men jeg prøver å gjøre det fordet.

Som tidligere sagt her så var det nevt at hvis det stod noe om at hvis det sto noen om at jesus synda i bibelen så ville alle kristene skutt seg i benet. Men jeg vil bare si det at slik skal man ikke tenke, for det skjedde ikke i det hele tatt. Da kan man jo bare gå rundt å vri på alt av tanker og ting, og til slutt blir ALT helt feil. Eks. Tenk hvis jorda går under om 5 dager, la oss rane noen butikker først. Kanskje litt dårlig eksempel men bokstavligtalt oversatt fra det første om at alle kristene hadde skutt seg i bene.

Jeg er ikke en hjernevasket kristen, men forsvarer bare troen min fra slike sarkastiske, urespekterte og idiotifylte innlegg som det! Bare la folk tro hva dem vil og respekter det, så lenge det ikke går utover en selv (Vigrid f.eks). Jeg respekterer at andre ikke har noe tro eller hva de tror på så derfor regner jeg med å bli respektert tilbake, men det er i mange sammenhenger for mye for enkelte. Alle vender å vrir på alt liksom, og sier de som er kristene er renvsket, men er man ikke renvasket hvis man driver med narkotika, hasj osv? Jo, egentlig for da ligger man under for det, men hvorfor blir ikke slike folk kritisert på den måten vi kristen blir av de enkelte? HAT, derfor!

Sånn som meg, 17år, skole, jobb osv. Lever et helt vanelig liv og de vennene mine som ikke er kristene tenker ikke over det engang. Men det finnes jo også falske kristene som homofile prester og rett og slett hjernevaska folk, for jeg er enig at det er det noen av. Kanskje mange til og med, men det er lett og merke for de henger seg opp i alt av detaljer osv.

Mvh

Erik :w00t:

Lenke til kommentar
Vegard_:

Som tidligere sagt her så var det nevt at hvis det stod noe om at hvis det sto noen om at jesus synda i bibelen så ville alle kristene skutt seg i benet. Men jeg vil bare si det at slik skal man ikke tenke, for det skjedde ikke i det hele tatt. Da kan man jo bare gå rundt å vri på alt av tanker og ting, og til slutt blir ALT helt feil. Eks. Tenk hvis jorda går under om 5 dager, la oss rane noen butikker først. Kanskje litt dårlig eksempel men bokstavligtalt oversatt fra det første om at alle kristene hadde skutt seg i bene.

Mvh

Erik  :w00t:

5545715[/snapback]

Hehe, det skulle være et bilde på at hvis Jesus hadde gjort en synd, hadde ikke kristendommen hatt trosgrunnlag siden mesias skulle være fullkommen. Derfor utrykket "skutt seg i foten" som ikke må taes bokstavlig. Ellers liker jeg holdningen din, hold på den:)

Lenke til kommentar

Ekke: Hvorfor kalle en homofil for en falsk kristen? Det eneste som skiller homofile fra andre mennesker er at de nettopp er homofile. Bibelen sier, så vidt jeg vet, ingenting om at homofile ikke kan være kristne, bortsett fra at homofile ikke skal gifte seg kristelig.

Hva er egentlig dette med religion og homofobi? Forstår det ikke.

Lenke til kommentar
Før så var homofili ikke godtatt, derfor måtte de homofile være utro med andre homofile noe som ble sått hardt nedpå av kirken!

PS: jeg tar selvfølgelig avstand fra krikens "homo hat"

5548048[/snapback]

Hmm... Homofile er godtatt nå (tusen takk, Kim Friele!), men offentlig religionspolitikk ser ikke ut til å mene det samme. Da er det vel på tide at staten innser at religion er for kontroversiellt til at de kan gå hånd i hånd.

I Islam straffes homofili med 100 piskeslag. Få homofile kommer så langt før et æresdrap kommer opp på familiens samvittighet.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke homofobi og ser på homofile som alle andre selv om jeg er kristen. Homofile må få lov til å tilhøre og ta del i det kirkelige samvær, men de bør ikke få lov til å være prester. Det at homofili i kirken er tatt opp til diskusjon burde være totalt unødvendig, alle kristne kjenner jo til misjonsbefalingen: "gå ut og gjør alle folkeslag til mine disipler" dette gjelder også homofile. De fleste kristne tror jeg er enig me meg der, men det betyr ikke at media vrir og drar i sanheten. De sier det som selger mest blader, endten det setter kristendommen i godt eller dårlig lys.

Endret av eldavid
Lenke til kommentar

Rasjonell ateist med humanistisk tankegang og visse antiteistiske tendenser.

Mine leveregler relatert til dette, grovt oppsummert:

o Handlinger skal basere seg på rasjonalitet, godhet og medmenneskelighet. Her kommer min humanistiske side inn: Menneskeverd, frihet og demokratiske prinsipper er viktige for meg.

o Staten skal styre på et rasjonelt grunnlag, og basere seg på fakta. Fakta er i strid med store deler av samtlige religioners lære, per definisjon. Derfor skal staten være sekulær.

o Undervisning skal være bortlæring av fakta, derfor skal skolen undervise på sekulært grunnlag.

o Konseptet "Gud" er overflødig. Gud øker verdens kompleksitet uten å gi løsning på problemer, samt at eksistensen av en sådan er en hypotese som verken kan etterprøves eller som forutsier noe som helst.

o Dette plasserer religion i direkte strid med vitenskap, fornuft og rasjonalitet. Her kommer mine antiteistiske sider inn - jeg mener religion er direkte skadelig, da det hemmer vitenskap, fornuft og rasjonalitet, og menneskets utvikling. Når dette er sagt, er det derimot et viktig menneskerettighetsprinsipp at alle skal være fri til selv å tro og å følge sin tro som de måtte ønske. Dette støtter jeg fullt ut. Med andre ord: Min antiteistiske side er simpelthen en MENING om at religion er iboende negativt - den er et ønske om å konvertere folk fra religion, men aldri gjennom tvang eller forbud.

Viktig:

o Humanisme impliserer ikke ateisme. En kan fint være humanist uten å være ateist. Jeg er imidlertid begge deler.

o Ateisme og antiteisme er ikke det samme. Ateisme er mangelen på en tro på det overnaturlige. Antiteisme er meningen om at slik tro er skadelig, negativt og ikke bra for mennesker eller menneskeheten.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
skal slutte å poste annenhver post, men jeg må bare si:

Endelig en fornuftig ateist!

(de fleste har en tendens til å fordømme meg pgr. min tro og gjøre narr av min tro!)

5548529[/snapback]

De fleste har også problemer med å respektere, noe som er like ille

Lenke til kommentar

Jeg var medlem av den Norske kirke som folk flest, men da jeg egentlig aldri dro dit eller egentlig ikke har noe annet forhold til kirken enn at jeg ble født inn i den så er jeg blitt troløs.

Det er liksom bare blitt sånn - jeg føler ikke at jeg trenger det. Og blir jeg først depressiv og trenger noe å klamre meg fast til så går jeg heller ned med skuta enn å løpe inn kirkedøren, jeg mener nemlig at kristendommen formindler mange dårlige eksempler.

Er vel derfor jeg vil ende opp som prest om 30 år.

Lenke til kommentar
Ekke: Hvorfor kalle en homofil for en falsk kristen? Det eneste som skiller homofile fra andre mennesker er at de nettopp er homofile. Bibelen sier, så vidt jeg vet, ingenting om at homofile ikke kan være kristne, bortsett fra at homofile ikke skal gifte seg kristelig.

Hva er egentlig dette med religion og homofobi? Forstår det ikke.

5547609[/snapback]

For det første skjønte jeg at det var et eksempel og ikke bolksavelig talt, men syntes for det første det var et overdrevet et for jeg syntes ikke en skal begynne å spekulere på "hva hvis" osv!

Og for det andre står det klart i bibelen at en ikke skal driver skjensel med samme kjønn. Det står også at de som holder med det med homofili skal også dø, på samme måte som de homofile. Men ordet homo, eller homofil er ikke brukt i bibelen, men istedenfor er menn drev kjensel med menn og kvinner med kvinner osv. For mere detaljer rundt dette bare spør :thumbup: Jeg definere kristene som folk som følger bibelen, ikke hopper over deler av den eller vrir på tingene og feiltolker den. Da er man ikke kristen i mine øyne ivertfall. Men det er uansett godt å tro da. Tro er viktig :)

Endret av Ekke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...